I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Topp 25 bästa filmerna som gjorts enligt mig.

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2005-04-22 15:07

Topp 25 bästa filmerna som gjorts enligt mig.

OBSERVERA!
Detta är självklart väldigt subjektivt och det kanske inte stämmer alls imorn när jag tittar på det men just nu känns det rätt. länkar till filmen på imdb för dem som vill veta mer. Posta gärna egna listor , gärna med motiveringar. VILL INTE SE något droppande av enstaka filmer eller löjliga kommentarer i stil med "Men hallå hur kan du inte ha med Pulp Fiction, den är ju jättecool!", tack på förhand för visat intresse.

01. Studie i brott
Hitchcock är min favoritregisör. väldigt produktiv och genomgående fantastiska filmer. Av de 25 jag sett håller jag Vertigo som den allra främsta.

02. Fanny och Alexander
Bergman är denandra favoriten och Fanny & Alexander är en fantastiska avslutning på den bästa svenska filmkarriären någonsin. Att få fyra Oscar (6 nomineringar) är väldigt imponerande för en icke engelskspråkig film

03. Spegeln
Tarkovskys mest underskattade, väldigt personlig och svår, men med det mest häpnandsväckande fotot jag någonsin skådat. Misstänker att jag kommer att uppskatta denna film när jag ser om den efter att jag har sett Nosthalgia & The Violin and the Steamroller.

04. Memento
Hypad film nu för tiden, när jag såg den på bio hade jag däremot aldrig hört talas om den, inte sett nån trailer visste inte ens att den gick "baklänges". Men efter de första mest förvånade minuterna i salongen började jag inse hur det låg till och njöt av mästerverket. Tål att ses om många gånger.

05. Psycho
Ett annat av hitchcocks många mästerverk. många har försökt göra nått liknande men ingen har lyckats. Det är därför jag älskar hitchcock, han är en inovatör ingen imitatör.

06. Biodlaren
Theo Angelopoulos är kanska världens bästa nu aktiva filmskapare och av de fem filmer jag sett är detta den bästa. Gripande personporträtt och fantastiska kameraåkningar gör detta till världens bästa road-movie endast i konkurens med Angelopoulos själv

07. Clockwork Orange
Kubrick var mkt duktig men hade en ganska dålig produktionshastighet, detta är enligt mig hans bästa film. Mykcket gripande historia och underbart skådespel av Malcolm McDowell.

08. Cykeltjuven
första filmen av De Sica jag såg ger en väldig mersmak på italiensk film och Vittorio De Sica i synerhet. Skall enligt mina rykten komma på svt snart, ni osm inte redan sett detta mästerverk borde defenitivt kolla då.

09. Taxi Driver
Scorsese och De Niro i storform, känns inte som jag behöver motivera så mkt de flesta har väl sett den?

10. Moderna tider
Chaplins främsta film enligt mig. Bästa komedin på min lista.

puh detta tog sin tid, jag återkommer senare med plats 11-25!

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!