Var på väg att skapa en ny tråd. Men hittade denna. Så jävla bra serie. Näst sista avsnittet gick idag. Synd på er som missat den hittills. Den andas realism. Naturligtvis ordentligt kryddat, på gränsen till skröna, men det förstärker bara vardagskänslan på nåt skumt vis. Det blir aldrig någon billig såpa. Manuset äger. Vissa saker är så jävla bra påkommet. Det krävs insikt i så mycket för att skriva så bra, inte bara vetskap om "polisarbete" utan även klarsynt vardagspsykologi. Vissa händelser och människor är till och med nästan hysteriskt komiska i all sin tragik. Trodde det skulle vara den vanliga politiskt korrekta dyngan, där skaparna intar en mästrande position om att de besitter överlägsna insikter som tittarna bara har att följa. Men man känner aldrig att de som står bakom "Poliser" försöker vara "duktiga" för någon, de har självdistans och för en dialog med tittaren. Resultatet blir äkta underhållning, dvs. tankeväckande sådan. Det mest grundläggande för en riktigt intressant historia finns där: djupa karaktärer, och det är inte svårt att hitta mörka drag hos hjältarna och ljuspunkter hos skurkarna. Vilket inte gör det så lätt att etikettera någon överhuvudtaget. Som det ska vara. Johan Hedenberg är dessutom ypperlig i rollen som polisen Rolf. Ni som missat får hoppas att serien går i repris alltså. (Nerladdning kanske är ett alternativ för den desperate, vad vet jag.) Ska bli intressant och se hur Rolf löser detta i sista avsnittet! ;) Frid på er.
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)