I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lista över 10 senaste filmerna - Kommentarer/Betyg

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2006-02-05 14:39

Lista över 10 senaste filmerna - Kommentarer/Betyg

Har blivit en del skapade trådar nu på sistone men jag är hemma och är sjuk, har inte så mkt annat att göra faktiskt, :)

Detta är en sån där "skriv de senaste filmerna du sett" tråd men jag vill att ni skriver de 10 senaste ni sett. Det gör inget om det inte blir exakt de 10 ni sett senast kronologiskt. Minns ni inte kan ni ta typ 10 av de 20 senaste filmerna ni sett. Syftet är tudelat, främst för att få nya filmtips men även för att hur bred er filmsmak är, hur folket på whoa resonerar kring film, vissa kanske bara tittar på rysare, vissa kanske bara tittar på asiatisk film o.s.v. Ni kan skriva korta kommentarer + betyg av 10 till filmerna också men det är inget måste.

Mina 10 senaste (på ett ungefär)

* Brokeback Mountain

- Flerfaldigt Oscarsnominerad film om två cowboys som faller för den förbjudna kärleken. Alldeles för lång men väldigt vacker film. Bra skådespelarinsatser. 7,8/10.

* Aeon Flux

- Häftig Sci-Fi som har klara likheter med t.ex. Equilibrium. Visuellt läcker och med cool action. Storyn fungerar men inte mkt mer än så. 6,5/10.

* One Point 0

- Mörk och ångestladdad film, en dystopi med paralleller till 1984 och Kafka. Utdragen och inte så spännande på dialogerna. En visuellt vacker film. 6,2/10.

* Thirteenth Floor

- Gillar du Matrix, Dark City och ExistenZ, se denna omedelbums. Lite ojämn men fullt sevärd. 6,8/10.

* Serenity

- Redan kultförklarad film som bygger på TV-serien Firefly. Helt okej Sci-Fi och lite till, har drag av filmer som Chronicles of Riddick rent stilistiskt. 7,4/10.

* Four Brothers

- En godkänd film men med lite mer känsla än standard-söndags-action-rullen. Fyra bröder ska hämnas sin moder. Wahlberg övertygar, konstigt nog. 6,3/10.

* Shogun Assassin

- Är långt ifrån den första gången jag sett denna, den tål att ses många, många gånger. Onödigt och orättvist beskylld för att vara ett ofullständigt kollage av filmerna kring Lone Wolf and Cub. Dock om man ser filmen i sitt sammanhang så är den trots allt ändå en otroligt intressant och våldsam film. Många senare filmskapare har inspirerats av filmen/filmerna som t.ex. Quentin Tarantino och GZA. 7,3/10.

* As good as it gets

- Också en film som återses. Oscarsbelönad för bästa manliga respektive kvinnliga huvudroll år 1998. Nicholson är briljant i rollen, denna film är snarast bara en stämpel på vilken otrolig skådespelare han är. Lätt humorisktisk och med ett bra driv i storyn är den ett måste. 7,8/10.

* 50 Cent - Get Rich or Die Trying - The Movie

- Förväntade mig inte mycket men hade inget bättre för mig så jag satte på den mest för att Fiddy är 2000-talets rapfenomen så ngt underhållningsvärde kanske den skulle ha. Det mesta är faktiskt rätt kasst i denna "film", klippning, ljud, kameraarbete, manus, ja allt är mer eller mindre dåligt. Faktum är att jag inte ens rekommenderar den till 50 Cent fans om de då inte är riktiga hardcore fans d.v.s. 2,0/10.

* Hustle & Flow

- Terrence Howard gör en väldigt bra skådespelarinsats i denna film, faktiskt så bra att han nominerats för en oscar. Filmen har likheter med 8 Mile men detta är ett bättre val. Hustle & Flow är mer nyanserad och känns mer äkta. Även om du inte är hiphopare till döden så är ändå filmen sevärd. 7,3/10.

Ni kanske märker en viss dragning åt Sci-Fi hållet här va? :)

Vi kör bara långfilmer, shoot!