I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp mig att identifiera boken

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-12-20 08:58

Hjälp mig att identifiera boken

Igår kväll satt jag och funderade lite på en bok som jag läste i högstadiet. Jag har rätt bra koll på handlingen (drar den snart) och har även författarens namn någon stans i bakhuvudet men det vill inte komma fram. Detta är lite pinsamt eftersom han tillhör en av 'de stora', mina kulturelitistiska vänner skulle skratta. Författaren är i alla fall norrbagge.
Hur som helst, boken utspelar sig i Norge under (gissningsvis) tidigt nittonhundratal. Huvudperson är en pojke/tonåring från den övre medelklassen som löper amok. Jag vill minnas att han drar ut på nätterna och bränner ner hus, spöar en (judisk?) tobakshandlare och någonstans i boken trycker han sin moster. Han känns helt enkelt lite patologisk.
Ytterligare detaljer som jag kommer ihåg är någon form av glaskula, möjligtvis en sån där som man skakar och skapar snöstorm i, som återkommer. Det kan ha varit så att killen får lite hallisar som har anknytning till kulan.

Är det någon som känner igen handlingen?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.