I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[PC] Köp Amnesia: The Dark Descent!

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

   

2010-12-15 19:21

[PC] Köp Amnesia: The Dark Descent!

Om ni inte redan har blivit ihjälskrämda av det här spelet råder jag er att bli det så snart som möjligt. Amnesia: The Dark Descent är utan tvekan det mest skrämmande spel som jag någonsin har provat på. Det petar lätt ned Siren: Blood Curse, Silent Hill 2, F.E.A.R., Resident Evil och System Shock 2 och Dead Space från min tidigare topplista över de mest skrämmande spelen. Från och med nu ser den ut som följer:

1. Amnesia: The Dark Descent
2. Amnesia: The Dark Descent
3. Amnesia: The Dark Descent
4. Amnesia: The Dark Descent
5. Amnesia: The Dark Descent
6. Amnesia: The Dark Descent

Det speciella med Amnesia: The Dark Descent är att utvecklarna verkligen har förstått konceptet med "survival-horror". Vilket är det första steget när man försöker att framkalla rädsla? Jo, hjälplöshet. De flesta spelutvecklarna verkar inte fundera kring detta speciellt mycket då de inte tvekar att kasta alla möjliga monstrositeter i ansiktet på dig för att sedan ge dig en slagkraftig vapenarsenal. I Amnesia: The Dark Descent har man ingen möjlighet att slå tillbaka när/om man råkar på en elaking. Man har inget annat val än att snoka runt i slottet Brennenburgs dunkla korridorer med paniken i halsen för att sedan lägga benen på ryggen när det behövs. Det viktigaste, utöver överlevnad, är att finna ljuskällor som kan hjälpa en att trycka undan sitt växande vansinne. Det finns få saker som är så skrämmande som när fotogenlyktans låga dör ut och utelämnar en i mörkret. Hallucinationerna kommer bokstavligt talat krypande i slottets mörkaste vrår.

Atmosfären är, med brist på mer passande superlativ, fulländad. Ljud, grafik, story och gameplay smälter samman för att skapa en av de mest engagerande spelupplevelser som jag har varit med om. Jag har endast hunnit med närmare en timmes spelande men har redan blivit tvungen att ta ett flertal korta pauser, om inte annat för att slita mig ur den extremt tryckande atmosfären för att få en chans att pusta ut.

Ljudet förtjänar att nämnas ännu en gång. Spelutvecklarna leker med spelaren med hjälp av hårresande ljudeffekter som inbegriper bland annat gutturala vansinnesvrål, skrapande klor/naglar och släpande fotsteg från rummet du precis kom ifrån. Under min hittills kortvariga spelupplevelse har jag ännu inte stött på någonting som velat äta mig levande men jag har vid flera tillfällen varit helt säker på att en varelse har befunnit sig i rummet bredvid. Detta har varit tillräckligt för att få mig att gömma mig i en garderob under några andlösa minuter. Amnesia: The Dark Descent lyckas även otroligt bra med att överlåta en stor del av skräcken till spelarens fantasi. Så länge som man inte vet vad det är som lurar i korridorerna är det läskigt. Även om monstrena i Dead Space var obehagliga till en början blev man snabbt avtrubbad eftersom man slaktade hundratals genom spelets gång. Detta verkar som tur var inte vara ett problem i Amnesia: The Dark Descent.

Om ni ännu inte är övertygade kanske trailern nedan kan vara till hjälp:


Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.