Samla världens bästa böcker i Expressen
För cirka tre veckor sen lanserade kvällstidningen Expressen en omfattande kampanj för att få det svenska folket att bli mer bekant med världens "litteraturklassiker". Tillsammans med Albert Bonniers förlag har trettio titlar omsorgsfullt valts ut, och de kommer kontinuerligt säljas tillsammans med tidningen varje tisdag. Det första släppet, Hemsöborna av August Strindberg, fick allmänheten ta emot gratis, resterande släpp kan införskaffas för 59:-.
Personligen tycker jag att detta är ett fint och beundransvärt tilltag, och har länge efterlyst lite mer matnyttig, klassisk och epokändrande litteratur i min hittills något lättviktiga pocketsamling. Att få det hela serverat på silverfat, till en ganska billig peng dessutom, ser jag enbart som något positvit.
Valet av titlar går givetvis att diskutera. Varför så många svenska författare? Handlar den enbart om rättighetskomplikationer?
Jaja, vad tycker ni själva om det hela?
Är det meningslöst? Är det bra?
Har du köpt några böcker hittills? Kommer du köpa?
Ordet är, som vanligt, fritt.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
|