Hur får man jobb som röstskådespelare?
Jag har i hela mitt liv gillat att leka med rösten, och jag har på senare dar fått lust att ge mig in på röstskådespeleri. Och med tanke på hur oerhört låg standard det är på röstskådespeleri i Sverige idag, bör det inte vara så svårt för en sån som mig att få roller, förutsett att man börjar nånstans. Så är det nån som vet vart man vänder sig om man vill provspela för animerad film, et.c?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har i hela mitt liv gillat att leka med rösten gäller d rap oxå? :-p
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Njaeh... När jag rappar, har jag ingen vidare kontroll över min röst, tyvärr, eftersom det är lite krångligt att koncentrera sig på text, flow, hastighet och röst samtidigt. Försöker få ordning på det, dock. Röstlekandet är i stort sett helt separerat från rappen.
Jag har ingen aning men kan tänka mig att det går till så här: Kontakta de olika företagen och fråga dem. Tex Mediadub och eurotroll (eller vad fan de heter) det handlar ju om ett par olika företag kolla vad som står efter tex de tecknades serierna. Efter ett dufått dina svar skicka det till mig ;) Jag är med intresserad...
AgentOrange Skriv sen i tråden, är också intresserad
Kultursnobb
Nu blev jag också intresserad. Låter som ett schyst extraknäck om man inte riktigt vågar försöka sig på porrbranchen.
AgentOrange: Som sagt, skriv i tråden sen, så är du bussig:) SunTzu: Hahahah. Antagligen svår övergång åt andra hållet, dock. ;)
Fleppo2 P18 text, flow, hastighet och röst du behöver ju tänka på allt det +skådespeleri, sync etc när du gör voice-overs?!
Har tänkt på detta jag med, skulle vara kul...Min röst är sjukt snygg också så det är ju en fördel om man kan använda sin vanliga röst ;) Skulle gärna vara röst i typ reklam och sånt också...
Har inte läst så mycket men denna länkne kanske är nåt:
Dubbninghemsidan
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
ColdE: "du behöver ju tänka på allt det +skådespeleri, sync etc när du gör voice-overs?!" Visst, men inte på samma sätt. Det är en helt annan grej med skådespeleri än med rap.
Dubbningshemsidan (
fast med denna adress ) hittade jag med. Har inte hittat nåt riktigt användbart på den än, dock.
Fleppo2 P18 Det är sant, det är ändå vissa likheter tycker jag men självklart har du rätt...Det finns iaf adresser på sidan till företag som man kanske kan be om info om hur man ska gå till väga.
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"
Bossebinda: "Tänk på detta innan du trycker på skicka Säger du verkligen något vettigt i ditt meddelande. Det är INTE en regel på whoa att man måste skriva nåt i alla trådar man läser. Så skriv inte inlägg i stil med "Ok", "Cleant", "Ball", "Dra åt helvete", "Du suger", osv osv. Utan har du inte något vettigt att säga som tillför diskussionen något så låt bli att skriva nåt. Det känns fånigt att banna nån p.g.a sånt här men om en admin märker att nån alltid postar såna små inlägg så kan vi bli tvugna att banna. Om inte annat för att skrämma andra :)" -Whoa.nu
jun: vad skiljer då en voice actor från en dubbare?
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
en "voice actor" gör exempelvis radioteater, böcker på band (dramatisk läsning) o.s.v. medan en en dubbare översätter en (eller flera) personers röst i en film. större skillnad än man tror. som dubbare har du ingen frihet. du härmar orginalet maximalt fast på ditt språk. som röst skådis är du som vanlig skådis fast allt hänger på din röst.... typ
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
friktion: Om man dubbar svenskgjorda tecknade filmer, så är man väl en röstskådespelare?
"Ok", "Cleant", "Ball", "Dra åt helvete", "Du suger"
I bust off on her face, and right after the segment // She probably rub it in her pussy, trying to get herself pregnant // -Immortal Technique
Vad fan, det är ju oftast vanliga skådespelare som får göra röstjobbet i de stora animerade filmerna. Så är det alltid.. I Sverige är det oftast komiker som Claes Malmberg, Robert Gustavsson osv :P såna från parlamentet typ.. som han som gör fred flinta rösten också, va fan han nu heter .. känns som att det alltid är samma iaf =P Så om du vill bli stor så satsa på att bli känd som vanlig skådis först..
"I lay chicks like mother goose"
MC_Kiprono: Jag är inte ute efter att bli stor. Jag är ute efter att dubba. Även om det blir till att börja med att dubba jättedåliga barnserier i stil med Yu-Gi-Oh och dylikt.
Fleppo2 P18 om du dubbar tecknade filmer... d.v.s. översätter från t.ex. engelskaq till svenska så gör du istortsätt inget annat än att översätta. röstspråker är resdan regiserat i orginalutgåvan. Du härmar då tonfall och t.ex. rädsla, ilska och liknande på det sätt som regisören valt att ha dfet i orginal versionen. Du har inget utrymme att "skådespela" men om du är med i en rasioteater eller läser in en bok kan du "agera" med din röst på ett helt annat sätt... det är skillnaden
Fleppo2 P18 hmm, så du vill satsa på en karriär som medioker röstskådespelare? dina päron måste va riktigt stolta :)
sorry .. ditt "päron" .. xD ... sorry..
friktion: Men om man dubbar svensk tecknad film (alltså lägger originalljud), så bör man väl räknas som skådespelare? MC_Kiprono: Jag vill inte satsa på att bli medioker röstskådespelare (jag vill satsa på att bli bäst), men det kan ju vara bra att börja smått, så att man har en utgångspunkt att klättra ifrån. Det är ju inte realistiskt att tro att man kan få en roll i översättningen av en Disney/Pixar-rulle det första man gör. Däremot verkar det lättare att få en roll i nåt Yu-Gi-Oh-skräp eller någon svensk lågbudgetrulle, och det är ju iaf en början. Sen kan man ju klättra uppåt på stegen därifrån. Men det jag undrar är hur fanken man får in en fot till att börja med:P Typ vem man kan kontakta eller vart man kan skicka röstprover eller nåt.
Fleppo - jag tycker du har en grym inställning, skit i alla andras negativa "det kan du inte, du suger" osv-attityder. Annars har jag inte en aning om vart man ska vända sig, mer än som sagt Mediadubb. Prova att ringa SVT.
It's only gay if balls are touching
Fleppo2 P18 definitionsfråga men det anser jag nog att man är... tyvärr är det väldigt svårt att få sånna jobb om man inte är etablerad skådespelare... Ta kontakt med arbetsförmedlingen... dom har garanterat inga jobb men dom vet vart du skall vända dej
Tag kontakt med www.voicetome.se dom har en anmälningssida här: http://swe.voicetome.com/voiceover-register-info
Vilken upp. 7 år mellan OP och ditt inlägg :) Internet blir så märkligt ibland.
Walking the street of dreams
Fanns alltid massa voice over gigs på statist.se checka även filmcafe.se
Säg till om du har en sån här röst och kan snacka accentfri engelska :)
At the gates of Eternity...