I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

favoritregisörer?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2005-05-25 09:45

favoritregisörer?

det har ju varit upp flera gånger innan men jag har upptäckt mkt nya namn så det kan vara kul med en ny lista kanske. börjar med en topp 5 med lite kommentarer och sånt.

1. Alfred Hitchcock
Den största mästerna i min bok, i snitt minst en film i 50 års tid och nästan alla är mycket bra!
Antal sedda: 25
Favoritfilm: Vertigo

2. Ingmar Bergman
Mycket stolt över att sverige har en sån legendarisk filmskpare, mkt produktiv och hög kvalité på i princip allt.
Antal sedda: 16
Favoritfilm: Fanny och Alexander

3. Andrei Tarkovskij
Fick tyvärr en ganska kort karriär men hans filmer han endå sätta ett ordentligt spår i historien.
Antal sedda: 8
Favorit: Spegeln

4. Theo Angelopoulos
Största nu aktiva regisören, hans filemr är svåra att få tag på endast en är släppt på en dålig amerikansk dvd, två finns på svenska vhs. hade tur att se tre av hans äldra filmer på cinemateket också.
Antal sedda: 5
Favorit: Landskap i dimman

5. Vittorio De Sica
Har bara sätt två filmer av honom ännu men de har varit fantastiska båda två. då har jag endå mång aav hans största filmer kvar.
Antal sedda: 2
Favorit: Cyckeltjuven

skriver kankse en fortsättning senare tillsvidare droppar jag några bubblare: Stanley Kubrick, Zhang Yimou, Martin Scorsese, Jean-Luc Godard

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!