I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[PC] Planescape Torment - Nyutgåva

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-12-08 15:41

[PC] Planescape Torment - Nyutgåva

Uncharted 2, Modern Warfare 2, Ratchet and Clank, Assassins Creed 2 m.m. har inte mycket att komma med när årets största "spelsläpp" ger sig tillkänna.

Närmare tio år efter debuten dyker så en nyutgåva av Planescape Torment upp på bland annat CDON och Rusta. Spelet är numera förpassat till en DVD-skiva och ska, enligt specifikationerna på fodralet, vara anpassat för såväl Windows XP som Vista.

Det finns egentligen inga som helst anledningar till att inte skaffa världens bästa RPG.

En text som med någorlunda träffsäkerhet beskriver spelets storhet finns här.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-09 17:51
Såg inte så jättekul ut om jag såg rätt på youtube.
be the change

2009-12-09 17:59
Texten såg spännande ut iaf.

2009-12-09 18:08
JackVegas-

Att bedöma Planescape Torment via ett youtube-klipp är dömt att misslyckas å det grövsta. Spelet är som en interaktiv bok och innehåller närmare en miljon skrivna ord vilka samtliga bidrar till den bästa dialog som någonsin skådats, och då pratar jag inte enbart om spel. Att det är så pass dialogtungt kan ju vara avskräckande för många men då går man verkligen miste om en unik upplevelse. Det finns mängder med filosofiska spörsmål som är intressanta även utanför spelvärlden.

Anenkefali

Ja, du lär inte hitta en bättre dialog/handling. Jag tvivlar starkt på att Planescape Torment kommer att överträffas på just det planet.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-09 18:10

2009-12-10 16:27
Jag kommer nog köpa det när det är så pass billigt för nu har jag det bara nedladdat.

Angående spelet så är det mitt favorit-RPG efter BG2 hehe
Ett tips är att ladda ner high-resolution modden som gör spelet väldigt mycket vackrare.
http://www.rockpapershotgun.com/2008/05/29/planescape-landscapes/

2009-12-10 18:42
Verkar coolt som fan, kommer nog aldrig att spela det dock.

2009-12-10 19:36
the_real_apa

Ja, den där Widescreen-modden är galet bra. Har testat den på Baldurs Gate 1&2 också, blir sjukt mycket snyggare. BG2 kan helt klart vara roligare att spela eftersom att det har smidigare gameplay och ett mer actionbetonat upplägg.

Ibland kan man spela Planescape i flera timmar och ändå stå kvar i samma rum som man började i. Perfekta exempel på detta är när man börjar nysta upp sina karaktärers bakgrundshistorier (speciellt Dak'kon) eller när man hittar en äventyrare som har rest genom samtliga "plan" i multiversumet. Det finns hur mycket dialogval som helst och alla verkar vara av intresse.

Vikktorius

Det är lätt värt att ta en titt på någon gång när du känner för det. Speciellt om du är ett fan av CRPG-genren eller intressanta historier i största allmänhet. Det finns så otroligt många minnesvärda händelser som gör att man bara sitter och stirrar av häpnad. Inget annat spel kan väl erbjuda en så stark känsla av tillfredsställelse som när man förintar en av sina fiender genom att helt enkelt övertyga denne om att han inte existerar, eller varför inte den groteska förlossningen av en uråldrig stenmur.

2009-12-11 13:50
Det låter onekligen coolt asså. Finns det till mac?

2009-12-11 14:46
Har googlat runt lite och det verkar som om att PC-versionen ska fungera till Mac.

Om du ännu inte är övertygad så läs den här Recensionen. Den tar upp många aspekter av spelet som jag verkligen älskar, likt exemplet nedan:

Visserligen är jag än i dag imponerad av många magianimationer, men i det stora hela så förs spelet framåt helt och hållet genom dialoger och tankar. Vi behöver inte se hur en människa eller annan varelse ser ut, gör, eller tänker för att förstå detta, utan allt förklaras in i detalj i textform, precis som i en vanlig bok.

"You see a man, standing stock still. He isn't moving a muscle. On closer examination, it appears that he isn't even breathing -- just standing. His eye sockets are empty holes in his face. Contained within their bounds is a flat gray light that seems to dance with possibility. Looking into the sockets, the eerie, empty feeling of a limitless void shivers through you, as if you had gazed into a sliver of eternity. The head slowly swivels toward you (you notice that no muscles appeared to move under his skin as he turns), and he speaks in a pure, bell-like tone: "Well met, wanderer. You have forgotten again, haven't you?"

Innan man börjar spela ska man följa den här guiden. Det kan verka svårt till en början men jag fixade på ungefär en halvtimme och då är jag inte så insatt. Helt klart värt det, spelet blir extremt mycket snyggare samtidigt som många av spelets ursprungliga fel (ex. massor av buggar) rättas till.

2009-12-13 23:06
Råkade på en fin tankeställare nu när jag spelade. För att jag skulle kunna existera i planet av "icke-existens" (en plats där allt som existerar tynar bort) så var jag tvungen att hålla en bit av ingenting i min hand. Det räckte dock inte med att ta sig dit och helt enkelt inte ha någonting med sig utan jag var först tvungen att finna en del av ingenting. Lättar sagt än gjort...

Som tur var stötte jag på en person som varit där och han gav mig då lite inget att ta med mig. Det visade sig vara en färglös ovalformad bit som helt saknade substans och dimensioner. Minst sagt konfunderande.

2009-12-14 02:52
Shit hade glömt bort det här spelet. Jag var alldeles för ung när jag köpte det för att ordentligt förstå mig på det. Kanske är dags att skaffa det igen och ge sig in i det på riktigt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.