I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drömmen om det perfekta barnet 2/3

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-03-02 23:01

Drömmen om det perfekta barnet 2/3

Dokumentären slutade precis.

Vad tror ni? Är det en utveckling som inte går att stoppa? Är det önskvärt att stoppa den?

America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-03-02 23:16
vad tror du till att börja med?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-02 23:20
Jag vill vara med och prata men har inte sett den så kan någon berätta vad den handlade om? Vad är önskvärt att stoppa?
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2006-03-03 00:05
Den handlar delvis om det faktum att det inom en framtid kommer finnas doktorer som kan manipulera , och tillverka mänskliga gener. Det finns redan idag spermabanker som lämnar ut uppgifter om attribut hos sina donatorer så att mottagaren kan välja om de vill ha sperma av en mörkhyad man, eller av en atlet, nobelpristagare osv. Samma sak gäller vid äggdonation och surrogatmammor.

Ett annat perspektiv var att troligtvis innan vi ger våra barn ökad hjärnkapacitet, kommer vi antagligen pröva saken på möss osv. Då kommer vi alltså att få t ex shimpanser med samma hjärnkapacitet som vi har.

Smarta möss som man "konstruerat" hade fått ökad smärtkänslighet. Vad finns det för bieffekter?

Finns tekniken kommer det alltid att gå att genomföra på vissa orter i världen speciellt i den framtida globaliserade världen.

Ett till perspektiv var t ex asiatiska par som efterfrågade t ex amerikanska blonda, blåögda gener.

Dokumentären tog upp ett exempel med en kvinna som hade en ärfltig sjukdom som framkallade alzheimer (stavning?) i väldigt ung ålder. Hon konstbefruktade ett par ägg, och av dessa ägg så kastades alla som bar på den ärftliga sjukdomen men det utan den genen behölls.

-------------------------

Innebär detta att vi kan utrota genetiskt medfödda sjukdomar? Kommer vi förgöra den mänskliga mångfalden i processen? Får man "kasta bort" befruktade ägg som bär på en dödande sjukdom? Handlar det inte längre om om man ska dra en gräns utan snarare var drar vi gränsen?

Kommer det att skapa två klassers människor, en som har råd/vill manipulera en som inte kan/vill. Kommer dessa på ett långt perspektiv sett skilja sig till två separata arter som inte kan få barn ihop. Möjligheten finns.

Om tekniken finns är det ju väldigt svårt att begränsa den (speciellt eftersom den kan "bota" sjukdomar).

Ska man som mottagare av genetisk materia, få välja på och annonsera efter en viss sperma eller en viss surrogatmamma? Ska man få betala för sig?

Vad säger ni? Jag är fan livrädd.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-03-03 00:46
Fan låter ju skit intressant. Jag är för all sådan utveckling iaf. Sjukt läskigt men jag tror att det är ofrånkomligt och då får man göra det bästa av det. Det skulle ju vara skit bra om man kom så långt att alla blev "perfekta", då skulle inte mänskligheten komma någon mer vart och vi skulle antingen dö själva för att vi inte hade något syfte eller så skulle vi döda varandra. Mänsklighetens slutpunkt är något som jag tror vi strävat efter sedan tillkomsten. Om man kan genetiskt ta bort allt det som gör människan till det den är idag så har vi nått målet med människligheten och då kommer allt att upphöra. Tid, rum etc. Verkligheten finns inte. För ingen och inget är verkligen verkligt. Fett snöigt
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2006-03-03 09:07
I en värld där ett barn fått sina gener manipulerade, t ex familjenäsan, kommer barnet vilja föra sina gener vidare eller kommer det vilja för den senaste versionen supergener vidare? Ett till perspektiv som togs upp i dokumentären.

Ännu ett var att det tas idag patent på delar av kromosomer för att det där sitter en viss egenskap. Så om du nu vill manipulera med den delen måste du betala ett företag pengar!

ColdE
Jag håller med dig om att det är en ofrånkomlig utveckling. Men man kan ju arbeta för att begränsa den eller för att styra den i den riktning man vill ha den. T ex så tycker jag att spermabanker eller äggbanker absolut inte får berätta någon information alls dess donator. De får inte föra ett register om det överhuvudtaget. Pengar får skilja sig. Alla donatorer ska få samma summa, oavsett om du är vit, lång, går på harvard eller är väldigt musikalisk.

Det blir genast svårare när man kommer in på direkt manipulation. När vi har kunskapen att radera ut "icke önskvärda" egenskaper hos oss vore det naivt att tro att vi inte skulle göra det.

Men vad kan man göra (förbjuda) för att hindra en sån utveckling?

2006-03-03 09:08
oups!
Pengar får skilja sig. Alla donatorer ska få samma summa

Pengar får inte skilja sig. Alla donatorer ska få samma summa

2006-03-03 10:14
The next chapter
design your own child
all you need is fantasy
inspiration is all around
in every magazine
we have the means
it's our specialty
actually
don't compensate
imitate
don't compensate