I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den stora skräckfilmstråden - Filmtips

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2005-04-01 16:36

Den stora skräckfilmstråden - Filmtips

Jag återpostar några inlägg jag gjorde i en annan tråd i denna då de passar bättre här. Angående genreuppdelningen, fäst inte så mkt fokus på det, det är bara ett sätt bland många att dela upp filmer i. Kom gärna med era egna favoriter eller aktuella tips, kultklassiker mm...

De viktigaste huvudklasserna

- Zombie
- Psykologisk rysare
- Spöken
- Utomjordingar
- Övriga fabelfigurer, :)
- Djurfilmer
- Förföljaren
- Pop up
- Sci Fi/Rysare
- Övriga (Kannibalfilmer och annat snusk, ;)

GAIA rekommenderar några viktiga företrädare inom varje kategori:

- Zombie - Dawn of the Dead 2004, en grymt bra nyinspelning, vissa hävdar till och med att den toppar orginalet. Bra skådespelarinsatser, otroligt fint kamerarbete, dödande score och bra manus och dialog. Sen kan jag nämna ungefär en triljon äldre rullar värda att se men eftersom jag vill tillbringa min pension med nakna 20-åringar och dödsknark på en söderhavsö istället för framför datorn så låter jag nog bli.

- Psyk. Rysare - Silence of the Lambs 1991, en av de bästa filmerna under hela nittiotalet och då medräknat alla kategorier. Anthony Hopkins är som skräddarsydd för rollen som den kallt beräknande Hannibal Lecter och FBI agenten Jodie Foster gör en trovärdig tolkning av en halvosäker bondflicka från landet. Väldigt fin ljussättning i filmen, stundtals nästan bedårande vackert (som att spela doom 3 på högsta upplösningen ungefär, kontraster mellan förgrund och bakgrund, mörkt och ljust). En jämn och mycket sevärd film. Har ni sett den kan ni alltid prova The Shining från 1980, den är minst lika bra... :)

- Spöken - Just nu är det väldigt inne med barnspöken och läskigt värre är det. Ringu, från 1998, är en lysande förlöpare i genren. Hideo Nakata gjorde sedan både uppföljare och Dark Water, just nu har han spelat in uppföljaren till the ring i USA. Men orginalet är fortfarande ohotad på toppen. Ska ni se en enda film med barn ska ni inte se Exorcisten eller Children of the Corn eller ngt sådant dumt. Ringu lyckas erbjuda ngt fräscht till horrorgenren, ngt som fram tills nu saknats. Där Hollywood trycker in specialleffekter och pop up scener så har här Nakata gjort en mkt långsam film. Tempot är nästan provocerande långsamt och man blir mer och mer rädd då det inte händer ngt än när det faktiskt händer ngt. Jämför med att spela Resident Evil, de tomma rummen är fan så mkt läskigare, hehe... Miljöerna i filmen är realistiska, skådespelarna inte stylade och allt känns riktigt intimt och trovärdigt. En varning dock, se inte filmen med polarna, se den SJÄLV!

- Utomjordingar - Alien i all ära men jag skulle faktiskt vilja passa på och propsa en riktigt gammal god klassiker signerad John Carpenter, nämligen The Thing från 1982. Filmen är en oerhört snygg och hade för den tiden mkt avancerade specialeffekter. Klaustrofobin och hopplösheten ökar gradvis när minuterna tickar iväg. Kurt Russell gör en av sina bästa roller.

- Övriga Fabelfigurer - Allt från varulvar, till vampyrer, vidare till satan, nalle puh och ja, ni fattar. Finns en uppsjö med balla filmer, ända från 30-talets B-films träsk i Hollywood till idag. En sevärd rulle bland dem alla är Dracula från 1931. Gjord i svartvitt kanske den inte passar alla på whoa men ge den en chans. Stämningen som byggs upp i filmen är otroligt bra då avsaknaden av musik stundtals är total. Bela Lugosi gör sin paradroll här och kommer alltid kommas ihåg i historieböckerna för denna film. Klart sevärd men kanske inte überläskig, :)

forts.