The Godfather II
imorn kommer det. tror ni det kommer bli bra?
Att vara Gudfader handlar inte bara om att bruka övervåld. Det handlar också om att bygga en familj baserad på manlig kärlek och respekt. Det har EA tagit fasta på i ett andra försök att göra den tunga mafiosolicensen rättvisa
The Godfather hade sina problem. Halvdan grafik, stelt skjutande och i längden enformig spelbarhet gjorde det till ett ganska blekt alternativ till andra actionspel i sandlådegenren. Det mest uppenbara att jämföra med är klassikern Mafia. Låt oss vara ärliga. Mafia piskade The Godfather. Med en blöt, upprullad handduk. Hårt, svidande och länge.
EA tog inte vara på licensen förra gången. Inte som man kunde och borde ha gjort. Till skillnad från filmen så handlade tv-spelsversionen av The Godfather enbart om att spöa skiten ur folk. Tusen gånger om. Visst uppskattar vi på redaktionen alltid ett redigt knippe handgemäng. Men som sagt. Att vara Gudfader bör handla om så mycket mer. Och där lyckades EA inte riktigt leverera förra gången. Detta är en annons:
En stor press på The Godfather II-teamet alltså. Det är ingen skitlicens man sitter på. Miljontals wannabe-mobs ska trots allt ha sitt. Och visst tusan ser The Godfather II hundra grader hetare ut än sin föregångare på alla plan.
Till att börja med så följer inte The Godfather II den andra filmens story. Förutom en del gemensamma nyckelhändelser, så är det här något nytt. Det är sent 50-tal. Ett stillsamt möte gangstrar emellan tar vid på Kuba. Mötet blir abrupt avbrutet när den kubanska revolutionen plötsligt och skoningslöst eskalerar på Havannas gator. Din första uppgift blir att leda Corleone-familjen i säkerhet till närmaste flygfält. På väg hem mot det Stora Äpplet, när tomultet väl lagt sig, blir ditt alias Dominic utsedd av Michael Corleone till att göra Corleone ett högt aktat namn i New York igen.
Det är här är din historia. Och du ska bygga din familj. Du är "the Don" nu. Capishe? Detta är en annons:
Den stora nyheten i The Godfather II är den unika strategidelen. Med hjälp av en snygg och tydlig 3D-karta får du en bra överblick över ditt eget och rivaliserande familjers territorium. Den här kartan kallas för "Don's view", och givetvis ska du pissa ut ditt eget revir så brett och blött som möjligt.
Men för att göra det, är åtminstone två saker nödvändiga. Pengar och underhuggare. Du börjar smått med att rekrytera från kvarterets bakgator. Varje ny mafioso du tar under dina vingar har sina unika egenskaper. Där den ena har grundläggande första hjälpen-kunskaper, kanske den andra är lagd åt planta-hemgjorda-bomber-hållet. Här gäller det att hitta en balans i den familj du sakta men säkert bygger upp.
Tro nu inte att det här är "Football Manager: Italian Mob Edition". För självfallet måste du själv ut på fältet och ta saker i egna händer. Det blir mycket bilåkande, springande och skjutande a lá Grand Theft Auto när du och din handplockade grupp cruisar runt för att göra business.
Business, ja. För att håva in cash och utöka sitt inflytande, gäller det att ta över affärer och verksamheter från andra familjer. Ofta sker det genom att bryta sig in, döda vakterna och utsätta ägaren för lite gammaldags utpressning. Vilket betyder stryk. Delar man dock ut för mycket av den varan är risken att du inte får ut den information eller de pengar du vill ha. Å andra sidan kan lite lagom extra däng ge ytterligare upplysningar eller klirr i kassan.
När man väl har tagit över sin första byggnad, är det upp till spelaren att placera ut egna vakter så konkurrenterna inte bara kan vandra in och ta tillbaka det som en gång var deras. För maffiakriget, ja det har bara börjat...
Strategielementen ser på förhand väldigt spännande ut. The Godfather II känns inte som någon oförskämd Mafia- eller Grand Theft Auto-kopia. "Don's view" tillför något unikt som förhoppningsvis är lika roligt i praktiken som teorin.
Likt Condemned 2 så kontrollerar varsin triggerknapp vänster respektive höger knytnäve i spelets fightingscener. Ett system som är enkelt, men samtidigt ger plats för en drös kombinationer. Håller man in båda triggerknapparna kan man sedan använda de analoga spakarna för strupgrepp och andra otrevligheter. I samspel med att även miljöerna kan användas som improviserade tortyrmedel (fritera någons olyckliga fejs mot en stekplatta, månne?) ger en bra variation i närkamperna. Och ja, The Godfather II är våldsamt. Nästan smaklöst våldsamt.
Men vem har sagt att livet som Gudfader var något annat? Eldstriderna ser på förhand ut att ha begåvats med ett bättre flyt än senast, och för att inte dö en allt för tidig död gäller det att ta skydd i spelets miljöer. Inte helt olikt den förbättring i skjutandet som skedde mellan Grand Theft Auto: San Andreas och Grand Theft Auto IV.
Tre olika städer kommer det att finnas att våldföra sig på denna gång. Miami och Havanna gör New York sällskap. Du börjar i New York för att sedan låsa upp de andra två. Det ger tre distinkta lekplatser som du sedan fritt kan resa emellan. Nu hoppas vi bara att liv och rörelse inte fått kliva åt sidan för mångfald. För spökstäder är definitivt inte hett februari 2009 då spelet släpps.
Förutom tredjepersonsaction och strategi, innehåller The Godfather II även en del rollspelselement. Det betyder rent praktiska trevligheter som att kunna göra Dominic behörig till att bära bättre vapen. Även estetiska sådana som möjligheten att göra din familj den mest välklädda i stan, känns som en kul grej.
På förhand verkar The Godfather II kunna bli allt vad föregångaren inte var. Nu återstår det att se hur pass väl EA lyckas väva ihop olika genrer till en annorlunda, djup och njutbart våldsam lek i sandlådan.
BIT POP is taking over klockan 8
|