I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips om film som inte är så känd

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2006-10-01 18:21

Tips om film som inte är så känd

Det här är tråden för filmnördar som vill tipsa om kvalitetsfilm. Om du vill berätta att "Fight Club den e fet" så avstå gärna. Jag nedvärderar inte amerikansk storbudgetfilm, men det är inte vad den här tråden handlar om. Prioritera mer gärna obskyra filmer som inte är på engelska och dra er inte för att skriva om filmer som många skulle betrakta som pretentiösa. Genre spelar ingen roll.

För att sätta tonen i tråden så vill jag berätta om en extraordinär film jag såg igår. Den heter "Hiroshima, mon amour" och är en svartvit fiilm från 1959. Öppningsscenen med en kamera som söker sig genom Hiroshimas gator samtidigt som de två huvudpersonerna pratar om stadens öde är oerhört gripande, och leder tittaren in i en  kärlekshistoria mellan en fransk skådespelerska och en japansk arkitekt som utspelar sig över 24 timmar.

IMDB-länk: http://www.imdb.com/title/tt0052893/

Sådär. Ös på.

"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah