bokrecension av Oliver Twist
Ska ha läst klart boken Oliver Twist tills på torsdag och man ska skriva en recension om den. nu undrar jag vad ni tycker om denna recensionen jag har skrivit. Den ska vara en hel A4 men har bara skrivit en halv så behöver tips om vad jag kan skriver mer om. Oliver Twist Oliver är en liten klen pojke, men med stort hjärta, och på något sätt så råkar han alltid ut för det värsta. Omgivningen ser honom som en liten ondskefull djävul, trots att han inte göra eller säger mycket. Han växer upp på ett fattighus för hans mamma omkommer vid födseln, och hans pappa får man inte veta något om. Oliver hamnar från fattighus till en begravningsbyrå till Londons hemska gator där tjuvar och mördare håller till. Efter att ha rymt från sin husmor så hamnar Oliver på Londons gator, där han träffar Jack ”Räven” Dawkins, och han lovar honom mat och tak över huvudet. Redan vid första blicken av stället dit Oliver tas, känner han att det är ett otäckt ställe han kommit till. Och visst får han rätt. Efter mötet med Mr. Fagin som är ledaren över alla dom ungar som håller till där, så verkar det till en början inte vara ett så dumt ställe, men snart så märker Oliver att Mr. Fagin kanske inte är så snäll. Det är detta boken Oliver Twist handlar om. Lögner, svek, girighet, ondska och en gnutta kärlek och en stor dos medkänsla. Det är en mycket mörk bok som beskriver hur man kunde ha det förr i tiden när människorna endast tänkte på överlevnad, och visst lyckades Charles Dickens när han skrev Oliver Twist. Visst är boken mörk, men det finns även värme och tron på att det goda segrar till slut. Oliver träffar inte endast onda människor, utan träffar också människor som blir en slags fader- och modersgestalt för honom. Vad kan man skriva mer?
Ave, imperator, morituri te salutant. Iacta alea est!
|