I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2006-11-29 16:09

Barntrean

Jag vet att jag inte uppfinner hjulet när jag skapar den här tråden men nostalgitrippar är alltid trevliga. Tänkte försöka kartlägga alla program som någonsin har visats på barntrean. Barntrean är per definition namnet på TV3:s sändningar för barn, man kan alltså inkludera alla program som riktat sig mot barn och visats på TV3. Så glöm nu alla SVT produktioner och hjälp mig att göra listan fullständig och kommentera gärna era favoriter. Det finns alltid guldkorn som man har glömt bort.  


Familjen Flinta - Alla har nog någon typ av relation till den här serien. Den är premiärvisad i amerikansk tv 1960. Serien var också den första amerikanska animerade TV-serien som sändes kvällstid. Jag vet inte hur första avsnittet såg ut men kan tänka mig att de va riktigt bra när det kom.

Greve Duckula
- Gillade faktiskt Duckula ganska mkt, han va en vegetarisk vampyranka som inte tålde att se blod. Har också för mig att han va förtjust i broccoli.

Power Rangers - Om man diskutera moralpanik i Sverige så får man aldrig glömma denna serie. Den va ju enligt många anledningen till att många barn misshandlade varandra. Såg faktiskt ett klipp från serien för inte så länge sen. Den är ett typiskt exempel på sånt som man kommer ihåg som bättre än vad det egentlige va. En ganska b-betonad serie med dagen mått.  


Duck Tales
- Kanske det bästa barnprogrammet igenom tiderna? Jag minns att man kunde gå runt på dagis och bara längta till dessa fantastiska avsnitt. Minns speciellt episoden med grottankan Bubba och hans minidinosaurie Fossing, som kommer till Ankeborg och flyttar in hos Joakim efter ett långt äventyr med Oppfinnar-Jockes tidsmaskin. Men även avsnittet med Fenton Spadrig och hans alterego, superhjälten GizmoKvack är riktigt bra. The Golden Goose episoden får man inte heller glömma. TV-serien fick också ett par spin-offer som Darkwing Duck och Quack pack . Det är också värt att notera att björnbusarna i Duck Tales har utvecklat separata personligheter och egennamn, samt att de leds av en ny bekantskap i form av mamma Buse.

Stoppa duvan - Tyckte att den här serien va ganska tråkig, har dock tydliga minnen av det tjatiga introt. Serien handlar om några som arbetar åt en general med att försöka stoppa en brevduva. Man använde plan för att försöka stoppa duvan som dock alltid kom undan. Flygplanen störtade oftast och så fanns det en hund som skulle rädda alla, men då han var grymt medaljkåt gjorde han det aldrig om han inte fick en medalj.

Bumbibjörnarna - Det här är Disneys första tecknade TV-serie, en riktig klassiker. Bumbibjörnarna utspelar sig i ett medeltida kungarike. Genom att dricka bumbibärssaft får de en fantastisk förmåga att studsa. Kommer faktiskt inte ihåg serien så bra men har ett minne av att kvalitén är grym i förhållande till när serien skapades (visades 1985 i USA). 

Sonic - Sonic och Tales samt några fler kämpade mot Dr. Robotnik och hans robotar. Ve