I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-05-28 10:27

Ljudbokstråden!

ge tips på bra ljudböcker!

I vissa fall kan en bra inläsare häja en annars amedioker bok, medan en dålig inläsare kan göra det motsatta. Vilka böcker har ni hört? Vilka rekomenderar ni?

Skriv gärna en lista på vilka böcker ni hört och en kortare kommentar eller betyg efteråt. Fetmarkera de böcker ni rekomenderar extra varmt.




Diskussionen om huruvida ljudboken är förkastligt eller bokens renässas tar vi i en annan tråd.





Jag brukar köra utefter författare:

Stieg Larsson

Män som hatar kvinnor
Flickan som lekte med elden
Luftslottet som sprängdes.
- Samtliga böcker håller en hög standard med intilligenta inslag och genomtäkta lösningar. även om huvudpersonen ibland är lite väl självgod och bror duktig.


Camilla läckberg - Helt ok deckarböcker som är fristående men med sidohistorier som följer med. kan därför vara en idé att lyssna i kronologisk ordning. De är inga mästerverk men som tidsfördriv fungerar det absolut.


Dan Brown

Gåtornas palats
Änglar och demoner
Da vinci koden
i Crikelns mitt
- Många anser brown vara överskattad, men jag håller inte med. Da vinci koden må ha fått en aning mer uppmärksamhet än den förtjänade. Men på det hela taget är det underbara böcker som dessutom är en aning bildande.


Liza Marklund

Gömda - En av vår tids överhypade böcker. boken skriker av musilmhat och fördomsspridande. Hade boken handlat om en judisk man som misshandlar och förföljer sin fru hade Liza klassats som nazist.
Nobels Testamente - En ganska bra bok. Det är dethär som Liza ska hålla sig till. På hittade romaner om kvällspressjournalisten Annika bengtsson. Den avslutas där uppföljaren börjar.
Livstid - Uppföljaren håller inte samma klass och slutet är direkt värdelöst. Ett riktigt antiklimax. Men har man läst A fr man väl läsa B.



Jens Lapidus

Snabba cash - En totalt överskattad och uruselt skriven bok med en tafflig historia som avslutas på ett ogenomtänkt sätt med många lösa trådar. Jag hoppas att aldrig fucka upp är bättre.

Tomas Arvidsson

Andras pengar - En ganska bra, men kort bok som utspelar sig i göteborgsmiljö för omväxlingsskull. Författaren går tyvärr för ofta rakt på sak och missar det viktiga i uppbyggnaden.



Fyll på listan med era böcker! tipsa och varna!

Tror du mej inte? Fråga min mamma!