I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra första bok på engelska?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-05-17 19:38

Bra första bok på engelska?

Har inte läst en bok på flera år nu och känner att det vore på tiden att stimulera gamla valnöten igen och kanske denna gången på engelska. Jag är väl i princip fullgod i engelsk läsförståelse känner jag men vill ändå inte riktigt ta mig vatten över huvudet, så vad vore en bra förstabok på engelska?

Kan ju tillägga att jag inte är ett deckar-fan så på den fronten är det rätt kört. Är ingen storfantast av fantasy längre heller men jag tror att välskriven och "realistisk" sci-fi går hem, smutsiga skildringar av diverse dystopisk post-apokalyps uppskattas! Lite äventyr i form av överlevnad i vildmark och sånt känns rätt lockande också. I övrigt har jag ingen direkt koll på vad jag egentligen uppskattar så kom med lite tips och motivera gärna lite kort!

Intressepenisen hårdnar!

2008-05-17 20:37
Brian Aldiss - Non-stop. Scifi med överlevnadselement
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-05-18 22:56
Day by Day Armageddon av J.L Bourne.
Världen går mer eller mindre under i samband med att de döda förvandlas till zombies och käkar upp resterande delar av USA's befolkning. Man får följa en stridspilots kamp om överlevnad via hans dagbok. Relativt lättläst och kort, men fortfarande riktigt underhållande, i alla fall om man gillar zombie-historier/filmer/whatever och lite postapokalyptiska grejer.
Jag tror det är en bra bok att börja med.

finns/fanns på adlibris iaf.

2008-05-21 12:42
Anser att komma igång med engelska läsningen om man aldrig gjort tidigare och vill ta sig an riktig litteratur är att läsa en bok på engelska som man föregående har läst på svenska, behöver inte vara nyligen heller. Så man vet vad boken handlar om i stora drag så att man enklare kan sätta sig i historien och läsa boken och följa språket/skrivstilen. Sen efter ett par böcker så borde det inte vara några som helst problem och läsa nya böcker på engelska.

2008-05-21 12:46
Får väl ta och läsa Bilbo eller nåt lättsamt då.
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-21 13:01
Kolla upp L.A. Confidential, riktigt bra bok (bra film också) som är relativt lättläst, som dessutom är inte så värst lång heller.

2008-05-21 15:09
mörkrets hjärta av joseph conrad. Engelska som orginalspråk! Vildmark i djungeln.. Boken som filmen "apocalyps now" bygger på!

2008-06-07 22:51
"Catcher in the rye" (Räddaren i nöden på svenska) av J.D Salinger är en klassiker som gör sig bäst på orginalspråk, inte för avancerad men inte fördummande lätt heller.
Annars är Douglas Couplands böcker riktiga höjdare..
Skivsamlare

2008-06-16 02:09
High Fidelity.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-06-16 02:13
men jag tror att välskriven och "realistisk" sci-fi går hem, smutsiga skildringar av diverse dystopisk post-apokalyps uppskattas

Tror du ska kika på The Ultimate Warrior av Bill S. Ballinger då..

2008-06-17 15:02
One Flew over the Cuckoness (Gökboet).
hate my dress code Gucci this, Fendi that, what you expect hoe?

2008-06-24 00:44
Vad sägs om nåt av Bukoooooowski? Lätt språk i hans böcker nämligen. Post Office är det bästa jag läst av honom.
-Ääär det du som är loket?!
-Mnäh.

2008-07-25 18:39
Stephen King (stav) - Cell :P
Me = Toy, så nu slipper ni klaga ! :P

2008-08-21 01:47
Vad som helst av Hemingway? Ett annat fyllo som skrev bra är som sagt Bukowski.

Överlevande i vildmark: Jack London?

Apokalyptiskt: Burroughs Nova-triologi? Kör hårt direkt, det är rätt knepiga böcker. Fast coola.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2008-08-27 22:19
The Beach av Alex Garland var nog den första riktiga romanen jag läste på engelska låter som den passar din beskrivning riktigt bra också
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-08-28 00:10
galna biografier av galna människor är både underhållande och lättlästa
http://www.kommandot.se/wp/
Admin

2008-08-31 03:01
Föreslår en novellsamling.

* Många historier - tröttnar du är det bara byta historia, du tröttnar inte på hela boken och behöver inte "riskera" läslusten. Kör därför också på en novellsamling av flera författare, inte en enskild författares samling.
* Noveller är en lite annorlunda konstform som skiljer sig från romanvärlden. Jag uppskattar den väldigt mycket, ofta slipper man adjektivsjukan utan det går rakt på sak. Och du hinner avsluta en historia snabbt.

Annars tycker jag du ska läsa en seriebok och då rekommenderar jag starkt Mouse (av Art Spiegelman, handlar om judarna under andra världskriget). Palestine (Joe Sacco) är en annan som är bra, men Mouse är snäppet vassare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-09-03 17:16
Hmm äventyr och överlevnad. Robinson Crusou - Daniel Dafoe kanske.

Annars är den bästa bok jag läst på engelska The curious incident with the dog in the night-time - Mark Haddon.
Gerdaman

2009-10-31 10:59
I, Robot

(Inlägget ändrat av Squirtle som fixade länken 2009-10-31 17:01:10)
mama said knock you out

2009-10-31 20:51
john steinbecks böcker brukar vara lättlästa och välskrivna.

2009-11-08 02:17
Min första engelska bok var "go ask alice", den var fan super bra faktiskt. Så det är mitt råd.
Jag har ingen personlighet