I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Favoritregisörer topp 10

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2006-03-03 11:18

Favoritregisörer topp 10

Yes det är ju något som ändras titt som tätt för iaf mig, man ser nya filmer och upptäcker nya regisörer. så det vore ju kul att se vad folk här tycker egentligen. och nu vill jag itne bara ha ett kort namedroppande utan lite mer. följ gärna mitt format nedanför. och kommentera gärna båda min och andras listor.

#. Namn (Antal sedda filmer, Favoritfilm)
1. Ingmar Bergman ( 35, Fanny & alexander)
- Sannslöst produktiv utan att göra några dåliga filmer. Vi bör alal vara stolta över att ha en sån mästare från vårat lilla land i norr.

2. Alfred Hitchcock (47, Vertigo)
- Ja affe har fått stega ner från tronen, men stapla mästerverk på mästerverk det kunde han.

3. Charlie Chaplin (21, Stadens Ljus)
- Det största filmgeniet som någonsin levt, fanns det nått han inte behärskade till fullo?

4. Andrej Tarkovskij (9, Spegeln)
- Poetiskt, vackert, magiskt.

5. Theo Angelopoulos (6, Landskap i dimman)
- Kameraåkningar som inte är av denna värld. mästaren på roadmovies.

6. Krzysztof Kieslowski (17, Den röda filmen)
- Dekalogen måste vara ett av de äst imponerande verk som någonsin gjorts och hans övriga filmer går ju inte av för hackor de heller.

7. Vittorio De Sica (3, Umberto D.)
- Ville egentligen inte ta med en regisör jag sett så lite av på listan här men allt jag har sett har vairt fantastisk så jag kan inte låta bli.

8. Hou Hsiao-hsien (7, The Boys From Fengkuei)
- Asiens strösta om ni frågar mig.

9. Stanley Kubrick (12, 2001 - ett rymdäventyr)
- Lär nog slås ut från den här listan, men det går itne att neka till att han är en mästare.

10. Victor Sjöström (6, Körkarlen)
- Kanske världens mest inflytelserika regisör!

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!