I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som läst Torgny Lindgrens pölsan.

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-08-30 11:16

Ni som läst Torgny Lindgrens pölsan.

Är Maser hitler, robert(?) folkskoleläraren, svenska nationen och är den helt liksidige killen kommunismen?

2006-08-30 16:24
Hm... har aldrig funderat på den tolkningen. Måste nog läsa om den med det där i tanken.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-31 11:47
Tänkte mest på Maser.

Ett citat: (robert maser hette i tyskland Martin Borrman) Mitt samtal tryckets med honom i berlin 1943. Du kan gå till läggen. Det var under hans tid som martin borrmann. han ville förbättra djurskyddet i Europa. Alla länder skulle ha ett gemensamt mynt. Vägnätet skulle förbättras liksom mödrapenningen. Det vita sydeuropeiska kalvköttet skulle förbjudas. Köttet skulle drypa av mörkt blod. Han älskade sina barn bortom allt förnuft. Två gånger hade han sett norrskenet vid königsberg. Ingenting var viktigare än social utjämning. Ett folk eller på sin höjd två eller tre. Han hälsade till norrskenets land.

Det bara måste vara hitler.

2006-08-31 11:50
Sen är jag inte tillräckligt utbildad för att kunna göra en träffsäker analys om detta:

Det känns som om huvudpersonens inställning till skrivandet och verkligheten är någon form av uppbrott med modernismen. är pölsan postmodern?

2006-09-01 08:39
Maser är inte Hitler, av den enkla anledningen att Maser är Borman. Jag hade alldeles glömt bort att Lindgren skriver om Martin Borman, som ju är en person som existerat i verkligheten. Han var en av höjdarnazisterna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-01 10:55
jaha, haha. Då var det inte så komplicerat. Hade ingen aning om vem Martin Borman var. Ska googla.

2006-09-04 14:41
Haha
Pölsan är en bra bok, och det är givetvis så som Johnny_K_Ståhl skriver att Maser är Borman.