I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Wini - Ett slag för ungdomen (prosa)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-12-16 23:10

Wini - Ett slag för ungdomen (prosa)

Frihet är varken oändliga möjligheter eller "ett tillstånd utan förtryck". Vi är sena åttiotalister och tidiga nittiotalister med mycket att skrika ut så ni behöver bara ge oss friska stämband och ett ljudisolerat rum. Vi är de som älskar randiga tröjor samtidigt som vi hatar matematik med motiveringen att linjer dragna med linjal blir så raka. I vår värld finns det en skillnad mellan att ha hittat sig själv och att agera slav under subkulturer, mellan att motionera för välbefinnandets och utseendets skull - en skillnad som utgörs av gränser vi bestämt hävdar finns men som ingen egentligen vågar rita ut med krita. Att leva livet är en vetenskap och ändå är det det enda man kan göra.

Vi är de enda som vet att kärlek är ett missbruk med för få biverkningar. Att hon blundar för dig har ingen betydelse. Och hans undvikande kroppsspråk kanske beror på att du är dålig på att översätta. Ingenting är tillräckligt - en dag kanske du har hans fingrar i ditt hår. Hänger i hennes pärlhalsband. Ligger på rygg och delar himlar. Hur många fall överlever man inte då?

Orden ung & dum hör inte ihop för vi säger att vi lever livet, som om man kunde göra annat.. Högmodigt hävdar vi att idealen är besegrade, att massmedierna inte kan rå på oss längre.. För att sedan sömnlösa räkna revben istället för får. För att sedan stoppa fingrar i halsen som för att markera att vi kommit förbi suga på tummen-stadiet. Jakten på identitet och bekräftelse är ingen barnlek. Omgivna av retuscherade dockansikten ser vi skavanker som inte finns, hur mycket vi än putsar spegeln.

Det är ute med finurliga rim och falsettsång. Den ljuvaste musiken är det hackande ljudet i högtalarna innan ett sms anländer. För att inte tala om signalen. Piip piip. Vad är gitarrsolon och perfekta vibraton jämfört med det? Och säg mig, vad är kärleksbrev mot ettor och nollor? Videokassettband mot youtube, vinylspelare mot myspace, kontaktannonser mot MSN.. Vi brukade vara framtiden men får finna oss i att att jaga det vi flyr - sakna barndom och sukta efter livserfarenhet. Vi är för gamla för att ses över, för unga för att tas på allvar. Inte längre unga nog att veta allt men vi försöker trots det lära oss svåra ord.. Och skäms så ändlöst när vi råkar använda dem i fel sammanhang. Vi läser inte Dostojevskij för att det är underhållande (för det är det inte) utan för att stå över resten av avskummet. Allt för att verka rationell och vara förtjänt av att tas på allvar.

Omväxling är att vara härligt politiskt inkorrekt och hellre gråta över höjda alkoholskatter än världssvälten. Skrika fuck feminismen, utbrista att man äter kött, inte för att det är gott utan enbart för att man hatar djur, för att sedan bli ursäktad på grund av sitt berusade tillstånd. Sen muttras ur kraftiga skäggväxter att vi är bördor till dagdrivare, en skam för mänskligheten och dylika glåpord. Forskare som envisas med att överanalysera sönder människokroppen hävdar att en del av våra brister kunde tänkas bero på hormoner. Hormoner. Vilket konstigt ord. Fuck hormoner.

Att leva livet är en vetenskap och ändå är det det enda man kan g&ou

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-16 23:20
Jaha, vilket tidningsutklipp :/
be the change

2007-12-16 23:29
ojojoj. jag är helt mållös, HELT mållös. Dels skyller jag på att jag är trött, men jag är ändå inte kapabel till att analysera det här. men fyfan va bra!
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2007-12-16 23:51
Förbannat vad bra, lite jobbig läsning. Men läste ändå allt, tillslut läste jag det inte som en text, utan som en jääävligt intressant och bra tidningsartikel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-17 00:06
sisådärja wini, lite fräscha grejer äntligen :) tummen upp.
att du inte sa nåt om dehär när vi diskuterade grisen & venedig.

tänk att jag läste allt.

2007-12-17 02:51
tack så jättemycket : )

maxen: inte så fräsch egentligen. kanske för dig. samma sak :F
Poet

2007-12-17 03:57

Förjävligt underbart skriven. Jag gillar hur du skriver.
Påminner om ett x par grejer jag skrivit när jag var
yngre. Fortsätt skriv!
What I said, yo!

2007-12-17 17:47
TLDR!

2007-12-17 22:45

den borde ligga i lyricism, jävla BertilÖstenGustavs till moderatorer.

Den här är helt sinnesjukt bra och det bästa med hela grejen är

Frihet är varken oändliga möjligheter eller "ett tillstånd utan förtryck". Vi är sena åttiotalister och tidiga nittiotalister med mycket att skrika ut så ni behöver bara ge oss friska stämband och ett ljudisolerat rum. Vi är de som älskar randiga tröjor samtidigt som vi hatar matematik med motiveringen att linjer dragna med linjal blir så raka. I vår värld finns det en skillnad mellan att ha hittat sig själv och att agera slav under subkulturer, mellan att motionera för välbefinnandets och utseendets skull - en skillnad som utgörs av gränser vi bestämt hävdar finns men som ingen egentligen vågar rita ut med krita. Att leva livet är en vetenskap och ändå är det det enda man kan göra.

Vi är de enda som vet att kärlek är ett missbruk med för få biverkningar. Att hon blundar för dig har ingen betydelse. Och hans undvikande kroppsspråk kanske beror på att du är dålig på att översätta. Ingenting är tillräckligt - en dag kanske du har hans fingrar i ditt hår. Hänger i hennes pärlhalsband. Ligger på rygg och delar himlar. Hur många fall överlever man inte då?

Jag menar, vem känner inte igen sig i detta? Denna delen är helt fantastisk(Hela texten är helt fantastisk).

Sedan räknar revben istället för får grejen är ju bara så jävla thabo och bra mane.

Som sötast när jag ser dina brister.

2007-12-18 00:22
alltså stycket med att kärlek har för få biverkningar får mig att rysa och jag blir helt betagen i texten i största allmänhet men det stycker i synnerhet.

fyfan!
Lookin at you through the glass..

2007-12-18 00:22
fyfan ursäkta särskrivningar men jag är trött.
Lookin at you through the glass..

2007-12-18 08:53

syrebrist:

jag lade upp den i Lyricism också, det märkte du säkert. men det passade tydligen inte..

PhilAhz0phee F22: tack! visst, jag ska försöka fortsätta.

priljansen: tack du med. stycket du nämnde hör till mina favoriter så det var roligt att du gillade just det.

johanone: vad betyder TLDR?

2007-12-18 11:07
Filosofi och liknande hör hemma i vardagsfilosofiforumet. Prosa (skönlitteratur) hör hemma i blandat.

Saxxat ifrån reglerna över lyricism-forumet .
be the change

2007-12-18 11:29
JackVegas-

Jag har läst reglerna. Lade först tråden i Lyricism. Den blev flyttad till Blandat av en moderator och sen flyttade en Admin hit den till Kultur & litteratur.

Paragrafer är inte allt : )

2007-12-18 16:37
Reagerade på att du sa att den inte passade i lyricism bara, om du nu läst reglerna ;) ..

Men men, haha.. hare najs
be the change

2007-12-23 14:40
En del stycken var svagare, men som helhet var det helt okej.
Skriv mer!
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-12-30 15:35
Texten är lite väl staccatobetonad och eufemistisk. Försök att gå till botten med det du säger istället för att bara kläcka ur dig saker "som låter bra", typ: "'Frihet är varken oändliga möjligheter eller 'ett tillstånd utan förtryck.'" Det blir så jälva Ronnie Sandahl-aktigt annars.

Men! du är ung och har en slags talang som du bör kunna förfina och utveckla om du ids.

2008-01-03 22:15
Det blir så jälva Ronnie Sandahl-aktigt annars

Haha!

Tycker det var en bra skriven text. Skönt med lite sådant här på whoa! Jag blir glad av detta.
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-01-04 00:19
4c: tack. att gå över gränsen hör till mina svagheter, det är jag medveten om. ska försöka bli säkrare : )

kul att det verkar uppskattas! tack till alla som skrivit.

2008-01-17 20:56
Helvete, vad vackert. Vill inte citera något, för då kanske de andra meningarna i texten inte tror att jag gillar dem. Är typ rätt mållös...faktiskt. Seriöst, sitter här och älskar texten men finner absolut inga ord... Vackert!

2008-01-19 20:20
I'm speechless.
Att någon annan kan sätta ord på ens egna känslor och tankar.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-02-05 21:43
Ta åt dig av vad 4c skrev så blir det superb.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-02-05 21:44
förresten kände jag igen ditt namn, du har postat mycket i lyricisim förut eller ?
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-02-07 00:08
tack alx & frida! det värmer. på riktigt.

förspel: ja, mycket och mycket. några grejer har det nog blivit. i audio också för den delen men det är inget jag vill stoltsera med : )

2008-03-04 06:42
Tungt chompis...

Förresten, har du låten kvar som jag proddade? du vet vilken jag menar va

Hangaround

2008-03-16 05:12
Kan inte annat än att älska detta.

2008-04-11 05:08
helt sjukt bra

2008-04-19 02:10
Quynh P19 : du är väldigt väldigt duktig. jag blev berörd och vill absolut läsa mer =) så himla fint. hörru du, får jag ta hem dig? ;)

2008-05-05 20:55
en massa kärlek till dig som kan uttrycka dig så bra som du gör. bara kärlek!

2008-09-07 03:48
thanks folk.

Sän: om du bjuder på god mat (: