The secret
Någon som köpt boken? jag vill gärna köpa den.. =) grym film... kan man köpa den överallt?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
har bara sett filmen, men den är ju bara ett hopkok av olika filosofier från andra håll så jag kan inte tänka mig att boken är värd alls. bättre å läsa om det som hela skiten faktiskt baserar sig på. tycker jag iaf..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
vilka böcker rekomenderar du pusherman?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Vill ju inte kalla det filosofier. Filosofi är något fint och ska särskiljas från trams :) Det mest upprörande är när det påstås att vissa historiska personer lärt ut metoden. För alla som läst Aristoteles Nicomachiska etik så framstår det som ett gravt hån mot den gamle filosofen. *huga*
I'm back!
inga alls, däremot rekomenderar jag ett huvuddyk in i det ockulta. endast den egna synkroniciten kan leda en på rätt väg. sök och du skall finna!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Det mest upprörande är när det påstås att vissa historiska personer lärt ut metoden. För alla som läst Aristoteles Nicomachiska etik så framstår det som ett gravt hån mot den gamle filosofen. Ja, det är fruktansvärt vidrigt faktiskt, dom radar upp hur många namn som helst och påstår att dom använde den här metoden. Även att det där gänget var med på Operah och snackade skit...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kanske beror på att det är en väääääääldigt väldigt vanlig teknik som har använts sen egypternas tid om inte längre tillbaks endå.
det är ingen hemlighet för den som faktiskt Vet.
men för den vanliga får skocken så har det faktiskt vart en hemlighet då det inte är något som har vart en "prioriterad" kunskap av varken Staten eller Kyrkan. tyvärr....
Tro det eller ej, läser man mellan raderna bland dom gamla filosoferna osv som nämns, så ser man ganska snabbt att dom inte ljuger iaf.. förutsatt att man Någorlunda fyndig och har huvudet på skaft. men det är ju inte majoriteten så det är ju föga förvånande att folk inte har den blekaste jävla aning om det här
Nuss, om du pallar sitta och läsa på nätet så är ett bra ställe att börja på här:
http://www.the-equinox.org annars råder jag dig att leta upp nån bra bok om meditation för den sanna kunskapen kommer inifrån
egentligen behöver man inga böcker men för dom flesta så kan det vara bra med lite inspiration :)
Kan du då visa mig var Aristoteles ger utryck för en sådan syn. Den Nicomachiska etiken tar ju upp frågan om det goda livet som alla strävar mot (enligt honom). Det borde ju här vara lätt att hitta gemensamma punkter med the secret. Av vad man kan utläsa så krävs det ju en hel del arbete för att nå dit. Och man når inte dit om yttre faktorer (dålig hälsa, fattigdom, fulhet), hindrar en. Detta tycks gå stick i stäv med the law of attraction. Visa gärna på hur även Platon förespråkar the secret.
I'm back!
nuss F23 ,
Fick hem en ny bok här om dagen, en väldigt bra bok att börja med. Den rekomenderar jag verkligen!
Boken heter Modern Magick och är skriven av Donald Michael Kraig.
Den finns att köpa på Adlibris.se för 150 spänn, den är runt 600 sidor lång och tar upp en mängd olika saker relaterat till det här.
Bläddrade lite snabbt i den och hittade till och med EXAKT det dom förklarar i The Secret. Fanns ett kapitel om just den där vanliga tekniken dom beskriver i The Secret. Hade jag då inte räknat med..
Det verkar vara en ypperligt bra nybörjar bok, skrivet på ett enkelt sätt så den mest okunnika novisen skall förstå.
Boken finns att läsa gratis i PDF dokument på internet, minns inte vart jag hittade den men jag rekomenderar endå att du köper den då den är så jävla billig och innehåller så extremt mycket information!
Värt att tillägga är att boken går igenom väldigt många praktiska tekniker. Allt ifrån Astral Projektering till Goetisk Magi. Där emellan får man en väldigt grundläggande praktisk erfarenhet av meditation, yoga, tarot och mycket mycket mer.
Personligen har jag läst det mesta av det som står i boken redan.
Men jag kommer dock endå att ha otrolig nytta av den som en referens i mitt framtida arbete.
Lycka till!
Doggland F0, Jag har inget intresse av att göra analyser av dom gamla grekiska filosofernas filosofier, sånt får du ägna dig åt själv om det är nått som du nu intresserar dig för.
Som jag redan skrev så märker man när man läser "mellan raderna" att många av dom gamla filosoferna var mycket väl medvetna om den enkla visualiserings tekniken som beskrivs i The Secret. Det har varit, som dom förklarar, en teknik som mer eller mindre har hållits ockult sen dom forntida Egypternas tid.
Så att öht hitta den informationen öppet i Aristoteles eller andra filosofer du nämner (det är du som nämner namn, inte jag) lär nog bli relativt komplicerat.
Kan även rekomendera dig den boken jag rekomenderade åt Nuss, men jag tvivlar på att du är ett dugg intresserad då du hellre verkar ägna dig åt att kritisera istället för att faktiskt lära dig någonting nyttigt.
/
HS!
En vänn till mig vart eld och lågor efter att ha sett The Secret så jag tog mig tid att titta igenom den en gång. Känndes aldrig som att dom pratade om någon riktig hemlighet, i mina öron upprepade dom bara "tänk positivt så kommer något gå bra någon gång" fast med olika ord.
xavante P12 , att tänka positivt är en helt annan femma än det dom surrar om i the secret. men du lär väll aldrig begripa skillnaden endå
Pusherman X11 Nej, jag är på tok för korkad för att kunna förstå någonting, det är ju klart. Dumt att jag uttalade mig.
Pusherman X11 Förklara den oerhörda skillnaden mellan positivt tänkande och 'the secret' då
jag förstår inte vad det är som är så svårt för folk att förstå. haha. & lacka för att man inte hajar också.. helt fantastiskt om man tycker det är intressant gör man det.. varför man tycker det är nog knappast kul för folk att veta som inte har intresse..? :) förstår inte varför ni ber någon förklara något ni inte har intresse för. och ännu mer hur ni kan tro att någon vill ödsla energi på det. det är ingen påprackande religion direkt... verkar som om många gillar och missförstå the secret.. när det är ganska inte simpel.. men "lättförståerlig". bad två av mina polare glo på den, den ena sa "testa attraction law på mig då" (?) sen blev han sur och dumförklarade mig.. den andra sa "nu ska jag lägga mig på soffan och skita i allt och låta the secret göra allt åt mig"..... verkar vara upprörande för folk när det kommer för nära att man kan göra precis vad man vill utan att ha någonting att skylla på. "men" osv.. folk blir besvärade efter ha sett filmen och börjar försvara sig eller ska förklara varför den inte funkar osv... om man hajar vad det handlar om kan man bara välja att tro på det eller inte liksom.. spelar ingen roll om någon slår upp nån faktabok om nån historisk person som var med i filmen och försöker bevisa att NÅGOT NÅN SAGT I FILMEN ÄR FEL osv.. det är inte själva grejen... ? om någon sett filmen och säger att dom hajar men väljer att inte tro på det, så kan jag respektera det.. men om man reagerar på massa andra sätt, - tror jag det är något annat som ligger bakom. antingen tror man på det el. så inte.. ingen bryr sig om vad någon annan tror igentligen.. det är helt jävla frivilligt. vill du inte tro på nåt, gör inte det. inget besvär.
pusherman tack för tipsen! är intresserad av att köpa boken du snackade om.. ska kolla upp.. vore trevligt och läsa den på svenska? kanske borde öva på eng också iof... ska checka
angelika F21 , det får du ta reda på själv om du är genuint intresserad. så blev jag initierad och likaså tenderar jag skola andra. för i grund och botten är det just Det som är det viktiga, att man gör det SJÄLV och inte låter andra göra grovjobbet år en för då lär man sig ingenting endå. lycka till i ditt sökand efter sanningen!xavante P12 , märk väl att det var du själv som uttryckte dig som du gjorde. jag syftade inte alls på att skulle vara korkad även om det var din uppfattning. jag menade att skeptiska människor precis som du själv förmodligen aldrig kommer att förstå efter som du hellre sitter och ifrågasätter allting istället för att ha modet att helt enkelt gå ut i världen och ta reda på sanningen på egen hand. låt inte rädslan hindra dig från att bli den du är menad att vara! du har alla verktyg som du behöver redan, lär dig att använda dig av dom innan det är försent. lycka till!/HS!
Att vara skeptisk är väl A och O i sökandet efter sanning? Vilken sanning pratar du om?
För alla som läser tråden men inte sett filmen:
The law of attraction is a New (Dark) Age belief that one's mental disposition attracts similar external circumstances and events. In other words, your mental intentions and attitudes draw people and things of like intention and attitude to yourself. - Robert Todd Carroll, http://skepdic.com/lawofattraction.html
Jag hajjar absoluit vad det handlar om, och jag tycker det är skitsnack. Det finns ingen law of attraction. Att visualisera det man har hjälper inte ett dyft. Klart att folk reagerar mer positivt på en om man är positiv och självsäker. Men det beror inte på någon lag om att lika attraherar lika. Ibland attraherar motsatser varandra haha- Framför allt så kan man inte påverka universum genom någon slags tankekraft. Det fungerar inte så tyvvär. annars vore det ju rätt praktiskt iofs
Att visualisera det man VILL HA hjälper inte ett dyft.. skulle det stå
nej P26 ,
Du har rätt om att man
bör vara skeptiskt . Men att skylla på det för att man inte törs flytta sig från soffan är en alltför vanlig ursäkt bland människor som studerar det ockulta, bland dom flesta andra människorna också för den delen. Det är så lätt att skylla ifrån sig för att slippa arbeta på ett eller sätt. När arbetet
i sig faktiskt är det
viktigaste och inte resultatet uttav det.
Du har även delvis rätt om Lagen om attraktion också, den existerar på sätt och vis. Den ingår i en av dom Hermetiska principerna om Universums dualitet bland annat.
Att BARA visualisera att hela världen ska vara lycklig räcker
Naturligtvis Inte för att få hela världen att
bli lycklig. Tror man det så är man uppenbarligen ganska tokig och inte ett dugg bättre dom blinda fanatiker som hejjar på en påhittad person i himmelen istället för att faktiskt lära känna sig själva
på riktigt .
Om jag inte minns fel uttrycker dom även det i filmen, att det inte räcker med att bara sitta och flumma för att få en sak att manifestera sig. Men jag kanske har fel det var så länge sen jag såg filmen.
I övrigt tycker jag dom uttrycker sig ganska dåligt hur som helst, även om det är ett bra försök till skillnad mot mycket annat där ute i etern.
Visualiseringstekniker har dock använts sen urminnes tider, som jag förklarade tidigare, och
fungerar i allra högsta grad, till en viss gräns såklart.
Mer om det orkar jag inte förklara då soffpotatisarna helt enkelt får ta reda på det dom önskar
på egen hand . Annars stjälper jag mer än vad jag hjälper, och jag har givit tillräckligt många Björnkramar under min tid så jag har lärt mig av mina misstag nu.
Vill man veta, får man ta reda på det man undrar själv.
Det är den enda vägen till sanningen. Vad sanningen är för något är det upp till den enskilde att ta reda på var för sig.
Det borde iaf du "nej P26" förstå redan, eftersom du uppenbarligen förstår en hel del annat.
/HS!
Det är uppenbart att vi har olika världsbild osv, och jag vill inte hacka på dig för din eller något sådant. Men om jag förstår dig rätt så verkar du tycka att laget åtminstonne inte är en lag iaf? Visualiseringstekniker har dock använts sen urminnes tider, som jag förklarade tidigare, och fungerar i allra högsta grad, till en viss gräns såklart. Du har även delvis rätt om Lagen om attraktion också, den existerar på sätt och vis. Dom påstår ju att det är en lag, och jämför den med Newtons lag om gravitation. Man kan ju iofs ifrågasätta den lagen också, men en lag är ju ingenting som bara fungerar delvis, eller till en viss gräns. En lag är något som fungerar alltid. Den ingår i en av dom Hermetiska principerna om Universums dualitet bland annat. Jag tror att vi skulle kunna diskutera det där och mycket annat och att det skulle vara rätt kul. Men det verkar på dig som att du inte vill det? Det är ok, vi kan skita i det. Men vi verkar iaf båda tvivla på the law of attraction eller har jag missuppfattat dig nu?
Personligen följer jag bara en så kallad "Lag", som jag öht vill kalla för "Lag" dessutom och det är "Gör vad du Vill skall vara lagens hela", "Kärlek är Lagen, Kärlek under Vilja". Som du säger så kan man ju även ifrågasätta Newtons lag och samtliga av de vi kallar för "lagar". Idag så spekuleras det redan inom strängteorin om Gravitationen egentligen handlar om någonting som dom kallar för "Gravitoner". Så du har rätt, jag håller med om att det inte är en egentlig lag. Dom försöker ju precis som dom flesta andra new-age hippies sälja sin idé och därför smyckar dom den så mycket som möjligt för att attrahera en så stor publik som möjligt. Även om deras avsikt är god så tror jag dock endå att pengar förmodligen är en väldigt drivande kraft bakom och just syftet att försöka övertyga så många som möjligt. Därför känns det som att alltsammans blir ett ganska tafatt försök för att få folk att bli bättre människor. Eller vad det nu är dom kan tänkas vilja. Jag tvivlar Inte på att "lagen" Inte skulle fungera, det vet jag personligen att den faktiskt gör. Men att det skulle vara en universell lag som fungerar enbart med tankens kraft stämmer inte alls, det är mycket mer som spelar in för att deras så kallade "lag" faktiskt ska kunna fungera i praktiken. Jag är egentligen inte emot diskussioner, men existensiella frågor och liknande tjaffs undviker jag helst då det nästan alltid spårar ur. Dessutom leder det sällan till någonting konkret som man faktiskt har nytta uttav. Då lär jag mig alldelles mycket mer genom att läsa, studera och praktisera på egen hand i så fall. Det är det egna arbetet som är den största orsaken till utveckling. Att diskuttera kan visserligen vara roligt ibland men då bör det vara ämnen som faktiskt intresserar mig, och som jag känner att jag kan få ut någonting av. Att diskuttera huruvida The Secrets "Law of attraction", fungerar eller existerar har jag verkligen ingen lust med. Men om det är något annat du skulle vilja diskuttera så kanske jag är på, beror som sagt på om det är givande eller inte :)/HS!
Glömde säga, att du kan ju PMa mig om det är något du funderar över. Så den här tråden slipper blir mer rörig än den redan är. Eller starta någon ny tråd om det är något specifikt du vill diskuttera :) /HS!
Vad jag menar med att man kan ifrågasätta lagen om gravitation var att alla svaren inte är inne ännu. Men jag tycker det är en väsentlig skillnad på den lagen och lagen om attraktion. Lagen om attraktion är befängd. Det är iofs rätt roligt att Newton var alkemist på sin fritid. Något som du säkert har koll på :) Nej men det jag undrar mest över är saker som du refererar till i dina svar men inte förklarar: d e hermetiska principerna om universums dualitet tex. Men även när du säger " det är mycket mer som spelar in för att deras så kallade "lag" faktiskt ska kunna fungera i praktiken." vad är det då du menar? får inte bort italicsen, gah
Haha jo det om Newton visste jag :) faktiskt en hel del vetenskapsmän som har vart Alkemister, Kemi kommer ju i grunden från Alkemin dessutom.
Just dom Hermetiska Principerna som jag syftade på kan du läsa om här:
http://www.kybalion.org/kybalion.asp Vad jag menade med dom var egentligen en ganska dålig liknelse till deras Lag om Polaritet, om jag inte minns fel. Var ett tag sen jag läste Kybalion så jag är inte säker.
Angående det andra så syftar jag på att man måste arrangera sig i linje med det man försöker att manifestera.
Om man vill att en sak ska manifestera sig så räcker det som sagt inte bara med att tänka på den och föreställa sig den tillräckligt mycket. Man måste arbeta för att få det man vill ha oavsett om man använder sig av Visualiseringstekniker och liknande eller inte.
Det var även det jag menade med att deras så kallade "Lag om Attraktion" endast fungerar delvis.
Nu har jag avslöjat mer än jag hade tänkt från början, hade hellre velat att ni tog reda på allting efter eget bevåg men men :)
Lycka till med manifesterandet, till er som faktiskt försöker på riktigt ;)
/HS!
nuss F23 , kom på att jag glömde svara på din fråga, jag tror tyvärr inte att den boken finns på svenska :( men det finns en hel del andra böcker på svenska dock. men det mesta är mer ämnesspecifikt så då får du klura på vad det är som du mest intresserad av.
men jag rekomenderar dock den boken jag skrev först, då den ger en riktigt bra introduktion till en hel del saker.
faktiskt den bästa bok skriven på det mest lättförståeliga sätt jag hittat efter över 5års studier.
har inte tidigare dykt på någon lika bra bok, men jag vet att det finns fler andra som är bra speciellt en till men den har jag inte läst själv än, ska köpa den snart kan återkomma om den var nå bra sen.
tyvärr är det mesta på engelska eftersom det är ett såpass internationellt språk, det verkar inte göras speciellt mycket svenska översättningar alls på ockult material tyvärr :/ personligen så föredrar jag engelska så jag har inte sådär jätte bra koll på det svenska utbudet öht :(
/HS!
Känns som en blandning av kognitiv beteendeterapi (ändra sin uppfattning -> ändra sitt beteende) och
Skinners duvor (shit jag fick en cykel precis som jag hade tänkt! Det fungerar!!!)
Att det skulle finnas nån "lag" som gör att man attraherar saker känns ju rätt osannolikt. Nån som har länk eller känner till nån empirisk studie om saken? Inte? Really???
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Angående det andra så syftar jag på att man måste arrangera sig i linje med det man försöker att manifestera. Om man vill att en sak ska manifestera sig så räcker det som sagt inte bara med att tänka på den och föreställa sig den tillräckligt mycket. Man måste arbeta för att få det man vill ha oavsett om man använder sig av Visualiseringstekniker och liknande eller inte. Låter ju definitivt som gör-det-själv-KBT.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"