I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Efterlyses: skrivarglädje

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2005-01-10 14:06

Efterlyses: skrivarglädje

Jag är på jakt efter lite nya böcker.
Det spelar ingen större roll vad de handlar om, vem författaren är, om böckerna är gamla eller nyutgivna osv. Det viktiga är att de ska vara skrivna med en frihet och glädje i språket.
Som t ex boken "Barnens Ö" av PC Jersild.

Någon som har tips?

2005-01-10 16:07
Två böcker du måste läsa är "personliga pronom - en melodroman" av Daniel Sjölin. Sättet han använder sig av språket är nog det bästa jag läst. Väldigt svårt att beskriva hur men varje karaktär har sin egen stil på språket dessutom.

Den andra är "Chivas Regal" av Bruno K. Öijer. Han använder sig av språket på ett väldigt personligt sätt också. Gillar framförallt hur han beskriver händelser med ord som visserligen förklarar en händelse men med helt andra ord än vad de flesta andra författare hade valt.

Har inte läst barnens ö och tror inte dessa två böcker är lika den, då de är alldeles för unika. Dock innehåller dem extremt stor inspiration tycker jag och bör läsas hur som helst.
We are just statistics, born to consume resources.

2005-01-10 19:04
Ja, Daniel Sjölin har jag läst om i DN. Bokens upplägg verkar innovativt! Finns den som pocket eller bara inbunden?

2005-01-10 21:38
Jag vet faktiskt inte. Jag har den som inbunden, de har den inte på pcket shop iaf vet jag. Den är inte särskilt dyr om du köper den via nätet.
http://www.adlibris.se/shop/product.asp? ..

2005-01-10 22:21
Angående presonliga pronomen:
Den är ju relativt ny så den har nog inte kommit ut på pocket än. Sen är den ju så smal att den kanske inte kommer ut alls. Jag tyckte den var bra trots att jag ibland störde mig på att han överdrev alla metaforer och ordvändningar. Blev lite överlastat då och då.

För övrig anser jag att du borde läsa Saramago eller någon av Tjekovs noveller. Är lite svårt med dessa boktips, blir att man tipsar om det man är inne på för tillfället eftersom i alla fall jag anser att definitionen av en läsvärd författare ganska mycket innefattar "att de ska vara skrivna med en frihet och glädje i språket. Och eftersom det finns en hel del läsvärda författare så...
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2005-01-11 10:58
Jo, man tipsar gärna om sin senaste bokupplevelse.

De böcker jag är inne på just nu är sådana som man känner att författaren har haft jävligt roligt att skriva. Som innehåller en sådan där bubblig lätthet hela boken igenom, och är så smittsam att man måste fnissa högt på tunnelbanan bara man kommer att tänka på en mening ur boken. Eller där man vill memorera varenda stycke för att det är så klockrent skrivet.

Ska verkligen kolla upp Personliga Pronomen för jag är tyvärr en sucker för överdrivna ordvändningar.

2005-01-11 11:23
Ja, det håller jag med om trampadol , om att man gärna tipsar om det man är inne på för tillfället. Att tips där man fått lite distans till boken är mer objektiva. Fast för tillfället läser jag bröderna karamazov och den tänker jag inte tipsa om i det här sammanhanget.
För mig tycker jag inte att pp blev för mycket. Jag älskar det sättet han skriver på, särskilt när det är "vi" som det handlar om. Och antar att det var under de avsnitten du tyckte det blev för mycket. Men smaken är ju som baken.

Ett annat tips är moment 22 men den lär du redan ha läst. Den tycker jag är skriven med mycket glädje där jag är väldigt förtjust i de typen av dialogen. Påminner mig om tarantino. Eller så är det bara för att jag förknippar tarantino så himla mycket med dialogen om fotmassage och quarterpounder i pulp fiction. ;)

2005-01-11 11:25
de typen av dialogen = den typen av dialog.