I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En av världens mest kända scener, ett plagiat från svensk film?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-04-16 21:43

En av världens mest kända scener, ett plagiat från svensk film?

En av världens bästa och kanske mest kända scener är från filmen the Shining, när mannen pyskopatiskt försöker ta sig in genom dörren med en yxa in till sin fru och sina barn.

Läste idag att det är helt och hållet taget från en SVENSK film "Körkarln"

Titta och bedöm själva

Plagiat rakt av!

http://kevinseymer.blogspot.com/
Politik och Musik is the Shit!

2008-04-16 21:50
ungefär som slutet i "this is england" är ett plagiat på  "de 400 slagen" eller? alltså filmnördar, dvs de flesta regissörer, brukar ju ha en viss försmak för att hänvisa mer eller mindre diskret till andra filmer och filmskapare som dom själva tycker om. så man kan väl se det antingen som ett plagiat eller som en tyst hyllning från kubricks sida...eller jag vet inte...

2008-04-16 21:51
ööh? tillfällighet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-16 22:04
Svårt att säga. Kan vara så att Kubrick sett det där men det gör det ju inte till en stöld. Händer ju hela tiden att konstnärer av olika slag lånar från varandra.

Dessutom är det ju inte svårt att tänka sig att två personer fått idén att använda en yxa för att ta sig igenom en dörr.

För övrigt verkar snubben som gör bloggen inte veta vad han snackar om.
"En av de senaste nyproduktionerna som USA gjort är "Funny games" och släpps på svenska biografer 25 april. Orginalet funny games kom 1997 och är en tysk produktion med regi/manus av Michael Haneke. Denna film har länge också varit en av mina personliga favoriter, och självklart blev jag less när USA ska komma och ta creed för Michael Hanekes verk."
Han verkar ha missat att Haneke skrivit och regisserat den amerikanska filmen också och att det var Haneke som ville göra den i USA.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-04-16 22:39
affeaffe X0

klart det stöld! tar man en scen och gör exakt samma så är det stöld och inget annat!
Få samma idé med två barn och en fru och slår sönder på nästan exakt samma ställe och sticker igenom huvvet?
Nej mer plagiat!

Tror bloggaren menar att USA kommer och tar creed för filmen att den är amerikansk från början, det inte många film tittare som tar reda på fakta om filmer och medelsvensson kommer tro det en orginal idé av hollywood!

2008-04-16 22:53
Kubrick har helt klart sett Körkarlen.

Redaktionen

2008-04-16 22:56
Kevin, och sen när är medelsvensson något att ta hänsyn till? det gäller ju alla saker inte minst politik. folk sväljer det dom läser i tidningen och tar det för sanning men om man tittar lite under ytan brukar man hitta både det ena och det andra.

och dessutom, va spelar det för roll om hollywood gör en engelsk version? de flesta förstår nog att hollywood is all about the green men folk skiter i det för att kunna njuta av 2 timmar film, så även jag ibland och säkert du oxå.
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2008-04-16 23:47
Kevin_Seymer P1
Såg du scenerna? Det finns inga "två barn" i rummet i The Shining. Killen i Körkarlen sticker inte in huvet, han sträcker sig in och öppnar dörren. Så likheterna är egentligen att en arg snubbe försöker komma åt sin fru som låst in sig i ett rum och använder en yxa för att få sönder dörren. Det känns absolut som ett koncept som två personer (eller fler) kunnat klura ut oberoende av varandra.
Har alla filmer där någon jagar någon annan genom en labyrint rippat The Shining eller?

Ang. Funny Games så är det väl upp till var och en att kolla upp vem som skrivit/regisserat filmen. Alla jävlar vet väl att det är massa författare och regissörer från hela världen som jobbar i Hollywood. Sen tycker jag också att det känns onödigt med en remake men det är ju upp till (tysken!) Michael Haneke.

2008-04-16 23:49
hahaha, fyfan vad patetiskt att hålla på sådär. detta är inte direkt ett speciellt innovativt sätt att ta sig igenom en dörr.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-04-16 23:51
Och även om Kubrick fick idén från Körkarlen så finns det såna "stölder" i väldigt stor del av all film och tv du ser. Testa och kolla några intervjuer med typ Scorsese eller Tarantino och se hur de berättar om hur olika filmer och specifika scener och kameravinklar inspirerats av filmer och filmskapare de sett.
Dessutom är det inget unikt för film/tv.

2008-04-17 03:27
det är inte stöld utifrån en filmnörds/regissörs ögon. det är en referens/hyllning. väldigt uppenbart i detta fall, men kanske inte för medelsvensson som inte kan se genom de förstnämndas ögon.

däremot kan man ju diskutera hur mycket av filmen kill bill som egentligen är stöld från they call her oneeye ("thriller - en grym film" på svenska). han har ju t ex erkänt att den filmen var hans största inspiration när han gjorde kill bill men det känns inte som en medveten referens/hyllning när man snor så stora delar ur en hel film. 
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-04-17 07:49
CiL P20

Jag anser inte det vara en hyllning då en hyllning kan vara som i Predator då man får se en alien skalle, DET är en hyllning inte att sno en scen rakt av!

affeaffe X0

Men det är ju det jag menar, Hollywood snor scener hit och dit och sen säger det en hyllning när det till 90% av fallen inte framkommer det en hyllning!

Jag vet många exempel på film idéer som är snodda direkt från bollywood och från arabiska filmer, utan nån som helst creed för orginal filmerna!

Att sitta och säga Hollywood inte plagierar är rätt så naivt!

2008-04-17 08:30
försöker han inte slå sig igenom dörren med en krocketklubba i boken?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-04-17 09:55
Hahhaha fyfan att behöva sitta och lida igenom hela den där körkarlen. Denna snutten var nog för att jag nästan ville slänga ut datorn genom fönstret av ren tristess.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2008-04-17 10:33
Tråkigt det hade varit att se på film om regissörer inte fick inspireras av varandra.

2008-04-17 12:26
då är det väl betydligt "grövre stölder" från tystnaden i the shining.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2008-04-17 14:05
Kevin_Seymer
Min poäng är bara att konstnärer av alla sorter, i alla länder, lånar av varandra. Det är inget speciellt för Hollywood (som för övrigt inte bara är amerikaner).
Har du sett Raging Bull? Innehåller en hel del stöld/hyllningar till On the Waterfront. Eller The Fountain som är starkt inspirerad av 2001: A Space Oddisey. Eller varför inte Oasis som fått väldigt mycket från The Beatles. Ska man hålla på och peka ut alla stölder/lån/hyllningar har man att göra till the end of times.

Gillar för övrigt dina ändringar i bloggen
"Denna film har länge också varit en av mina personliga favoriter, och självklart blev jag less när den tyska filmen blivit amerikansk. Det är dock Michael Haneke som står för regi/manus i den amerikanska produktionen också."

Kanske skulle börja kolla upp saker innan du skriver så du slipper ändra i efterhand.

2008-04-17 16:57
affeaffe X0

Bara så du vet så är det INTE min blogg, jag heter inte Jonnha och är absolut inte en tjej!
Jag tyckte bara det var så typiskt att en av de bästa scenerna i en jävligt bra film är tagna ur en Svensk film!

Och bara för att det är så i fler filmer med stölder och "hyllningar" så gör det väl inte det rätt? Hela mitt inlägg här var o visa att det inte finns orginella idéer i hollywood!

Hur många visste om det? Om det är en hyllning så borde väl fler ha vetat om det, JAG hade ingen aning och jag är säker på att du inte hade en aning!

2008-04-17 17:13
Men tänk dig att det sker den sortens stöld/hyllning i var och varannan film du ser. De allra flesta filmregissörerna är riktiga filmnördar och får så klart idéer därifrån på samma sätt som som Oasis får idéer från att lyssna på Beatles eller Stephen Hawkins får idéer från läsa Isaac Newton.

Tror det var Scorsese jag såg en intervju med där han berättade att han ofta visade scener från andra filmer för sitt filmcrew för att visa dem vilken belysning eller dekorationer eller känsla överhuvudtaget han ville ha i scenen de skulle göra.

Och att bara påstå att det inte finns några orginella idéer i Hollywood, världens största filmindustri där människor från hela världen arbetar, är så jävla befängt.

2008-04-17 17:21
Men det är väl inte grejen att han använder sig av en yxa för att ta sig in som är det grymma med den där scenen? Det är väl jack nicholsons skådespeleri, kommentaren och musik och foto. Kollar man på körkarlen är det ju inte särskilt spännande alls.
hejhej

2008-04-17 18:08

Säg mig någon i världshistorien, inom film, musik, konst, litteratur, etc som inte inspirerats av någon annan/något annat och är 100% originell 100% av tiden?

Svensk film var ju världsledande en gång i tiden och hade påverkan på Hollywood, bl.a. Charlie Chaplin inspirerades av hur svensk film gjordes. Bara för att vi i Sverige är dåliga på att förvalta vår svenska filmskatt och det inte talas så mycket om bl.a. Viktor Sjöströms största verk "Körkarlen" nuförtiden så betyder det inte att t ex filmstudenter och regissörer i andra länder inte har någon koll, så jag tror knappast Kubrick tänkte "Den här filmen har nog ingen sett, jag tar lite ur den scenen så slipper jag komma på något själv, ingen kommer märka!"
Jag själv tycker det är kul när man kan se referenser (gjorda med finess) i filmer, t ex hur The Shining använder sig av Körkarlens beroende-medberoende-problematik fast gör det till en psykologisk thriller än en politisk fråga (alkoholproblematiken är även något som framkommer i Stephen kings bok så att Kubrick blickar tillbaka på Körkarlen för inspiration när han ska göra boken till film ser jag inget konstigt med), och användet av en yxa från Körkarlen (i boken använder han något annat om jag inte minns fel), och när Jack Nicholson improviserade "Here's Johnny!" i scenen (en hänvisning till Johnny Carson show), blir en rolig igenkänningsfaktor och på så sätt förs även kulturarv vidare, så det förgångna lever vidare för kommande generationer och glöms inte bort.
Många regissörer, artister o.s.v tar en idé och skapar något nytt av det. Det behöver inte vara plagiat rakt av pga idétorka utan kan vara inspiration, en passande referens eller hyllning. Får man bara hylla och framhäva sådant som "alla" känner till för att det inte ska framstå som stöld och inte en nick åt historien?

Ursäkta om det blev rörigt men jag är sjuk och feberyrar lite. :P

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-18 18:14
Kevin_Seymer P1
Jag vet många exempel på film idéer som är snodda direkt från bollywood och från arabiska filmer, utan nån som helst creed för orginal filmerna!

Att sitta och säga Hollywood inte plagierar är rätt så naivt!

Kanske, men sällan lika mycket som Bollywood snor av Hollywood.
den som hoppas skiter på sig och dör

2008-04-18 18:15
För övrigt orkar jag inte sitta och läsa vad någon dyslektiker (bloggaren) har att säga om film.
den som hoppas skiter på sig och dör

2008-04-19 15:56
har försökt researcha lite, och det verkar inte finnas någon källa där Kubrick själv säger sig ha inspirerats av Körkarlen, däremot: "David Thompson in the two-page 'booklet' makes an interesting point about one scene where an axe-wielding Sjöström tries to come through the door to get at his wife and children, saying it might have been an influence on Kubrick's "Shining"."

och som svar på det: "Given that Kubrick reputedly prepared for The Shining by watching virtually every important horror film ever made, it's entirely possible."

Personligen är jag övertygad om att Kubrick sett filmen och inspirerats av den. Vore för mycket sammanträffande annars.

2008-04-19 18:26
saken är ju den att regissörer har blivit inspirerade av en o annan filmscen, och vanligtvis vill visa upp den o den scenen genom nyskapande tanke pågrund av att han/hon gillade den.
Om man verkligen kan sin filmhistoria så kan man se en o annan liknelse i dagens filmer.

2008-04-19 23:10
Ser det snarare som en hyllning