författare som använder droger? boktips?
ja läser inte mycekt böcker men skulle vara spännande att läsa någon bok där författaren tar droger...någon som har tips... tack i förhand..
Tja, det självklara tipset är ju "fear and loathing in las vegas " av hunter s thompson. Annars knarkar de rätt rejält i Jack av ulf lundell och i Per Hagmans böcker Cigarett, Pool och Volt för att nämna några. Över huvud taget så känns det som om det knarkas mycket i så kallade "generationsromaner". Varför vet jag inte.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
ok tackar...tänkte mer om författaren tar droger än i själva boken...men tackar ska leta upp dessa böcker
Don Juan är ju iofs baserad på en resa författaren gjorde till en urbefolkning, så får man följa hur han tar droger tillsammans med dom
Okej. Problemet är väl att det är ganska svårt att skriva nåt vettigt när man är påtänd. Nån sa att den bästa litteraturen skrivits i bakfylla och man får nog hålla med. De flesta i alla fall alkoholiserade författare säger sig inte kunna skriva när de är fulla men dock rätt bra dagen efter. Men om det bara är förstahandserfarenhet du vill åt så funkar mina tips, alla där har nog tagit ett och annat i sina dar. Men du vill alltså ha något som är skrivet direkt under ruset om jag förstått dig rätt. Det sägs ju att Samuel Coleridge skrev sin dikt Kublai Kahn under ett opiumrus så den kan du väl läsa.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
Terrance McKenna, vet inte om han skrivit en hel bok dock... men det tror jag.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
aa sant asså dagen efter själva ruset kan man nog tänka sig många skriver sin literatur men det kanske itne finns så många som skriver under ruset tänkte kolla lite ja läser itne mcyetk böcker o så...efter man har tagit lsd kan man måla väldigt scysta m¨ålningar o skisser kasnek inte är lika rätt att skriva dock men me ska kolla upp dessa författare ni har givit tackar
william. s. burroughs - tjacket... som paradoxalt nog handlar om heroin
.:stöd din lokala Folkarmé:.
WILLIAM T VOLLMANN är en riktig knarkare till äventyrare.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.
Familjen Leary är väl ganska omtalad på den där fronten? ^^
Berny Pålsson missbrukade väl psykofarmaka när hon skrev "vingklippt ängel"
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Sitter och käkar mina snorkusar... Smakar fucking röck just like the rest of me... borde känna mer huh? Men oui, jag är skön i kroppen och tung i lemmarna...vafan... nu ljuger jag.. om jag skulle ha koll på det här satt jag inte vid en fucking dator utan låg tungt död på sängen. Jag är allttp en fake.
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...
läs stephen Kings - on writing (i svensk översättning "Att Skriva") Han berättar rätt mycket om sitt liv där. han har tat det mesta som går att ta. började med alkohol och slutade med cox.
James Ellroy - Mina mörka vrår
M. Agejev - roman med kokain En till stor del självbiografisk bok från absoluta början på 1900-talet. Författaren är näst intill okänd, manuskriptet fanns efter hans död 1919, då han bara var 19år. dödsorsak: en överdos kokain.
Helt klart Fear and Loathing in Las Vegas. Läser den just nu BTW. :)
http://www.last.fm/user/Ayanamii/
Douglas Addams sägs ju ha gått på ganska mycket när han skrev liftarens guide.
Håller med Danny. Bukowski är ikka att utelämna. JAg tror om man läser böcker från beatnickgenerationen så är de som infekterade av droger och alkohol. Börja där. Bukowski, eller Kerouak kan rekommenderas. Så även Thomson.
There´s no point of living if you can´t feel alive....
winton churchill gick på droger,en drog jag inte kommer ihåg idag vad den hette, fyllde iaf samma funktion som extasy, den enda skillnaden var att den var mycket farligare;) fast vet inte om han skrev några roliga böcker precis, men intressanta citat.
ja har lånat Tjacket skriven av william. s. burrough har blädrat lite i den varje sida ja ha rfått upp är det nånting om knark:D ska bli ett nöje att läsa den hoppas jag :D
hmm, Toby Young - hopplös och hatad av alla en självbiografisk bok om hur han, en ung journalist, kom till new york och Vanity Fair för, vad han trodde var att intervjua kändisar och gå på kändisfester. boken handlar om hans misslyckanden; hur hans klumpiga sätt, provokativa uppförande och barnsliga trotts förstörde hans karriär. om han drack eller tog droger när boken skrevs vet jag inte, tvivlar. men han beskriver om hur han tog kokain och drack för mycket osv osv. grymt bra bok iallafall.
Hunter S. Thompson som någon redan nämnt.. men han skriver ju inte skönlitteratur, bara Rum Diary och (delar av) Fear and Loathing in Las Vegas.. han är ju i första hand journalist och Gonzo-journalistikens fader
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.
Vingklippt Ängel - berny pålson fast hon mår ju dock inte så bra heller...
"Your greatest fear is to not be missunderstood"
ska låna en ny bok ritkigt soft att kunna komma tillbaka o läsa era tips tack ännu än gång.. denna gången tror jag det blir kerouac on the road.. eller fear n loathing men fundera på först nämnda .. peace
Hemingway rökte väl opium rätt flitigt?
Intressepenisen hårdnar!
Rum diary tycker jag är riktigt välskriven. Gillar den boken mer än Fear and loathing in las vegas som känns ganska urvattnad nu för tiden.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Stephen King var på 80-talet kokainist och alkoholist+missbrukare av smärtstillande. han var så borta att han idag inte kommer ihåg att han har skrivit Cujo. så där har vi ett äkta knarkverk.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
ken keasy - one flew over the cuckoo's nest
Stanislav Grof, Albert Hofmann, Timothy Leary, Terence McKenna, Charles Baudelaire, Jonathan Ott, Aldous Huxley.
Richard Alpert (Ram Dass), Rick Strassman.
Filmen Fear and Loathing in Las Vegas kan vara den skönaste jävla knarkfilm någonsin! Hahahaha, garvar ibland när jag tänker på den. :P
"Jag förföljer dig inte, jag är bara beroende av att glo dig i ryggen" - Organism 12
jag tänkte också på Huxley med "the doors of perception" som beskriver hans upplevelser under meskalinrus (och som skapade en rejäl debatt i den lärda världen kring huruvida droger verkligen kan skapa "religiösa" upplevelser"
"recension" av johannes nilsson
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Alice in wonderland. Lewis Caroll var ju morfintorsk o inspärrad på psykhem
I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence
BurstMode P18, bara morfin? när man läser boken kan man ju lätt få för sig att han minst snortade kaktusar eller käkade svamp. Arthur Conan Doyle var kokainist tror jag, som de flesta "intelligenta" i det viktorianska england.
Leonard Cohen Beautiful Losers Sjukt schizofren bok, eller rättare sagt man blir schizo efter att ha läst den he he
Spoon The Damajer, the rapper that dig into your brain with a spoon, and damage your vison of the truth by speaking the truth
Lotta Thells böcker. Hon missbrukade heroin i cirkus 20 år. Hon var väl inte påverkad när hon skrev böckerna, men dem är bra, självbiografiska. Däremot misstänker jag att Claes Carlssons "lång fin blond" var skriven under diverse rus..
Gick inte E. A Poe pá opium och alcohol? annars e "Under the volcano" av Malcolm Lowery en riktig alkis novell.....
Pippi for President!!!
howard marks dope stories är en samling av ett stort antal drogrelaterade texter. mycket intressant berättelser. han har även skrivit en bok som heter mr nice guy.
Agejev, som skrivit Roman med kokain , var beroende av kokain. Man vet inte så mycket om honom men utifrån beskrivnignarna av huvudpersonens beroende är det en självklarhet att han själv var missbrukare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Va? har ingen nämnt "Samtalen med Don Juan" (första boken i en serie) av Carlos Castaneda? handlar i princip om att Castaneda träffar indianen Don Juan, och så äter dom peyote (psykedelisk kaktus) och röker svampar tillsammans. skitbra och utförliga, tämligen opartiska, beskrivningar av rusen som tar fram både positiva och negativa sidor, så läsaren själv kan bestämma om det verkar behagligt.
Är det bara för mig som det fattas ca 27 inlägg? Annars är jag rätt säker på att jag tipsade om Carlos Castaneda i en av dom första inläggen.
beat-författarna missbrukade lite allt möjligt. såg att någon att skrivit det där uppe men bvill vara vara lite smart sådär
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
Charles Bukowski, frälsaren.
"War doesn't decide who's right, but who's left." - Iriscience "Social kompetens är den som är bäst på att låtsas" - Scissors 304-7734-02-09
Claes Holmström måste väl ha tagit en del... aiiigjt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
luke rhineheart tärningsspelaren
allt av sigmund freud.
bret easton ellis - glamorama och america psycho.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se