I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Micheal Scofields förmåga/sjukdom

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-12-05 20:02

Micheal Scofields förmåga/sjukdom

Micheal Scofield är ju onaturligt bra på att se mönster. Och när han tittar på ett objekt ser han direkt dess uppbyggnad osv.
Är det någon som vet vad den förmågan (som egentligen är en sorts psykisk sjukdom) kallas?
Jag vet att de nämnde det i något avsnitt när man fick se en tillbakablick då han satt med hans psykolog. Psykologen berättade att han var one of a kind eftersom många som har den förmågan är "psykiskt störda", men han är speciell eftersom han istället blivit ett geni.

2006-12-05 20:30
Han hade den sjukdomen så när han såg ett objekt som han inte kände till, var han tvungen att få reda på allt om den.
Den sjukdomen plus hög IQ gjorde han till ett geni. Var det inte så?
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2006-12-05 20:44
Inte riktigt, om man har den sjukdomen PLUS hög IQ samtidigt gör han till ett geni. Hon sa inget om att han hade hög IQ, bara en sjukdom?
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2006-12-05 20:52
Var han tvungen att ta reda på allt? Kunde han inte bara se det direkt... eller i alla fall, väldigt snabbt?

Han har väldigt hög IQ, ja. Men menade psykologen då att det var tack vare den han inte hade blivit "konstig" utan istället ett geni?

2006-12-05 21:01
Low Latent Inhibition
Normal people are able to shut out this constant stream of incoming stimuli, those with low latent inhibition (LLI) cannot. It is hypothesized that a low level of latent inhibition, or LLI, can either cause insanity or a high level of creativity, which is usually dependent on the subject's intelligence. Those of above average intelligence are thought to be capable of processing this stream effectively, an ability that greatly aids their creativity and ability to learn and which categorizes them as almost a creative genius. Those with less than average intelligence, on the other hand, are less able to cope, and so as a result are more likely to suffer from mental illness.

Källa
Graffiti is like music for your eyes.

2006-12-05 21:05

Tack så mycket!

2006-12-05 21:06
I grunden är det ett psykiskt tillstånd där man inte är kapabel till att blockera information runt olika föremål eller situationer som vanliga människor skulle klassa som orellevant eller ointressant att lägga märke till. typ..

2006-12-05 21:12

Men vadå inte kapabel? Hur känner man sig om t.ex. ser en lampa då och man verkligen tvingar sig till att inte ta reda på saker om lampan och inte tog in någon information? Får man typ ångestliknande känslor då?

2006-12-05 21:20
Eller, man kanske inte kan reglera sig själv till den punkten att man inte ens kan FÖRSÖKA att inte ta reda på information om föremålet?

2006-12-05 21:27
om du gårförbi en lampa så kommer du ihåg ungefär hur lampan såg ut, vilken färg den var.. någon med LLI lägger märke till detaljer, typ hur stor den var, vilken sorts skärm det var och hur starkt den lös och kan gissa vilken sorts glödlampa som kan ha varit i den, hur långt sladden var och vart eluttaget var någonstans.. eller vilket träslag bordet som lampan stod på va os.v.

vanliga människors hjärnor blockerar ut såna onödiga detaljer om saker man inte behöver veta mer om. så det är inte konstigt att dom flesta med detta tillstånd blir mer eller mindre tokiga.

2006-12-05 21:33

Men vart kommer det med intelligens in då? Är det bara så enkelt att en person med högre IQ kommer på bättre sätt att göra något kreativt av all information och därför kan få det under kontroll?

2006-12-05 21:48
varför kreativitet och mentala sjukdommar verkar gå hand i hand är något av ett mysterium, man ser det ju ofta i konstvärlden o.s.v.

kan mycket väl vara som Drogo_05 sa att en person med högre IQ hittar bättre sätt att hantera all information som ständigt öser in.

2006-12-05 22:00
Finns inte mycket information att hitta om det. Folk har en fascination för saker som ter sig övernaturliga, och helt enkelt "smarta" människor. jfr Hannibal Lecter osv.

Smart drag av dem för övrigt. Tror många tycker karaktären är intressant för att de tycker de kan identifiera sig, inte konstigt iof med alla miljoner sidor han visat på i serien.

löjligt amerikanskt skräp egentligen, men ändå följer man skiten med spänning

2006-12-06 14:01
För att lägga till en liten notis angående den här frågan.

Så är det som så att alla människor har ett så kallat Filter i hjärnan som filtrerar bort den informationen som ens 5 sinnen tar in och buffrar i det undermedvetna innan den skickar vidare det till ens vanliga medvetande.

ALLA droger, öppnar det här filter. Filtret kallas för Det Sensoriska Registret.

Jag själv har en låg latent hämning, även om jag inte lider av den direkt, beror förmodligen på att jag har hög iq men jag tror inte på iq tester öht endå. Hade jag haft för lågt iq/intelligens hade jag förmodligen varit halvt psykotisk eller liknande..

Finns en bra artikel i en av Illustrerad Vetenskaps nummer, Där dom förklarar skillnaden mellan att vara ett Geni och att vara Galen.
Ni borde leta reda på den om ni vill läsa mer.. det är inte så svårt hur det där fungerar. tror förresten jag har det numret hemma nånstans, kanske kan scanna den artikeln nån dag om jag hittar på den nu när jag endå ska flytta...

....förresten såg jag nu att Alexx förklaring på engelska där uppe förklarade precis hur det fungerade! :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-12-06 14:11
pusherman

min bror har ganska många nr,vet du vilket år de rör sig om? med tidningen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-06 16:04
Intressant tråd :)
rök miljövänligt, rök grönt

2006-12-06 18:02
minns inte alls vilket nummer tyvärr, vet bara att det är rätt tydligt på omslaget då det står stort GENI ELLER GALEN typ, med röd å blå text tror jag
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-12-06 18:40
Nr 18 / 2005 Artikeln handlade om hur skarp gränsen är mellan att vara genial och vara galen. De tar upp olika exempel på geniala människor som samtidigt haft sjukdomar som förmodligen gjorde så att de uppfattades som galna. Nikola Tesla som uppfann växelströmsmotorn och radion var genial samtidigt led han av tvångstankar, försökte kommunicera med mars och gick tre varv runt ett hus innan han vågade gå in. Det som håller dem kvar någorlunda mkt  den "geniala" delen och gör att de inte blir helt galna är deras höga IQ. Det behövs alltså en kombination som tidigare nämnts i tråden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-06 20:58

Det är väl så att man inte kan vara onaturligt bra på något, utan att det går ut över någon annnan del av hjärnan?

Einsteins IQ var väl runt 230, vilket är väldigt, väldigt högt. Ändå så kunde han ju inte balansera sin onaturliga begåvning med sin höga IQ, han var ju konstig. Det spekulerades ju också om att han hade någon form av autism och/eller ADHD.

Ingen person som har en sådan otrolig begåvning när det gäller något kan kontrollera det helt.