I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Författare med skrivkramp?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2005-10-05 14:41

Författare med skrivkramp?

Tänkte kolla här om ni har någon koll på författare som har/haft skrivkramp?
Eventuella biografier/böcker/artiklar kring ämnet?

Den med bäst tips får lakrits.

"If the revolution ain't gon' be televised
Then fuck, I'll probably miss it" - Aesop

2005-10-06 22:28
Ett av de bättre exemplen på en svensk författare som hade skrivkramp är Stig Dagerman. Kanske var hans skrivkramp en av orsakerna till att han valde att ta livet av sig.

Men egentligen är väl skrivkramp något som de flesta författare råkar ut för någon gång i livet, utom möjligtvis stephen king. ;)

En mycket intressant artikel om skrivkramp hittar du här. Där nämns också Stig Dagerman.
We are just statistics, born to consume resources.

2005-10-07 07:57
Tack Sera!
Det är en väldigt bra artikel. ska kolla upp stig och låna nån bigrafi, om jag hittar någon. Vilhelm Moberg ska jag också läsa mer om.

Fler tips?

2005-10-08 15:29
ensperation e bara skit snack man kanske har det nogra dagar om året och då blir det bara skit det man skriver
Gedalf-Fo-Show
♪ ▄ █ ▄ █ ▄ █ ♪

2005-10-08 18:28
som nämnts så får de flesta om inte alla författare krivkramp någongång. det är ju inte HIV direkt.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2005-10-09 21:28
Stig Dager man och Hemingway är två författare som tog livet av sig under skrivkramp. Men det låg annat bakom att dem tog sina liv också.
...Don't hate my message...

2005-10-09 23:53
dostojevskij simulerade skrivkramp för att ha en anledning till att anställa bruden han var kär i, hon var en sån som skrev ner vad man sa.
sen friade han till henne genom att låtsas att han skrev en bok, som han egentligen inte skrev på, och i den boken spelade han upp det scenriot dom befann sig i, så höll det på tills hon fattade vinken och dom bonkade.

2005-10-10 12:08
hahaha, det hade jag faktiskt inte en aning om.

2005-10-11 02:29
det stod längst ner i artikeln Sera postade att det 'nästa vecka' skulle komma den fulla sidan . Jag har fan letat häcken av mig, men hittar den inte... Blev den aldrig skriven/publicerad eller? Någon som har koll?
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2005-10-11 10:05
Kan tipsa om Skaparkriser.
..skaru ha en stänkare?

2005-10-11 12:26
Katastrof: tackar tackar. påväg ner till biblioteket just nu.

2005-10-11 14:55
Lingonfil: Jo, den blev skriven och publicerad i papperstidningen. På internet har jag inte lyckats hitta den heller tyärr. Skulle vilja läsa den igen.
We are just statistics, born to consume resources.

2005-10-11 16:07
Paul Auster verkar de senaste aren ha lidit av skrivkram och prestationsangest vilket man kan marka om man laser Orakelnatten som bland annat handlar om en forfattare med skrivkramp. Knappast en av hans battre bocker men klart lasvard anda.
Ta av dig din tjockisdräkt!

2005-12-10 14:41
Jag tror alla författare någon gång lider av skrivkramp. Se bara på Kafka. När han jobbade, då skrev han hela nätterna vilket mer eller mindre gjorde honom vansinnig. När han sen tog 2 veckors semester för att fokusera sig på skrivandet, ja då skrev han ingenting hehe. Allt sådant framgår tydligt i hans dagböcker om du orkar läsa igenom dem hehe..

"Knock off the hippie shit, strap on a helmet, and start shooting. This is Malibu, Emily, I want you to storm that beach like it's fuckin' Normandie!" - Ari Gold