I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bacon vs. Shakespear teorin.

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2004-12-01 17:27

Bacon vs. Shakespear teorin.

Sitter och gör ett arbete om Bacon och har hittat massa teorier som pekar på att han var den verkliga Shakespeare. Finns det möjligtvis någon som har ett intresse i detta ämnet och vill dela med sig?

MVH
Alex

2004-12-01 19:26
det finns en annan teori om att han var någon annan ... eeh. kommer verkligen inte på namnet just nu, vilket är enormt irriterande.

iaf, bacon: från susning:

Vissa hävdar att han egentligen aldrig skrev någonting alls, utan att det som kallas "Shakespeares verk" egentligen skrevs av Francis Bacon (filosofen, inte konstnären). Tecken på detta är bland annat att nya Shakespeare-pjäser kom ut flera år efter hans död, att Shakespeares båda föräldrar var analfabeter och att Francis Bacons namn finns gömt i pjäserna. (Bacon var mycket intresserad av steganografi.) Att man bara lyckats hitta ett fåtal namnteckningar av Shakespeare, där alla dessutom är olika stavade, anser vissa vara ett tecken på att detta är sant.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-12-02 17:45
snorty F21
Jo det var en bra sammanfattning av teorierna jag har hittat, du har inte möjlitvid en sida jag kan kolla på? allt jag hittar är på engelska, jobbigt översätta ;)

2004-12-04 16:36
jag googlade runt lite, jag hittade mest grejer på engelska jag med, förutom det där på susning.nu.
minns att jag läst om att han alltid stavade sitt namn olika, något som jag tror att de här teorierna framhäver som ett bevis på att det inte var författarens riktiga namn. och så förstås att den information man har om shakespeare tyder på att han inte kom från ett tillräckligt rikt hem för att ha kunnat skaffa sig den bildning han hade.
det tror jag är de vanligaste argumenten. samt en del motsägande faktapåståenden?

kom på att det var christopher marlowe som jag menade i förra inlägget. han var författare, samtida med shakespeare, men mördades 1593. enligt den teorin, som inte verkar lika populär som baconteorin, så mördades inte alls marlow, (det skulle t.ex. vara uppgjort), utan han skulle ha köpt shakespeares namn för att få fortsätta skriva. någonting sånt. jag minns inte så mycket mer av den, och hittar inget mer heller.
från svt:
Om han hade fått leva, var det av allt att döma Christopher Marlowe (1564-1593) som hade gjort Shakespeare rangen stridig som tidens främste dramatiker. Född samma år som Shakespeare hade han, innan Shakespeare knappt hade börjat sin teaterkarriär, hunnit skriva fyra tragedier som fortfarande tillhör den spelbara levande dramatiken i England. Marlowe var son till en skomakare i Canterbury och tillhörde definitivt inte till de dramatiker som Greene ondgjorde sig över i sin smädesskrift. Marlowe hade en ordentlig examen från Canterbury, ansågs spränglärd och tillhörde således de rumsrena "university wits". Hans stora tragedier kan dock inte sägas var rumsrena. Samtliga skildrar de ytterlighetspersoner med extrema känslor och vilja till att spränga gränser och utmana all vedertagen moral. Den första handlar om den grymme tartarhövdingen Tamburlaine, som vi kallar Timur Lenk, som på 1300-talet erövrade en hel kontinent. Stycket skildrar i tur och ordning hans blodiga framfart, hans försoning med världen, nya illdåd där han låter hela världen stå till svars för hans älskade Zenocrates död. Hans övermod går så långt att han även hinner förklara gudarna krig innan han dör.

sourze.se

om att shakespeares verk skulle vara skrivna av edward de vere.

daurelio

debatt som bl.a. handlar om i fall shakespeare skrev sina egna pjäser.

put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world