Kan någon här hjälpa mig med en sak ang Gudfadern vs Italien?
Har letat ett bra tag men inte funnit någon info kring ämnet. Vad jag undrar är hur italienare ser på Gudfaderntrilogin och generellt kring den stereotypiska bilden av Italian-Americans. Hela gangsta, mafiagrejen dvs. Speciellt hur Gudfadern 1 mottogs av italienare i Italien och vilken impact filmen haft etc. Det är ju väldigt vanligt med racial slurs i alla såna filmer, t.o.m. i filmer som True Romance som inte i huvudsak handlar om Italian-Americans. Dvs, guineas, wops, dagos osv. Som om det vore common knowledge att alla jänkare hatar dem. Det är iaf lite av den bilden man får när man tittar på alla dylika gangsterfilmer. Hur ser även Italienare på den saken osv, ja det finns massa aspekter typ som hela mafiagrejen som halvt glamoriseras, om Italienare idag i Italien vill vara The Don typ, lite som rappare glorifierar Scarface osv. Om någon här vet sig ha läst något eller vet någon sida på nätet med fakta eller ja vad som helst så skriv gärna här, jag är mkt intresserad av sakfrågan.
//Peace