I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

'Porr, Horor och Feminister' av petra östergren

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2008-06-14 18:04

'Porr, Horor och Feminister' av petra östergren

har någon läst denna bok och isf vad tyckte du om hennes resonemang, frågeställningar, nedbrytande av argument mot komersiellt sex och boken som helhet?
fick du några aha-upplevelser och har din syn på komersiell sex ändrats?

jag kan ju säga att den boken har gett mig mycket, även om jag inte är klar med den än, har ungefär halva prostitutionsdelen kvar att läsa, men det hon skriver om porr fick mig att fundera runt min egen sexualitet på ett lite annorlunda sätt och vidgade min syn på flera plan.
jag anser mig f.ö. vara feminist och har ansett mig vara det sen jag var 12-13 ungefär. petra östergren tar i denna bok tar upp många företeelser som den allmäna debatten inte tar upp och ofta t.o.m. förnekar existensen av.

för er som inte läst boken så kan jag rekomendera den starkt. hon 'väljer inte sida' på något sätt, det hon däremot gör är att ställa många olika frågeställningar om porr och prostitution, t.ex. vem som bestämmer huruvida aktriserna i porren inte njtuer av sitt arbete, hur bögporr kan vara kvinnoförnedrande, varför horor inte ens får komma till tals när man diskuterar prostitution, att objektifiering inte automatiskt är en dålig sak osv.

klart läsvärd.
den ligger för mig på samma viktighetsnivå som 'En riktig våldtäktsman' och 'Flickan och skulden', båda av katarina wennstam.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.