I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2005-11-21 01:34

Samuraj bok

Läste ett boktips på en sida för ett tag sedan (kommer inte ihåg vilken sida) och blev sugen på att köpa dessa två böcker. Nu är det bara så att jag inte hittar dem någonstans, så jag tänkte höra ifall någon läst dem och vet vart man kan köpa dem.
Skickar med hela recensionen nedan.

Shike - Robert Shea (Drakarnas tid & Stormen och svärdet)

Handling: Jebu är en krigarmunk i 1200-talets Japan, tränad och uppväxt i en ninjaklan. Ninjamunkarna från Vattenfågelns tempel är sedan en längre tid knutna till samurajätten Takashi, och Jebu blir utsedd att eskortera en ung kvinna från denna ätt till hennes bröllop med en kejserlig prins. Under resan till Heian Kyo (sedemera Kyoto och Tokyo) blir Jebu och Shima Taniko, den unga kvinnan, kära i varandra och lovar varandra evig kärlek. Detta löfte kommer binda dem vid varandra under deras fortsatta liv, och vålla dem både glädje och sorg. Jebu är nämligen ödesbestämd att i resten av sitt liv tjäna samurajätten Muratomo, Takashis värsta fiende och den enda ätten som kan utmana Takashi om herraväldet i Japan. (Not: Shike består av två böcker - Drakarnas tid samt Stormen och svärdet.)


"Läs den. Läs den. Läs den! En av de bästa böckerna jag någonsin läst. Storyn är ruskigt fängslande och karaktärerna fantastiska. Denna berättelse har allt; dramatisk kärlekssaga, intriger och maktspel på högsta nivå, historisk undervisning, fantastiska miljöer och stridsscener, hjältar och skurkar, samt framför allt: en saga som lyckas med konststycket att vara spännande från början till slutet under nästan 900 sidor. Ett måste om man tycker om den japanska samurajkulturen!"

Fattigdom är inte att äga lite utan att sakna mycket