Jag har lirat fram till chapter 6 (tror jag det var) nu. Och jag måste säga att jag gillade det verkligen. Klaustrofobiska miljöer, intressanta fiender, och en allmänt härlig skräck-känsla över spelet. Det är rått, det är blodigt och det är äckligt. Och utöver det så är man ingen G.I Joe på steroider i en powerarmor med en mini-gun med mounted chainsaw. Utan en tönt som inte kan slåss, tål ingenting, och använder verktyg som vapen. Men... Sen spelade jag lite till, och det visade sig att även om fienderna var intressanta så finns det ingen variation på dom. Och du använder i princip samma taktik mot alla. Skjut av deras lemmar! Verktygen dom sa att du skulle använda dig av ist för vapen finns... men imiterar vapen från alla andra spel på pricken. Du har din pistol, ditt maskingevär, din eldkastare, din kastar-iväg-vassa-saker-som-skär-isönder-allt-som-också-finns-i-alla-andra-spel-såg, din uppladdningsbara laser/plasma pew pew bössa etc. Vad dom var duktiga på var att bygga upp stämning. Att lura dig, och göra dig peranoid. "Shit, här kommer LÄTT poppa upp monster... kanske. Eller nej, HÄR kommer dom... eller...". Sen när du väl lugnat ner dig så *PAUW!* , skrämde dom livet ur dig. Senare i spelet försvinner tyvär detta också. Du vet att när du aktiverar den dator konsollen, eller går fram till det där "döda" monstert där framme så kommer dom. Första gången det döda monstert hoppa upp på dig blev du skraj. Andra gången... ok dom fick dig igen. Tredje gången, haha! Där fick han! Elfte gången... Finns massvis av mer saker som bara blir sämre och sämre ju längre du kommer. Saker som man tror är unika och innovativa i början visar sig senare inte vara så speciella, utöver det så använder dom sig av samma skit som man ser i alla andra spel. En sorts bullet-time, telekenetic etc. Problemet jag ser med detta spelet är att dom kom på en bra ide, skapade en bra atmosfär och la en allmänt bra grund till ett skräck spel. Så när man väl blir introducerad till det så faller man direkt. Efter det verkar dom inte lagt ner så mycket mer tid. Allting repeterar sig om, och om, och om igen. Alla pussel är likadana, alla fiender är likadana, alla miljöer är likadana, och framför allt, alla andra spel är likadana. Relativt underhållande spel. Kan hända att jag har fel, eftersom jag förmodligen är långt från slutet. Men som det ser ut nu så får det förbli en tids-dödare tills vidare. Föresten! Glömde nämna en jävligt cool feature dom lyckats bra med, och det är zero-gravity. Det var kul att bolla med =).
I'm drinking the water. So should you.