I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rekomendera mig en bok?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-08-13 13:09

Rekomendera mig en bok?

Hej

Jag har för en tid sedan börjat på ett nattjobb där jag har mycket tid över och börjat läsa väldigt mycket böcker för att få tiden att gå.
Jag tänkte att någon här kanske hade några tips som skulle passa, det jag läst hittils och fastnat för är:

James Frey - tusen små bitar, min vän leonard
Chuck Palahniuk - fight club, choke, stranger than fiction
Jonas Hassen Khemiri - ett öga rött
Paulo Coelho - alkemisten, zahiren

Nu håller jag på att ta mig igenom  John Fowles - The Collector och efter det tänkte jag börja med Michael Connely - Poeten.
Skulle gärna vilja ha mer tips

2007-08-13 13:45
sagan om ringen

2007-08-13 14:28
maomakke P25

det där tipset tar jag inte seriöst om du inte med en väldigt bra motivering lyckas berätta hur du tror att jag skulle uppskatta den obskyra serien...

2007-08-13 14:59
pojken som kallades det

2007-08-13 16:23
Berättelsen om Pi är nice. passar nog in bra i din samling där.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2007-08-13 16:36
Wermin_Roaches P25

tack den verkar lite annorlunda, delvis fiktion likt james frey men ett helt annat ämne, ska kollas upp

2007-08-13 16:40
väl värf bok att läsa.

annars är lite Agatha Christie aldrig fel.

Eller om du känner att du vill läsa om extrem misär: Charles Bukowski.

Själv så är Dostojevski en klar favorit.

2007-08-13 20:17
mitt tips är att kolla igenom klassikerna. De är ruggigt mycket bättre än all modern skit.

Kafka, dostojevskij, camus (i stort sett varenda nobelpristagare). Räcker långt.

Förbered dig däremot på att du inte kommer att bli 100% underhållen boken igenom. Däremot kommer du efter att du läst dem att bli som frälst.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2007-08-13 20:22
Första boken av Dostojeskij jag läste var Brott och Straff vilken jag då tyckte var helt otrolig. Senare läste jag Bröderna Karamazov vilket jag då tyckte var en bok helt i en annan klass. Nu har jag just läst färdigt Idioten som utan tvekan är den bästa boken (i alla fall den som påverkat mig mest (bortsett från Fear and loading in las vegas av Hunter S. Thompson)) jag läst alla kategorier.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2007-08-13 20:29
lingonfil: idioten är sjukt bra, bättre än klassikern brott och straff. läser just nu ynglingen, värt att läsa, inte dostojevskijs bästa men jävligt skön.

Albert Camus har mycket bra grejjer.

2007-08-14 08:06

John Fante Drömmar från Bunker Hill
Albert Camus Främlingen

2007-08-14 14:07
Wermin_Roaches P25 & Lingonfil P21

Jag har inte läst något av varken Dostojevski eller Bukowski så de kanske vore dags..
Ska se om biblioteket har Idioten inne och kanske även något av Bukowski, allt brukar vara väldigt utlånat...

medoria F25

Drömmar från Bunker Hill ska prioriteras, verkar väldigt intressant utifrån beskrivningen jag hittade, stort tack

2007-08-14 16:18
alltså, jag måste bara säga det.. Jonas Hassen Khemiris andra bok Montecore är helt sjuukt bra. Den är i en helt annan klass än hans debut. Det är en typ av biografi över hans pappas liv, skrivet på ett mycket humoristiskt sätt.

annars kan jag inte göra annat än att hålla med om att klassiker alltid är klassiker av en anledning. kolla in delfinserien som (endast?) finns i pocketformat. jag läste exempelvis nyligen Eyvind Johnsons Strändernas Svall som är en tolkning av Odyssen. Mycket bra!
vadå? jag dyster?

2007-08-16 12:55
ALLT av Douglas Coupland.
Generation X, Livet efter Gud, jPod, allt...men speciellt Girlfriend in a coma, kanske en av världens bästa böcker.