I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Söker tips på filmer som tar upp mellanöstern/USA konflikter

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-03-28 23:45

Söker tips på filmer som tar upp mellanöstern/USA konflikter

I en mer personlig och lokal förankring, exempel på filmer är

Rendition 2007 (Egypten)
The Kingdom 2007 (Saudiarabien)

Har nog sett de flesta men tipsa på, kan finnas ngt äldre eller mindre känt man missat.

Varför jag är så intresserad beror på att jag gillar dessa filmer väldigt mkt. Filmer som försöker ge en realistisk bild där inte nån sida propageras för. Som visar problematiken med politiken som USA utför och hur vanliga oskyldiga människor drabbas men också en förklaring till många av sakerna USA gör. Varför dvs. Och också visar på att även självmordsbombare gör saker av en anledning, folk är inte automatiskt födda onda, alla gör saker av en anledning som de tror på. Alla har i sina ögon legitima skäl för sina aktioner.

Dvs, inte filmer som är direkt knutna till konflikter som Irak, Afghanistan utan mer hur lokala händelser i omliggande länder berättas. Där man får lära känna förövare, myndighetsfolk, drabbade etc.

Dessutom tror jag filmer som dessa är mkt nyttiga att titta på, framförallt för t.ex. amerikaner som får en mer nyanserad bild av verkligheten och förstår att "de" är också människor med livshistorier, familjer, drömmar och mål precis som dem. Att det inte finns några "vinnare" någonstans, bara förlorare.

//Shoot