I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En film ur skurkens perspektiv

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Rappare

2008-02-28 22:36

En film ur skurkens perspektiv

Jag kom på mig själv att fundera om det finns en film utifrån skurkens perspektiv. Låt mig förklara ungefär vad jag menar, t.ex. en Superman film med Lex Luthor som huvudroll fast man ska fortfarande hålla på superman. Vet nån här om någon film som gjort så?

facebook.com/idiomatisk - fan page

2008-02-28 23:15
de hänsynslösa, pulp fiction? :D
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-02-29 00:39
usual suspects? stavade säkert jävligt fel nu när jag är full.
R.I.P. Zika R.I.P. Teraq R.I.P. Jens R.I.P .Calle R.I.P. Stoffe

2008-02-29 01:05
Badlands.
Natural Born Killers.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2008-02-29 01:20
Min-Blanka-Penis P20 Nej, för i usual suspects gillar man ju skurkarna under nästan hela filmen. En där man hatar huvudpersonen men ser den mkt, det förekommer väl inte mkt elr hur din matta penis?
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Skivsamlare

2008-02-29 20:40
Jönssonligan..
http://www.soundcloud.com/adamkross

2008-02-29 21:04
Det finns ju gott om filmer där huvudpersonerna är s.k. "antihjältar", men det verkar ytterst opraktiskt att göra en antihjälte som det inte är meningen att man ska relatera till på någon som helst nivå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-29 21:09
American Pscyho?
Beror ju på vad man menar med skurkar och vilken typ av personer man gillar.
Patrick Bateman är ju ett svin, men ändå en härligt fascinerande människa.
Sen har han väl inte direkt någon "motståndare". I alla fall inte EN karaktär som man får följa.

Det är väl det som är grejen med såna filmer du söker.
Att gör man en film utifrån en "skurks" perspektiv så vill man ofta få ett nytt synsätt på den typen av människa och man bygger upp en bild som gör att publiken ändå får lite mer förståelse/empati eller i alla fall ett väldigt konstigt intresse för karaktären, som kan tolkas mer positivt än vad publiken tidigare hade...

Vem vill sitta kvar och se en hel film som till största del handlar om en person man verkligen hatar och som är ett uppenbart svin?

Der Untergang kanske?

Eller är du ute efter mer "super-hjälte-filmer"?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2008-02-29 23:35
http://www.myspace.com/inredunkel

2008-03-01 03:17
Alex i A Clockwork Orange
REHAB IS FOR QUITTERS!!!

2008-03-01 04:20
The Talented Mr. Ripley :)

Matt Damon är oerhört ondskefull i den, men dem har verkligen lyckats vinkla filmen till hans fördel. På något sjukt sätt kan man inte undgå att verkligen känna sympati för honom, och vara på "hans sida", trots alla hans pskotiska upptåg.
Bitches Ain't Shit

2008-03-01 10:28
ingen film iofs..men tvserien Dexter är väll lite så. Man kanske inte hatar honom, men man hejar ju inte på honom i hans dödande heller.
nog pratat om dig! nu pratar vi om mig..

2008-03-01 17:54
Vet inte riktigt vad du är ute efter men kom och tänka på den här:
Dog Bites Man
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-03-01 18:21
va? dexter hejar man ju på jämt förutom när han är taskig mot rita

2008-03-01 18:25
pulp fiction lätt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-01 20:04
alltså, man gillar ju faktiskt rätt ofta skurkarna, oavsett om de har stora eller små roller. de brukar vara mer intressanta än hjältarna.

Match Point
Dolores Claiborne
American History X
skurken i No Country For Old Men har ungefär lika mycket screen time som hjälten, eller så kändes det i alla fall.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-03-02 15:56
Heat De Niro bitches!