I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-11-17 22:12

filmkunskap 50p

jag är filmintresserad och skulle gärna vilja lära mig filmteknik och bekanta mig mer med utländsk film och regissörer... men jag vet inte om jag skulle stå ut med att sitta tre timmar i veckan och analysera nån svartvit film från 50-talet (som jag föreställer mig att kursen går ut på) och särskilt inte tråkiga klassiker som man sett 50 ggr... så vad får man lära sig på kursen egentligen?

2004-11-17 22:20
Vi fick lära oss Filmhistoria och inte alltför avancerad filmanalys, vi analyserade den film som läraren trodde skulle vara lätt för oss att analysera: ZORRO, med Antonio Banderas :D...Sen fick vi bara se en massa film, inget Bergman eller sånt (som jag antar att du syftar på att du inte vill se)......Vår situation var nog lite speciell då det var strul med lärare och shit men Filmhistoria och inte alltför avancerad filmanalys skulle jag tro är standard, sen kanske man får göra mer också.....Är du filmintresserad ska du lätt läsa den...50p är ingenting ändå ifall du skulle tycka att det inte gav dig något...
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2004-11-17 22:27
jatg går de nu, det är mest att titta på filmer ochs en snacka om dom inte så mycket rescenserandes!!
LEGALISERA CANNABIS

2004-11-17 22:32
Väldigt olika.. i alla fall på min skola. Det är typ olika lärare som håller i den varje år, för det är ingen som vill ta tag i det seriöst. Förra året var det en totalt okunnig lärare vars favoritfilm var Speed. Hon visste ingenting och visade bara filmer efter en lista hon fick... "ni vill se såna där konstiga filmer va?" :P

Då gick inte jag kursen, men det gör jag nu, och nu är det en jävligt kunnig lärare. Det är inte så mycket snack på lektionerna, utan mest filmvisning och ibland nån uppgift, t ex att recensera filmen eller jämföra två vi sett osv.

Har hittills sett: Den andalusiska hunden, Deer Hunter, Amarcord, Blade Runner, West Side Story, För en handfull dollar, Fritz the Cat... medvetet har han valt "lättsedda" filmer från olika genrer eftersom de flesta inte skulle orka se för svåra filmer. Däremot snackar jag mycket med honom privar och lånar en hel del - snubben har en imponerande samling stumfilm osv ;) så hade han velat hade det kunnat bli den typen av film för hela slanten. Troligtvis gör din lärare samma sak - väljer ut bra/viktiga filmer som de flesta ändå klarar av att se.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-17 22:38
Läste filmvetenskap 40p för ett par år sen. Jätteintressant men en ganska så krävande. Filmhistoria och filmanalys bland annat. Till exempel så såg vi på en väldig massa stumfilm, lagom roande men vi hade en jätteintressant kurs i analys då vi bara såg på Hitchcook-filmer. Dokumentärfilm var oxå ett moment som var roligt. Vi kollade på gamla dokumentärfilmer samt Pål Holländers film som han gjorde i Riga....
*Down with the kids*
The queen of wishfull thinking
& P.R.O. Whoa Crew / Lite äldre, lite bättre!

2004-11-17 22:58
vill du inte se filmer som är svartvita och från 50-talet är du nog inte speciellt filmintresserad eller lämpad för filmanalys eller någon kurs i filmhistoria. det finns en mening med att man ska ha en gedigen kunskap och faktabas när man ser på ny film för att kunna analysera den, det är inte bara för att vara elak som det gör det. dessutom är det sjukt bra filmer oftast, och har tillfört filmhistorien otroligt mycket.

om du ska beta dig igenom en kurs så får du nog ta och försöka gilla mer film en bara nyproducerad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-17 23:25
Exakt...

En rolig snubbe som hade gjort ett inlägg på ett filmforum sa nåt i stil med "Den här filmen sägs ju vara något för filmälskare men kanske inte för den stora massan, och eftersom jag är filmälskare är jag väldigt sugen på att se den. Dock har jag hört att den är svartvit, och då orkar jag verkligen inte se den".

Tror det gällde Ed Wood. I alla fall var det en ny men svartvit film.

2004-11-17 23:35
vad jag menar är att jag inte har lust att studera en film där större delen är stöpt i samma form och där skiljeväggen mellan gott och ont är övertydligt... jag vill inte se en gammal rulle med ett definitivt "början och slut" och ett väldigt klimax däremellan om ni förstår... det har inget att göra med att filmen är svartvit i sig. jag är helt galet förtjust i ed wood och dead man tex.
det är inte bara nyproducerad film jag talar om. men jag antar att jag vill hoppa över grunden och hellre beta mig igenom det jag är intresserad av... kanske inte så smart iofs :)

jag tycker iofs som ColdE, 50p är ju egentligen ingenting.

2004-11-18 00:12
räcker det med att man är väldigt filmintresserad eller måste man ha kunskaper från förr för att liksom klara sig genom kursen?
Woot
Admin

2004-11-18 00:37
Om det är en gymnasiekurs behöver man antagligen bara vara filmintresserad. Så är det f ö med alla grundkurser oavsett vart man läser. I stort sett.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2004-11-18 00:58
aaah han snackade om en gymnasiekurs, jag menade filmvetenskap iofs...på universitetet.
Woot
Admin

2004-11-18 02:22
Är det en grundkurs och du har fullständiga gymnasiebetyg så är det inga problem. Brukar bara vara grundläggande behörighet. Gick du däremot någon hantverkslinje finns risken att du kanske saknar något ämne som du behöver, t ex Eng B eller nåt sånt. Men i övrigt är det, så vitt jag vet, enbart grundläggande behörighet. Det är väl främst när man ska läsa medicin, teknik och psykologi som man behöver ytterligare behörighet som mer avancerad matte och fysik eller ett års arbetslivserfarenhet.

Om du sen kommer in är givetvis en annan fråga. Lär vara poppis de där filmvetarkurserna :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2004-11-18 06:01
den här tråden var fruktansvärt förvirrande kan folk klargöra om de pratar gymnasie poäng 1p=1 timme undervisning eller Universitetspoäng 1p=300 sidor literatur (typ).

Jag läste grundkursen filvetenskap 40p på SU förra läsåre5t. jagklarade absolut ingenting för att jag inte kunde ta in litteraturen tillräkligt fort/bra. Jag var helt enkelt inte nere med att läsa intetsägande facklitratur som baserade sig löst på filomupplevelser men egentligen mest var interlektuell snoppmätartävling fem till åtta timmar om dagen. Dock såg vi skitmycket toppenbra film och jag lärde mig otroligt jävla mycket. men atagligen itne det kursen syftade till att lära ut.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-11-18 09:52
Jochman P22 Så tycker jag att dt är ofta, man lär sig skit mycke...om det som man är intresserad av... men ingenting av det som lärarna vill att man skall lära sig.

1p=300 sidor litteratur?
1 bild säjer mer än 1000 ord?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2004-11-18 12:27
uio pratar om 50p Filmkunskap på gymnasiet dvs 50 timmar...

phelicia F25 pratade om 40p (ett läsår) Filmvetenskap på universitet...

Vio F21 Jag var på information för gymnasieelever om universitetet, man fick kolla in olika kurser så berättade en elev om kursen etc. Gick bla och kollade in Filmvetenskapen...De sa att man inte behövde några förkunskaper alls förutom att du måste förstå engelska då den mesta kursliteraturen är på engelska och så behöver man grundläggande behörighet också (om du vill kan jag kolla ifall det är speciella gymnasiekurser man behöver ha minst godk'nt i). är du intresserad av att se på och läsa om film så klarar du nog kursen...Ska själv läsa den i framtiden, ska nog läsa 80p tom....

2004-11-18 12:28
Jochman P22 1p=en vecka på universitetsnivå...

2004-11-18 12:31
hade varit lättare om det var samma på gymnasiet och universitetet... Vilket universitet sitter inne på de bästa filmvetenskaps kursen då?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2004-11-18 13:03
friktion P18 du vet att Lund är det enda rätta...

2004-11-18 13:13
funderar på att läsa 20p filmvetenskap på GU till hösten. nån som läst det och kan berätta lite hur det är?
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2004-11-18 14:56
Filmkunskap är den tråkigaste kursen jag någonsin har påbörjat!
Helt ärligt så knäcker svenka å såna ämnen filmkunskap!
Va tvungen att lägga ner den kursen för den gjorde mig så lack på hela skolan att jag aldrig pallade gå!
;)
rackarns

2004-11-18 16:48
Funderar på att läsa den i Lund.. ska ner till universitetet nästa vecka med skolan för att få info osv, och man kommer att kunna lyssna på just Filmvetenskapsinriktningen.

Frågan är dock om det är värt tiden man lägger ner. Jag menar, man lär ju knappast få jobb på det :)

2004-11-18 17:57
Jochman
jag är bara 17 år så jag menar filmkunskap på gymnasienivå. jag kan inte tänka längre fram i tiden än trean just nu :s
;)

2004-11-18 18:06
det är väl stockholm som gäller när det gäller film kunskap efter som det är i filmhuset med stor inblandning av filminstetutet. eller har jag fel.

2004-11-18 18:26
SunTzu P19 Det är ju aldrig onödigt att läsa Filmvetenskap...Filmen är ett medium som finns runt omkring oss alltid, det genomsyrar en stor del av dagens samhälle, även om man inte får jobb på det så är det ändå bra vetskap overall (så tänker jag iaf)...Man kan ju också läsa det om man vill jobba med film på ngt sätt överhuvudtaget, typ recensent, regissör, videobutiksföreståndare eller vad som helst, då är det ju bra o ha...Jag tycker minsann du ska läsa det...det fin fina med Lund är också om du vill läsa ytterligare 40p (alltså upp till 80) så kan man läsa det under Lunds Universitet fast på ngt universitet i nån annan del av världen ex. college i USA eller Australien...Vänta med att läsa det till om typ fyra år så kan du läsa det med mig :P Har först en massa saker som jag vill göra...En sak till den ena SYV:en som finns på Kulturinstutitionen i Lund sa när jag snackade med henne efter det som du ska på nästa vecka att hon rekomenderade mig att typ resa eller ngt först istället för att börja läsa på universitetet direkt...

2004-11-18 21:51
ColdE P59
oh, fan vad bra...tack! :)
Woot

2004-12-08 05:29
ColdE P59
vad har lund för möjlighet till filmutbud?

Stockholm har ju hela sfi:s arkiv att leka med, om inte bergman vill ha filmen, det hände faktiskt att han snodde nåpn film från oss en gån och vi fick se nått annat. och literaturpålägget var mest för att egentligen illustera skilnaden mellan valfri gymnasie linje och de humanistiska kurser jag har haft att göra med i text mängd. Jag menar på gymnasiet behövde man på sin höjd bläddra lite i boken och sitta uppe kvällen före provt.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob