Serietidningar!!
Med lite inspiration från Pytontråden beslutade jag mig för att göra en tråd om serietidningar.
Jag har själv genom åren prenumererat på en hel del serietidningar bl a Kalle Anka, Serieparaden, Mad & just nu Agent X9.
Annars uppskattar jag även tidningar så som Fantomen (som det alltid skall finnas en lunta av på varje utedass), Larsson som hade en underbar blandning (vilket självklart många har), Pyton (kunde vara rätt rolig ibland, trots sin obscenitet) m fl..
För det första undrar jag vilka serietidningar ni uppskattar och varför.. själv är jag väldigt inne på äventyrsserier (hett tips är gamla grejjer så som James Bond & Spökryttaren tror jag den hette) och kan rekommendera det nya spelet som finns till alla konsoller samt pc, XIII som är precis som en tecknad äventyrsserie. Men jag gillar även simpla lustigheter men gärna med en viss politisk eller moralisk knorr så som i t ex Mad eller Calvin & Hobes (som f ö har varit en favvorit genom åren).
För det andra undrar jag vad ni tror att serietidningar kan göra för samhällsnytta.. Jag kan säga att jag helt klart tror att det var serietidningar som fick mig att börja läsa ordentligt.. dessutom kan de ta upp problem på ett skämtsamt sätt som ändå får folk att fundera en sekund eller så.. det är tex en eller ett par serierutor i dn varenda dag som tar upp någon nyhet el dyl.. och när vi ändå talar om dn så kan jag ju passa på att tillägga att jag älskar Jesper Walderstens rutor i DN. På stan.. fast han har väl slutat teckna där nu tror jag..
hmm.. nåja.. ja vad tror ni? är serier underskattade? och vilka läser egentligen serier? jag tror garanterat det är många fler vuxna än man kan tro som regelbundet läser serier..
och ett sista tips: serieteket i kulturhuset (sthlm), där kan man låna serisamlingar o dyl eller sitta där och läsa i allskönan ro..
Jag kan se att mitt inlägg blev rätt rörigt efter alla försök att stylta upp det men det är nog ändå läsbart.. det blir lätt så så här på kvällskvisten! =)