I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Musik som går in i filmen?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-02-12 23:18

Musik som går in i filmen?

Här kommer den kanske dåligaste förklaringen på whoa någonsin..

Vad heter det, när musiken som går in filmen..
te.x om en kille i filmen sitter och lyssnar på musik på sin dator, sen så går han ifrån datorn och låten spelas fortfarande, trots att det byts scen och man får se något helt annat.

Har för mig att själva övergången heter nåt, annars. vad heter det när en låt spelas i en film för att förstärka en viss känsla?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 02:23
låter som du letar efter ordet parodi
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-02-13 12:23
Ljudbrygga?

2008-02-13 16:25
nej inte ljudbrygga, haha .. fan. hur ska jag förklara?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 19:00
diegetisk musik

2008-02-13 21:29

Tack så mycket! :)

2008-02-14 00:10
no problems

2008-02-15 00:12
Fast i ditt exempel låter det ju som att det till en början är diegetisk musik (han sitter och lyssnar på musik), för att sedan övergå till icke diegetisk musik. Alltså att åskådaren fortfarande hör musiken även fast den "inte finns i bild".

Med ljudbrygga menade jag övergången från en scen till en annan men ljudet från den föregående scenen (i detta fall musiken) kvarstår.

2008-02-15 19:37
från onscreendiegetisk till offscreendiegetisk då, eller hur blir det

2008-02-16 01:47
Det blir väl egentligen en övergång från diegetisk musik till icke diegetisk, såvida man i följande scen inte ser att personen "reagerar" på musiken eller att man skulle se en radio i bild eller så.

2008-02-16 17:55
Kan också vara perceptuell subjektivitet om det bara är han som hör ljudet i nästkommande scen. Fast jag antar det bara är vi (dvs publiken) som fortfarande hör musiken efter scenbytet...eller?

kan du inte hitta skiten på youtube o länka?