I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Brütal Legend [PS3/360]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-10-06 20:49

Brütal Legend [PS3/360]

Någon som hunnit med att testa demot?

Jag har knappt spelat det eftersom att jag fastnade i den sjukt snygga menyn. Det märks redan där att det är ett kreativt geni som ligger bakom.

Det lilla som jag har upplevt av spelet imponerade stort. Riktigt skönt flyt i gameplayet, mycket humor och grym estetik. Jag hoppas verkligen att det håller minst samma klass rakt igenom, i sådana fall har Brütal Legend chansen att samla ihop ett par riktigt fina betyg och dessutom bli ihågkommet som ett av Tim Schafers bästa skapelser.

Med Uncharted 2, Demon's Souls och Brütal Legend "säkrade" är det väl bara att hålla tummarna för att Assassins Creed 2, Dragon Age och Modern Warfare 2 inte floppar.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-10-06 21:20
Tyckte demot var riktigt roligt (både skämten och spelkänslan) och snyggt. Men grejen är att efter demo-banan så öppnas världen upp och det blir ett s.k. sandbox-spel och det kan ju sluta hur som helst.
Antingen blir det kul att utforska en levande värld eller så blir det bara som en stor tom hubworld som tar en mellan nivåer.
Finns några walkthroughs på betaversion på youtube, ganska långa, och jag blev faktisk ganska skeptisk. Det var ju bara en beta så jag vet ju inte hur det kommer sluta men objekt poppade in typ 20 meter framåt och det är ju fruktansvärt i den typen av spel.
Men, om jag bara ska gå efter demot och låtsas som att jag aldrig såg dom där youtube-videorna så är det riktigt awesome!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2009-10-07 09:09
Tyckte det var synd med kass grafik (även om den grafiska stilen i sig var fantastisk), och jag tyckte stridsmekaniken var stel och tråkig. Men bara introsekvensen övertygade mig om att jag måste ha det. Verkar bli ett stilmässigt mästerverk.
Admin

2009-10-07 11:12
Menyn var helt underbar liksom humorn. Men spelkänslan var ganska seg och grafiken inte vidare snygg alls. Det kändes mest som att man satt och väntade på nästa cut scene.

Det enda som verkar bra med Brutal Legend är Jack Black och då kan jag lika gärna ladda ner School of Rock eller nån annan halvkass film med Black i komisk högform i centrum i 90 minuter istället.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-10-07 15:19
Värsta jag vart med om, Demot va sjukt tråkigt, En dålig kopia av Hulken, Ninja Gaiden, Battman, Marvell allians o.s.v. och många av dem suger också.

Man måste nog vara super fan av Jack Black för att änns orka genom demot (som jag stängde av väldigt snabbt)

Fin meny, utan tvekan.

2009-10-07 16:12
Körde demon för någon vecka sedan, sjukt kul. Kommer dock inte köpa förrän det gått ner i pris, precis som med alla spel. Känns dumt att betala fullpris när de är nere på typ 300-400 efter några måander.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-10-07 16:16
En dålig kopia av Hulken, Ninja Gaiden, Battman, Marvell allians o.s.v. och många av dem suger också.

Det här måste vara första gången som ett spel signerat skaparen av Monkey Island, Day of The Tentacle, Psychonauts och Grim Fandango har liknats vid diverse dussinspel.

Jag tror dock att man uppskattar Brütal Legend så mycket mer om man är någorlunda insatt i den kultur som utgör spelets grund. Själv har jag relativt god koll på de olika subgenrerna och kan därför njuta i fulla drag av den träffande humorn. Vissa uppskattar säkerligen spelet på grund av att Jack Black figurerar i huvudrollen men han är knappast den avgörande faktorn till varför det här kan bli riktigt bra.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-10-07 16:53
potatissuger

Monkey Island, Day of The Tentacle, Psychonauts och Grim Fandango.
Ok provat en eller två av dem och aldrig spelat något tråkigare så vi har inte samma smak. Det jag menar som du sa är att man måste va lite "fan" tror jag.
Min humor e typ simspson famely guy så Brutal Legend va inte roligt alls.
Men gillar man dem spelen du nämnde så antar jag man känner som du för BL också.

Och som sagt eftersom jag inte är insatt i den "kulturen" så påminner spelen starkt om dem jag nämnde för en utåtstående. typ springa runt och trycka på X (slagknappen)

men men. smaken e som all vet...... delad like the butt....

2009-10-07 18:35
Tycker demot var en ganska halvdan presentation av hur spelet egentligen kommer vara sen, i alla fall gameplaymässigt. Presentationen, humorn och dialogerna osv kändes väldigt typiskt Tim Schafer, vilket är underbart. Älskade Grim Fandango och Psychonauts. Men sen tror jag nog det är väldigt svårt att göra en övertygande demo till ett openworld spel.
I de developer walkthrough videos som Tim Schafer och hans team har gjort så kan man se att spelet inte direkt handlar om att springa omkring i linjära banor och kötta nunnor med sin yxa.
Man kommer röra sig omkring i en stor öppen värld, typ som ett Zelda spel. Dessutom kommer inte stridssytemets största fokus vara som i demot utan det kommer mer vara att man bossar omkring diverse "minions". Lite som Overlord fast bättre, av det dem visade. Man har olika commands man kan ge dem osv.

Jag tror att överlag så kommer det här spelet vara väldigt mycket som Zelda på det sättet att enstaka spelelement är inte vad som kommer göra det bra, utan helheten.
I Zelda så är inte stridsystemet det bästa eller djupaste, det är inget GoW eller DMC direkt. Plattformandet och puzzlen är inte heller de mest komplicerade och världen är inte den mest detaljerade fylld med tusentals NPC's och dungeons som i Fallout3/Oblivion. Utan det är helheten, charmen, hur allting ser ut stilmässigt och flyter samman som gör spelet bra. Brutal Legend kommer skina på precis samma sätt.

Kan tänka mig att det absolut inte är "ett spel för alla" då humorn och storyn centreras runt Heavy Metal på ett väldigt ironiskt sätt. Om man inte direkt bryr sig om Metal och dess sub-kulturer så kommer man nog inte direkt fastna för spelets charm.
Jag kommer nog inhandla det här spelet lite senare i framtiden. Det känns som att Demon's Souls, Uncharted 2, AC2, MW2 och Borderlands kommer hålla mig tillräckligt sysselsatt under den här vinterns mörka kvällar. Kan hända att jag utnyttjar gamestops 10 dagars öppet köp garanti och byter in Borderlands eller AC2 mot Brutal Legend om det visar sig att de spelen är skräp.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-10-08 12:02
Jag avskyr verkligen Jack Black.
Han var kul i 5 minuter i High Fidelity, thats it.
Men jag kanske köper spelet,
mest pga soundtrack & startmenyn.
Får se va GT, Gamespot & grapparna säger..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-08 12:10
jagvillocksåhaenblog.com

2009-10-08 12:50
Midas; Exakt!

2009-10-08 18:55
Kommer skaffa spelet på release, men jag hatar verkligen jack black, hoppas spelet är bra så kanske ja orkar med han.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-10-12 13:45
9.0 och 9.3 av IGN.

2009-10-13 19:03
tycker jack black är rolig i nästan alla filmer han är med i, och jag testade demot, var helt okay, men som någon sade, kommer nog oxå vänta några månader då detta är ett typ av spel som kommer sjunka ganska fort i pris.

2009-10-14 05:05
Inte orkat testat demon och kommer inte göra det heller. polaren har dock bokat det pga randomness och ångrade sig efter en kvart :d
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-10-17 16:59
Har spelat ett par timmar nu och gillar det skarpt. Atmosfären är hur grym som helst och man har en gigantisk värld att utforska. Som tur var så är den varierande och innehåller drösvis med intressanta landmärken, karaktärer och varelser (Det känns som om "motorcykelpiggsvinen" förtjänar att nämnas här. Underhållande små saker som verkar fördriva tiden med att åka runt i gäng och hoppa i gupp). Jag tar det lite lugnt med huvudstoryn än så länge och fokuserar istället på att utforska spelvärlden.

Måste säga att jag är positivt överraskad av hur snygg grafiken är. När jag spelade demot så tyckte jag inte att den var så märkvärdig men när man sedan skådar helheten så är den slående. Det märks att spelutvecklarna har lagt ned en hel del tanke kring utformandet av "metal-universumet". Jag har längtat efter ett riktigt unikt spel och det här bjuder verkligen på en hel del innovation. Soundtracket är för övrigt najs.

2009-10-17 17:41
Mm, jag bytte in två spel (värda 35 och 45 kronor) två dagar innan release och fick spelet för en krona. Tycker också spelvärlden är fantastisk och roliga bossar också (har bara kört två än så länge). Allt känns polerat, synd bara att man inte kan hoppa. Kan va bästa musiken i ett spel någonsin också, och det passar verkligen som att musiken skulle va gjord till spelet, fast det är väl för att spelet på många sätt är gjort till musiken.

2009-10-17 20:12
Fyllespelade det nån/några timmar inatt och de verkar rätt soft, grafiken var inte speciellt imponerande men det är inget jag stör mig på så mycket, får se om ja orkar spela igenom det.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-10-18 19:53
Klar med storyn nu. Den var helt okej men kändes lite underutvecklad, det blev långt mellan skämten om man säger så. Är mest imponerad över att de lyckades med "open world"-konceptet och att strategielementen av spelet fungerade så pass bra som de gjorde. Det dröjde ett tag innan man fick in finessen men sedan så flöt det på riktigt bra och då var det hur kul som helst.

Ett unikt spel som bör testas av de flesta eftersom att det innehåller så många olika varianter av gameplay.

Måste bara ge mina komplimanger till spelets skapare, Tim Schafer, för att ha bidragit med trophyn "Six Degrees of Schafer" som man endast kan erhålla genom att spela med/mot en annan spelare som redan har den trophyn...Efter lite googlande så verkar det som om att Tim Schafer är den enda som har denna trophy från första början. När någon möter honom så sprids den vidare och till slut kanske den börjar dyka upp lite här och var. Ska bli intressant att se hur pass snabbt den sprider sig.

2009-10-19 20:01
Jag fattade ingenting av demot, trodde det var något en liten unge snott ihop.

2009-10-19 20:50
har demot, har dock inte spelat det
Men en kompis har spelet blir val att dra hem till honomoch spela
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Moderator

2009-10-25 21:38
Sitter bredvid en snubbe som lirat det hela dagen, gaaaalet spel :D
//TW
Rappare

2010-05-30 19:11
Nu tänkte jag uppa en gammal tråd, mest för att det känns vettigare än att starta en ny gällande ämnet.

Jag lirade igenom storyn häromdagen och...

Spoiler...när man klått sista bossen och vrålat coolt säger Eddie att han ska dra och knyta ihop lite trådar. Ett nytt uppdrag visas på kartan och man ska bege sig mot den store fete bron. När jag kommer dit så finns där ingenting, och det känns så jävla värdelöst att missa slutklämmen. Är det en bugg eller är jag helt enkelt jävligt ute och cyklar?

2010-05-31 06:53
SpoilerNej, jag tror den markern är där bara för att det typ måste va en marker någonstans. Dom lösa trådarna är bara de sido-uppdragen man inte har gjort än. Det kändes lite tomt att åka runt i världen sen när storyn va färdig.
Rappare

2010-05-31 21:37
SpoilerFan, jag som trodde att han skulle snacka med bruden och kanske återvända till den andra världen och äga alla töntiga jpop-fjantar.