I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Klimatförändringarna - en bluff? ikväll 2100 tv4

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-04-26 19:45

Klimatförändringarna - en bluff? ikväll 2100 tv4

kolla den här om du inte har bättre för dig ikväll http://www.tv4.se/tvtabla/episode/443390.html

Klimatförändringarna - en bluff?
26 april 2007 23:35
Kvällens brittiska dokumentär från 2007 ställer bland annat den kontroversiella frågan: Är alla varningar om den globala uppvärmningen osanna?

Ledande akademiker hävdar i filmen att så är fallet och att påståendena om att människan är boven bakom den globala uppvärmningen är en av de största lögnerna i modern historia.

Genom att studera flera undersökningar har dessa forskare kommit fram till att uppvärmningen under de 300 senaste åren är en naturlig effekt från den så kallade lilla istiden.

Människan har också påverkat klimatet men det är ytterst lite jämfört med naturkrafterna hävdar forskarna i filmen. Här presenteras det man anser vara "myterna" bakom smältande glaciärer, stigande havsytor och spridandet av det man kallar "påstådda" dödliga tropiska sjukdomar.

Originaltitel: Great Global Warming Swindle

Programmet ingår i TV4:s klimatsatsning Klimatsmart.

THE MUSIC IS A MISSION NOT A COMPETITION

2007-04-26 20:19
määh medium då :(
JMD, Jag Måste Dansa!

2007-04-26 20:23
va fan ska man tro...

2007-04-26 20:23
Ibland kan man inte göra annat än att sitta stum och undra hur folk har tid att skapa all skit. Det är fakta att naturen själv skapar växthuseffekten för det har den gjort i sina cykler i många många år men vi människor har snabbat på processen nåt enormt. Den där dokumentären har ju redan klassats som rent skitsnack av all akademiker som vet något överhuvudtaget, inte minst geovetare.
12.

2007-04-26 20:26
aj asså det ligger nått i det liksom, det har ju varit varmare än såhär förr i tiden, o istider kommer och går o mellan dem så stigere värmen till en maxvärme för att senaree sjunka...
det e liksom rätt logiskt endå, och igentligen finns det inga sakliga bevis på motsattsen ^^
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-04-26 20:33
oj sorry 23:35 är tiden folks!

2007-04-26 20:34
zooman ja det låter som ett vettigt resonemang för mig med.

2007-04-26 20:45
Fan då att ingen kan göra en dokumentär som inte går ut på att vinkla allt så mycket så möjligt åt sitt eget håll för att kunna slammra in cash.

Förövrigt så tror jag inte att det är en "bluff". Men däremot är det jävligt upphypat, överskattad eller vad man vill kalla det. Jorden kommer inte gå under om 100 år. Det har alltid funnits något fel med naturen som på något magiskt vis helt ändrar form varje 30-50e år eller så. Så spruta lite Axe och ta det piano för fan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 20:56
dålig dokumentär för övrigt..
skriver arbete om global warming och hittade senast idag detta:
http://www.spiritofmaat.com/announce/ann_dryice.htm
ganska intressant läsning, speciellt slutet om att usa ska bygga murar runt hela landet,haha.
sant eller inte, who knows..

Macaulay Culkin gots the hung ups for crack

2007-04-26 20:59
se Planeten på www.svt.se/planeten
typ åtta-årigt dokumentär projekt..som täcker mycket.

annars är ju an inconvenient truth bra också tycker faktiskt jag.

global warming är ett problem som måste prioriteras av politikerna helt klart.

2007-04-26 21:36
Har sett denna dokumentär sen innan och den har faktiskt fått mig att ställa väldigt många frågor. Speciellt nu när jag läser vetenskapligt förhållningssätt. Ett av sakerna de tacklar är att så många människor tjänar pengar på mänsklig global warming att de i sig saknar kredabilitet, vilket jag i stort sett håller med. Får du finansierat stöd som forskare att undersöka en sak och inser att det inte är sant då försvinner din inkomst. Tror exemplet är att i usa gick bidragen från 150 miljoner till 2 miljarder.

Se den innan ni dömmer ut den för jag tycker de kommer med intressant fakta.

2007-04-26 22:45
ja det är en oerhört intressant dokumentär i vilket fall, oavsett vad som är sant eller inte.. frågan är väll vem som tjänar mest på det om det är sant eller inte.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-04-26 23:11
fast den svarar inte på frågan : påverkar kondioxid uppvärmningen? :ja

släpper vi människor ut en jäkla massa koldioxid? ja

2007-04-26 23:27
shit, när ska folk inse? Klimatförändringarna är ingen bluff .. börja ändra dina vanor innan det är för sent.

2007-04-27 00:02
Jag tycker helt klart det är intressanta saker de tar upp. Som att vulkaner, förmultningsprocessen och havet är större bovar när det gäller koldioxid så att det vore väldigt konstigt om vi var de stora bovarna. Det är lite som de säger att vi vill tro att vi har så stor betydelse här i världen.

Frågan är när folk ska inse att lågenergilampor innehåller kvicksilver vilket är en väldigt stor miljöfara men ändå så får man ständigt höra att man ska byta till dem för att spara på energin.

2007-04-27 01:06
hehe, j akommer ihåg när ja såg en liknande dokumentär (årets budget ala UR skol dokumentär dela 2000 kronor att röra sig med o göra en film) på naturvetenskapen för 2 år sen.
det lät mkt mer logiskt än att vi skulle ha bidragit till klimatförendringarna.
sen när vi satt på en bänk ja o 4 andra polare, så började vi diskutera det, o alla va emot mig o dumförklarade mig pågrund av att ja sa att "nej men det e ju inte bevisat att det e pågrund av oss" och "det kan liksom lika gärna va solen, det e mer logiskt"

skrattar bäst som skrattar sist :D
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-04-27 08:41
afromonshora F20

Har också läst den där artikeln
http://www.spiritofmaat.com/announce/ann_dryice.htm

Väldigt intressant som du säger och jag tror det ligger nåting i det han säger, har sett föreläsningar med honom och han verkar väldigt intelligent.

2007-04-27 10:48
neurook P24
tänkte nästan göra en tråd i blandat och lägga upp den men jag orkade inte whoa verkar ju ganska negativt inställda till detta. Ganska intressant också med det där att Bush anställde en föredetta oljebolags vd för att sköta forskningen om global warming och jag tror def. att bevis har förstörts, Bush är ju också föredetta oljepamp...jävla usa asså...helt rubbat..
-----

vi kan ju sitta här och låtsas att all avgaser vi släpper ut inte skadar...och vi kan sitta här och låtsas att alla djur som dör inte beror på att vi hugger ner skog,och att öken spridningen inte har något med "förhöjd temeperatur att göra"vilket leder till att folk måste fly sina länder,år 2010 beräknas 50 miljoner männsikor vara på flykt från sina länder"...
varför finns kyoto avtalet som 152 länder har signat?för att några forskar/biologer lurat hela jorden?nä det ligger faktiskt något bakom den hela.
Tror ni verkligen att alla jordens resurser är oändliga?

oavsett om det är mer eller mindre mänsklig global warming så är det ett problem som man måste göra något åt? när man resonerar att det "inte är säkert att det är mänsklig global warming" så resonerar man som Bush.GOD SAKE DET ÄR JU ETT PROBLEM!

2007-04-27 13:03
Ja afromonshora F20 det är bra att du tar upp det där.
Tycker det är viktigt att kunna skilja på vad vi förstör och vad som orsakar uppvärmningen.

De är många som inte förstår det när man säger att det kan vara solen som den globala uppvärmingen beror på.

Självklart förstör vi miljön och planeten, vårt eget hem, det är bara att titta sig omkring.
Men för mig verker det mer logiskt att det är solen som orsakar uppvärmningen då även de andra planeterna i vårat solsystem håller på att värmas upp. Det är naturens cyklar tror jag.

Så då kan man fråga sig varför denna propaganda om klimathotet?

Vem vinner på det?

2007-04-27 13:21
Den största bluffen kring Klimatförändringen är att det skulle finnas respektabla forskare och vetenskapsmän som inte backar "teorin".
PS. Your cunt is in the sink

2007-04-27 15:00
eftersom vi männsikor är trögfattade så måste man ju upphypa det så folk förstår att det är någonlunda relevans i allting..

2007-04-27 20:07
låter som en dokumentär sponsrad av  någon i oljebranchen

2007-04-27 20:16
pkn: låter som ett svar av någon som inte sett dokumentären.

Tycker ni verkligen inte att det är intressant att en hel del forskare har inte velat vara med bland de 2000 forskare som IPCC säger sig ha stöd från. Att efter de själv sagt de inte vill stå med ändå är med?

Eller intressant att storkritik har riktats mot Michael Manns "hockeyklubbe"graf som stora delar bygger på. Det är självklart vi förstör vår natur det är det ingen som argumenterar emot.
Det som de argumenterar emot är att människan skulle vara orsak till uppvärmningen.

Varför börja värmeökningen innan vi börja släppa ut all denna koldioxid?

2007-04-27 20:18
A) Jag läser inte Aftonbladet

B) Du kanske borde sluta upprepa talking points från folk som inte vet vad fan de pratar om.

PS. ;)
PS. Your cunt is in the sink

2007-04-27 20:39
Ska absolut se den. Gick en liknande dokumentär på svt för ett gäng år sen som också tog upp samma sak men som verkar ha glömts bort i växthushypen.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-04-28 01:47

Det har blivit ett jävla liv om allt det här med klimatförändringen nu...

min fråga blir då genast, vem fan är det som tjänar pengar på det?
Någon lär ju ha kommit på ett himla bra sätt att tjäna pengar på det här, annars skulle det aldrig blivit ett sådant pådrag.

"A thorough reading and understanding of the Bible is the surest path to atheism." - Donald Morgan

2007-04-28 10:03
Dvudd P23

En marknad som förr dominerats av hippies har ju börjat tas på allvar. nya  miljökorrekta artiklar,( inte minst bilar som till och med uppmuntras) och de får indirekt gratis vetenskaplig marknadsföring. Det är klart folk tjänar både politiskt och ekonomiskt på fenomenet, de som är både för och emot, för det är inte utan vidare man hotar oljemiljonärers intressen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-28 11:59
Dvudd P23

Ja det är frågan man bör ställa sig.
Jag tror det är eliten i toppen som tjänar på det och det är dom som kontrollerar media så de måste ju ligga bakom hypen.
Plus att de håller oss skrämde på köpet och det blir genast mycket lättare att kontrollera folk som är rädda.

2007-04-28 12:00
va spelar det för roll vems pr-trick det här är?
det här är ju forf ett problem..snacka om prata om det
orelevanta i det hela..

2007-04-28 14:47
interior 
oj sorry, missade nog det ;)

Men visst är det hela ett problem, men tydligen inte ett sånt stort problem så att dom stackars oljebolagen ska få förlora pengar över det.

Teknologin finns ju onekligen http://waterpoweredcar.com/herman.html
"A thorough reading and understanding of the Bible is the surest path to atheism." - Donald Morgan

2007-04-28 15:58
afromonshora F20

Men om man tänker efter.
Om det är eliten som konspirerar mot oss så kanske det är där lösningen ligger genom att folk får reda på sanningen.

Vi kan ju inte lita på att de i toppen kommer göra nåt åt saken, snarare tvärtom. Dom tjänar ju pengar på det så varför skulle dom då vilja stoppa det. Som sagt det finns alternativa lösningar så varför tror du inte dom har blivit uppmärksammade överhuvudtaget.

2007-04-28 18:04
neurook P24

tycker det är bara typsikt att alla ska vara så skeptiska..och ja det är förmodligen massvis av företag som tar fördel av detta...
men så är det väl ändå i alla lägen?den enes död (jorden) är någons leverbröd.

vi kan ju i princip inte göra så mycket förrutom köpa elbilar eller byta mot lågenergilampor, men vi kan också sätta press på politiker att göra något åt det här...och dom kommer ju vinna i längden eftersom folk är medvetna om att vi måste värna om miljön nu för sen kan det faktiskt vara försent..

2007-04-28 19:23
nån som vet om den sänds i repris nån gång snart?

2007-04-28 19:32
Här går filmen att ses på video google för alla som missade det:

The Great Global Warming Swindle

http://video.google.com/videoplay?docid=4499562022478442170