Harry Potter V: Order of the Phoenix
Var och såg denna nyss, måste medge att jag är positivt överraskad. Inbitet Harry Potter-fan som jag är så har jag ju läst böckerna med överdrivet engagemang, mer än en gång både på svenska och engelska, så ibland har jag inte blivit så imponerad av filmerna, men denna föll mig i smaken.
Självfallet så är det ju bitar ur boken som tagits borts, vilket är föreståeligt så att inte filmen ska bli 6 timmar lång och jag tyckte detta gjordes på ett schysst sätt.
Så jag såg filmen för vad det var, en egen film och jag tyckte filmen flöt på bra. Just problemet med filmerna är att mycket av stämningen som bygger Harry Potter böckerna faller bort, då böckerna känns som att man följer de på ett skolår medan filmerna känns som en summering av storyn kring voldemort.
Så , vad har ni för tankar om det här? Jag tycker då att det är den bästa filmen jag sett i år, får spindelmannen 3 och pirates of the caribbean, Die Hard 4.0 och Transformers att blekna lite så.
Mitt betyg blir då 5/5 för utförandet, kan inte tänka mig att dom skulle kunna översätta boken till film på ett bättre sätt.
Men helhetsbetyget blir 3.5/5 eftersom som sagt, böckerna är svåra att göra film av, det är mkt som försvinner när man byter medium.
facebook.com/idiomatisk - fan page
|