I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips om barnbok (5-10år?)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-01-12 08:52

Tips om barnbok (5-10år?)

Tjena,
håller på med en barnbok som projektarbete i skolan.
men har fastnat på hur rollfigurerna ska se ut och uppträda.
vad är lixom lämpligt att skriva om i en bok för småbarn?..
skulle vara tacksam om man fick lite tips och så :)

om ni kommer med sköna tips som jag kan använda, skriver jag självklart med er i boken, och kan även skicka er ett exemplar om ni vill de..

vet inte om de är rätt forum att posta i med hoppas på seriösa svar.

tack på förhand
// Andreas

aigt?!

2006-01-12 10:23
kanske ett tips
det ska nog vara en rätt hög igenkännings faktor.barnen ska antingen typ ha samma problem eller uplevelser som karaktären eller ska rollfiguren göra det barnen drömmer om själva. spela inte så mycket på det onda och det goda hella historien. nån som mins den lilla killen som förvandlades till en tiger på natten nåt i den stilen eller varför inte nått inspirerat av Rohal dahl.
bajsbjörn

2006-01-12 12:08
nåt pedagogiskt, typ som alfons åberg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-12 19:46
yes, har funderat på de också.. var ner på biblioteket för nån vecka sen och kollade igenom lite barnböcker, verkar som dom flesta handlar om djur,
typ ett samhälle med djur, de är kanske nått man ska sattsa på, men vilket djur lixom, vill ha nått enkelt och kul djur som alla barn gillar..
aigt?!

2006-01-12 21:27
En bok måste väl alltid säga något, temat/budskapet liksom. Men eftersom att det är barn så ska man tagga ner på det.. Låt temat bli något simpelt i nivå med "ät inte gul snö" ;) nemen du fattar.."man skall icke själa" eller "reta inte varandra" etc etc. Att använda sig av djur, fantasifigurer är ett jättebra sätt att nå fram till barn, som sagt..
Ta en apa exempelsvis, de flesta fascineras av apor! Det kan vara en tjejapa, för ombytta rollers skull sedan så hjälper hon människor i sin omgivning. Ex; sopar granntanten (som kanske är en jätte larv) 's trapp och får 20 kronor för det (tema "det lönar sig att hjälpa till") Bara ett förslag.. :P

Hoppas det går bra, lycka till!
här får du lite kärlek

2006-01-12 21:28
Eller ja! En apa som går i skolan kanske. Sen så borde hon ha en kompanjon

hähä
här får du lite kärlek

2006-01-16 13:51
min syster gjorde en liten utbildningsbok om nån unge som reste runt till olika länder och träffade djuren som bodde där, skitbra blev den. hon gick naturbruk så det lämpade sig ju rätt bra. alla barn kommer veta vilka djur som bor var, något sånt du funderar på?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-16 18:15
om det är en "realistisk" bok (typ alfons åberg) ska ingen vara elak. alla är snälla egentligen, dom som är dumma är det för att dom har haft en taskig uppväxt, för att dom är osäkra på sig själva eller för att de helt enkelt inte vet bättre. detta finns även i vissa mindre realistiska böcker, som muminböckerna (mårran är inte elak, hon är bara ensam och ledsen).
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-01-25 04:13
tyker att Coraline av niel gaiman är en klockren barnbok för 7-10 åringar. det bästa är att vuxna blir rädda av den, medans barnen bar tycker det är spännande. skitbra. Min faster höll inte med när hon var tvungen att läsa den för min 8-åriga kusin här om sommaren..
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-01-25 09:03
luc beson har gjort en barnboks serie som ska vara mycket bra

kommer inte ihåg vad den heter dock