I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bokrecension: Baklängeslivet

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2006-01-11 16:55

Bokrecension: Baklängeslivet

Här följer en bokrecension jag skrivit för nöjets skull (ja, du läste rätt -för nöjets skull och inget skolarbete). Vill rekomendera en bok skriven utav Per Nilsson som heter "Baklängeslivet". Det går att öppna den här där det ser en aning snyggare ut med indrag och grejer.. Eller bara läsa följade om så önskas. :)
Tack för mig!
---------------------------------------- ----------------------------


”Baklängeslivet” –Per Nilsson
– Alfabeta Bokförlag 1990

Jag vet inte riktigt hur pass mycket jag kan låta bli att blanda in egna tankar när jag ska berätta om denna bok. Värdet på Livet höjs i mitt medvetande samtidigt som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka… eller tro.
Per Nilsson har gjort det igen. Än en gång sitter jag med en avslutad bok skriven utav honom och vet inte riktigt ifall jag ska sitta kvar och fundera, brista ut i gråt, skratta, tipsa alla jag känner om den eller bara låta den gå passé. Det sistnämnda är omöjligt.
Nilsson har verkligen ett sätt att gräva sig in i huvudet på mig med sina berättelser sedan stanna kvar där. Länge. Det kändes som bara igår jag läste Anarkai även fast det var ca 2 år sedan. Än idag funderar jag tillbaks på den. Böcker som lämnar ett öppet slut där bara fantasin sätter gränser, det kanske är de bästa böckerna?

Tänk dig att ditt liv börjar då du är gammal och ligger där som ett lik. Du öppnar dina ögon och är redo att börja leva, på riktigt i den verkliga världen (ingen limbo här inte). Vart tionde år måste du byta identitet och boende, för hemligheten om att du lever baklänges får aldrig avslöjas. Aldrig. Om det avslöjas så får du inte komma hem till mamma. Och in i.
Precis så lever Emil Mörck, Ebbe Månsson, Edvard Mård, Eje Molin, Erik Mollberg, Emilio Mazzaretti och Nils. Eller bara Nils. Jo, det är bara Nils. Du kommer att förstå när du läst.
I alla fall, flera gånger måste du lämna nära och kära du kommit i kontakt med under flera år för ett annat liv, en annan person du skall vara. Smärtan du känner när du ser och tänker på de från ditt förflutna som vuxit äldre än vad du är obeskrivbar, för det är inget du kan göra åt det.
Din chef är Gertrud Urban Davidsson, han som bestämt detta baklängeslivet för dig. Samtidigt har du en fiende efter dig, men detta vill jag inte avslöja mer utav.

Det kanske är det lätta sättet Nilsson skriver på som sätter sig? De noggrant valda orden? Ett språk som gör så det känns lätthanterligt och vardagligt. En sak är säker, jag förstår mig inte på hur han kan göra så ”lätta” meningar så kraftfulla. Det hände faktiskt att jag föll någon tår och skrattade till då och då.

Nilsson skriver för det mesta barn och ungdomsböcker. Jovisst klassas nog denna som en ungdomsbok med, men jag skulle rekommendera den för de både ungdomar och äldre. Det är verkligen en bok som sticker ut och värd att läsa! Det går fort också, för er som inte föredrar att fördriva tiden framför en bok för det mesta.



här får du lite kärlek