I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Multi] Nu kan du känna dofterna från ditt TV-Spel!

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

   

2011-01-23 20:56

[Multi] Nu kan du känna dofterna från ditt TV-Spel!

Gött, äntligen kan man få känna lukten av napalm i vardagsrummet

Företaget Scent Sciences har tagit fram den här mojängen som är tänkt att användas av TV-spelare som vill addera även sitt luktsinne när de spelar dataspel.

ScentScape kommer förladdad med 20 stycken olika dofter som till exempel skogs- och havs-doft men användaren ska även själv kunna skapa nya lukter med ett redigeringsprogram. Scent Sciences hoppas att användare sedan ska dela med sig av sina nya dofter till andra ScentScape-användare. Med ett tillägg ska man även kunna använda ScentScape för att doftsätta sina hemvideos (Hörde jag porr-branschen skrika hurra?).

Exakt hur det hela fungerar tekniskt framgår inte men en representant för Scent Sciences säger att det ska vara plug-n-play och att man bara behöver ansluta ScentScape till PC:ns USB-utgång. Runt 70 dollar kommer en ScentScape att kosta men jag antar att, precis som på skrivar-marknaden, Scent Sciences har tänkt att tjäna de stora pengarna på doft-patronerna som jag antar måste bytas ut hyggligt frekvent.

Att doftsätta filmer, tv-program och spel är ingen direkt ny idé och redan för 60 år sedan lekte Disney med tanken att doftsätta sin episka flum-rulle Fantasia men backade ur då man insåg vad det skulle kosta. Under "Läs mer" hittar ni en kort demonstrations-video av ScentScape från årets CES-mässa.

Vad säger ni? Skulle ni vilja ha doft-TV? Kommentarerna står till ert förfogande.



scentsciences.com

 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-