I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Så... Jag funderar på att hugga tänderna i Nietzsche

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2008-01-16 22:00

Så... Jag funderar på att hugga tänderna i Nietzsche

I ett av mina senaste läsanfall (perioder då jag måste konsumera sjuka mängder böcker, annars blir jag ledsen och dum i huvet) innehöll tre av mina utvalda titlar referenser till Nietzsche. Författarna hade i två av fallen placerat huvudrollsinnehavaren i en situation där den funderade över någon av den tyske filosofens kloka visdomsord, i det tredje jämfördes en okänd mans mustach med Friedrichs.

http://www.twisterella.com/ill/nietzsche.jpg

Han har givetvis dykt upp tidigare i mina läsobjekt, den käre Nietzsche, men aldrig, förrän för några veckor sen, har han dykt upp med sådan frekvens och tydlighet. Det hela känns som en tydlig signal, att jag efter många år av villrådigt tvekande, borde plocka upp några av hans fina alster.

Frågan som då luraktigt smyger sig på mig är självklart vilka. Vilka av hans många böcker är smartast att börja med? Vilka ger en filosofisk dyslektiker mest nytta och nöje? Hur många finns översatta till svenska? osv


Har du några tips, åsikter eller historier, är det bara att slänga iväg en liten rad.

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.