I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan någon förklara terminator för mig? *spoiler*

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-07-27 23:40

Kan någon förklara terminator för mig? *spoiler*

Jag såg Terminator nyss. Jag har sett den ett par gånger tidigare när jag var yngre. Men nu klicka det för mg och jag undrar n sak.

Vem är far till John egentligen?

I filmen så säger Kyle (killen som kommer från framtiden för att rädda Sarah Connor, som är mamma till John, som är killen som kan rädda "världen") att han växte upp bland ruinerna. Han känner John och valde själv att vara den som åker tillbaka för att rädda Sarah. Han hade även en bild på Sarah som han fått av John.

Han berättar även att Johns pappa dör innan kriget. Det verkar inte heller som om han känner Sarah, eftersom han valde att komma tillbaka för att få träffa den "legendariska Sarah Conner".

Är Kyle pappa till John? Han hamnar ju i säng med sarah och hon är ju gravid i slutet av filmen. men hur funkar detta. Kyle dör när Terinator dör. Alltså stämde det han sa till Sarah. Att pappan dör innan kriget. Men hur kan då Kyle ha träffat John i framtiden?

För vad har egenligen hänt från 1987 till 2027, alltså innan Kyle kommer tillbaka? Vem var fadern?

Hoppas ni fattar vad jag menar och har svar.

It Is What It Is...

2007-07-27 23:47
Hittade detta på Internet, en recension. Om ni inte fattar det jag skrivit.

Gigantiska brister, förresten. Det är alltid kruxet med tidsresor och paradoxer. Nog för att man i Science Fiction genren kan komma undan med precis vad som helst, men anta att du är Kyle Reese som kläcker ur dig "John Connors farsa dog innan kriget." och du, Kyle, råkar vara Johns farsa och ändå drömmer mardrömmar OM kriget (Eftersom du var där!)... Och för att John ens ska existera år 2029 måste du ha åkt tillbaks till 80-talet och gjort Sarah på smällen oavsett om Terminatorn åkte tillbaks eller ej. Och vad värre är - om du går och blir dödad 1984 kan du ju inte springa omkring 2029 och spränga maskiner i luften.

Är det alltså så att filmen hade/har just detta fel. Tycker att det borde vara lite uppenbart för den som skrev terminator att ha missat det.
It Is What It Is...

2007-07-28 00:00
men kyle är ju jämnårig med John. han är med om kriget, sen åker han tillbaka. då spelar det ju ingen roll att han dör innan kriget för han har ju fortfarande levt hela sitt liv fram till des.

2007-07-28 00:04
men kyle är ju jämnårig med John.

men vem skapade då John med Sarah? Om han nu är jämnårig med John, för det måste ju vara en specifik spermie för att just "the John" ska födas.
It Is What It Is...

2007-07-28 00:08
nja... då är vi ju mitt i en arv s. miljö discussion... alldeles för allvarligt.

2007-07-28 00:13
det e va man kallar en predestination paradox :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Predestination_paradox

En annan grej e den att Skynet bildas ju på grund av den tillbakasända Terminatorns avslitna arm..som Cyberdyne tar hand om i slutet. jävla anomoli :)

2007-07-28 02:15
För att försöka förklara lite så är det två grejer som behöver vetas innan den ordentliga förklaringen kommer:
a) Kyle var inte ens född när han landade i 1984.
b) Han är född tidigast '85 om han ska vara jämngammal med framtids-John.

1. Kyle föds alltså nån gång kring 80-/90-talet, växer upp under Skynets utrotningskrig där han träffar John.
  2. John som vet historien om sin pappa ser till att "salta" Kyle med info om vilken jäkla toppsnäcka hans morsa var.
  3. När tidpunkten verkar vara kommen så ser John till att skicka tillbaka papa-Kyle till '84 för att rädda och gänga mamma Sarah.
  4. Kyle åker mycket riktigt tillbaka i tiden och blir totalkär i den vackra, men ack så tuffa, Sarah, som efter lite tvekan tycker att det verkar vara det mest logiska i världen att bli jagad av en android, så hon passar på att få sig ett nyp med den där snubben som är på besök från framtiden (nej, inte roboten)
  5. John blir resultatet av kåtfumlet mellan Sarah och Kyle.
  6. Något senare någonstans i U.S.A. blir ett annat par lite pilska på varandra och "kramas extra länge" vilket resulterar i att Kyle föds.
  7. Gå till 1.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-07-28 05:15
Mabande

Du har så rätt så i din tankegång jag fattar egentligen inte det svåra med det här?
Omae wa jowai

2007-07-28 10:35
det går ändå inte ihop :)

2007-07-28 14:29
HenkO - Du menar hur det hela startade? :)
Där finns det ett otal alternativ, men om man kör på multiversum-teorin där ett nytt universum skapas ("knoppas av") för varje alternativ möjlighet som uppstår så kan d
et bli:
i) Skynet uppfann de nödvändiga kretsarna på egen hand.

ii) Den artificiella intelligensen tog över och startade kriget.

iii) En befälhavare i rebell-"armén" upptäcker att Skynet har fixat en tidsmaskin som den skickar tillbaka en terminator till 1984 för att avrätta strategiska mål (exempelvis rebelledare och deras föräldrar).

iv) Befälhavaren skickar tillbaka en underhuggare vid namn Kyle för att förhindra detta.

v) P.g.a. att man inte kan färdas tillbaka och hamna i samma universum skapas ett nytt universum och Kyle hamnar alltså i förra inläggets 4 och resten är, som de säger, filmhistoria.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda