I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blazblue: Calamity trigger[arkad, Ps3, 360]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-07-17 22:49

Blazblue: Calamity trigger[arkad, Ps3, 360]

Blazblue är ett 2D fighting spel som är gjort av arc sytem works. Kända för guilty gear serien. Jag har följt dethär spelet länge och med tanke på releasen i USA så vill jag självklart importera det för att det säkerligen kommer ta ettag innan det kommer till europa. Så då undrar jag om någon har nån pålitlig sida som jag kan beställa ifrån? aldrig gjort det förut så har ingen aning.

här har ni lite gameplay osv om ni är intresserade

Länk till http://www.gametrailers.com/video/lost-town-blazblue-calamity/52231
Och en recension
Länk till
http://www.gametrailers.com/video/review-hd-blazblue-calamity/52354

2009-07-17 23:55
Hade först tänkt göra en tråd om BB här men trodde verkligen inte att det skulle finnas nåt intresse så jag sket i det, men där ser man!
Anyways, jag har redan lagt en beställning på http://www.axelmusic.com . Har beställt från dem tidigare och de är väldigt bra på att shippa till sverige. Det har tagit ungefär 4-6 arbetsdagar varje gång(precis som de lovat). Tyvärr så är din timing lite illa just nu då spelet är överraskande nog slutsålt och de har lagt en backorder som kommer in 28 juli. Jag missade första batchen också så vi sitter i samma båt.

En polare till mig har redan fått det och spelet är lika grymt som recensionerna påstår, speciellt om man är ett fan av 2d fighting games och Guilty Gear serien. Även om det är väldigt hardcore så tycker jag gameplayet är lite "smartare" än vad GG var. Även folk som är nybörjare kan ändå ha kul med det och göra en hel del moves, men för GG veteraner verkar det finnas hur mycket djup som helst.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-07-18 01:34
Gjordes de inte en intervju (i Level) med skaparna för ett tag sedan där de på frågan på varför de inte lagt in onlinestöd i gg snackade om att latency och liknande fortfarande är ett för stort problem för att göra bra fighting över nät?

Money talks :)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-07-18 02:00
Vet inte hur gammal den där intervjun är men latency för fighting games var ett stort problem under en lång tid. Målgruppen för såna här spel är så löjligt hardcore(räknar frames i varje animation och annat nördigt) att utvecklarna helt enkelt inte brydde sig om att inkludera onlinestöd. Men nu har det i princip blivit ett måste då alla fightingspel har det så de kan inte riktigt ignorera det. Många hade blivit besvikna och spelet hade inte sålt i närheten lika bra(i alla fall inte utanför japan, så ja, money talks!)
Men det märks att vi har kommit väldigt långt med tekniken då jag tycker BB's netcode är bättre än både SFIV's och SSF2HDTR till och med. Onlinestödet överlag med alla funktioner och stats är bland det bästa som någonsin släppts inom den här genren. Matchmaking systemet är väldigt bra dessutom. I och med att det inte har släppts i europa så paras man som oftast ihop med amerikaner osv och inte ens då upplever man nåt märkbart lagg. Ibland(har hänt kanske 3-4 ggr) så kan det lagga nån sekund precis i början av ronden men sen flyter det på som vanligt :)

2009-07-18 04:16
marvingaye
Ah tack så mycket! synd bara att det inte finns inne nu=/ Men då får jag väl helt enkelt lägga en order på axelmusic så skickar dom det när det kommer in. Jobbigt att vänta så länge. Kliar i fingrarna...

2009-07-18 05:01
Wtf var det ett full versions spel? såg ut som ett arcade lir o_O
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Skivsamlare

2009-07-18 12:27
ooh coolt. men som nybliven 360ägare undrar jag då; är xboxspelen regionsfria, som ps3ans? kan jag lira detta spel fastän jag har en svensk konsoll?:>
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-07-18 12:37
marvin

Det roliga i sammanhanget är att den intervjun inte är särskilt gammal och precis som du säger så är det pga (eller tack vare beroende på hur man ser på det) att fightingfansen är så löjligt hardcore som onlinestöd aldrig tidigare implementerats i gg.

Om de nu känner sig säkra på att detta är ordnat så är ju allt frid och fröjd och spelet ser faktiskt bra ut.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-07-18 16:47
INOK P20

Nej tyvärr, spelet är inte regionsfritt för 360 :(
Du får hålla tummarna på att det fortsätter sälja bra i nord amerika(det har överraskat hittils) så kanske det tar över det hit till europa.

Coke

Ah ok, jo det är lite roligt isf :) Men bra att de ändrade sig. Det hade varit dumt av dem att släppa det utan onlinestöd.
De fick det att funka väldigt bra i alla fall. Det jag jämför med är såklart SFIV och SSF2HDTR som fick en hel del praise för sitt GGPO netcode system och vidare utbyggnad av det och blazblue funkar till och med lite bättre. Har faktiskt upplevt mer lagg med SF spelen.
Sen är onlinefunktionerna inte direkt "half-assed", de har lagt till en hel del bra grejer som man bör förvänta sig. Man kan t ex kolla på andras matcher live eller retroaktivt, välja mer specifika grejer under matchmaking som t ex om man vill spela med nån som är bättre än en själv eller lika bra etc.
Sen för alla pussies som gillar att quitta/disconnecta när de håller på att losa så står det med i deras stats vid namnet hur många ggr de har gjort det och om de gör det för mycket så blir deras namn rött och då kommer inte många vilja spela med dem online :)

2009-07-18 20:48
doggson
Det är ju ett arkadlir från början. Kom ut 2008. Men till konsolversionen så har mycket extra grejer tillkommit så som en 30+ timmar långt story mode och online stöd.

2009-07-19 18:21
Story mode i ett fightingspel brukar ju vara bra också! Helt jävla onödigt oftast, dock är ju online stödet välbehövt i dagens samhälle.

Inok: En den spel är regionsfria men det beror helt på, sök runt lite så borde du hitta svar
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-07-19 19:43
doggson
Ja jo det är ju inte mer än snack osv mellan fighter men har läst att storyn är bra för att vara fightingspel med olika vägval osv. Sen finns det mycket att låsa upp också såklart. Online så kan man bland annat vara spectator och kolla när andra spelar och spara sina egna matcher. Jag tycker iaf det är väl värt pengarna:)

2009-07-19 19:43
Storymode i fightingspel brukar vara skräp, dock är det väldigt välgjort och långt i Blazblue. I alla fall vissa av karaktärernas storymode är intressant, några är ganska cheeseballs :)

2009-07-19 20:24
Sålänge Jin's, Rachel's och Ragna's är bra så är jag nöjd^^