I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tror ni tv-spel kommer bli fotogeniska?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2008-05-21 14:47

Tror ni tv-spel kommer bli fotogeniska?

Tänkte bara dela med min tanke,
Frågan lyder som rubriken. Tror ni nånsin att tv-spel skulle kunna lyckas bli fotogeniska? Alltså så som vi upplever saker och ting från vårt öga. Jag känner väl blir det bättre grafik än såhär (xbox 360, Ps3) tänker inte jag längre spela tv-spel man lär ju bli rätt omskakad i huvudet.
Har faktiskt sett lite bilder, .som jag trodde var tagna med en kamera men var tydligen
ritade:S

var tror ni
PEACE!

//Crooked//
Toastare

2008-05-21 14:50
fotogenisk är en person, djur eller liknande som alltid blir bra på bild. :)
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-21 14:51
men vad är den rätta termen :S

Men jag menar så som vi ser från vårt öga!
//Crooked//
Toastare

2008-05-21 14:53
verklighetstrogna? och de är väl klart att de utvecklar grafiken hela tiden och att de strävar efter att få figurer och miljöer att bli och agera så verklighetstroget som möjligt.
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-21 14:58
"Fotorealistiska".

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-21 15:03
Självklart måste Mabande hinna före.

Och ja, spelen kommer bli fotorealistiska.

Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-05-21 15:15
spelen kommer säkerliggen bli hologramiska i framtiden, det är något jag ser definitivt framemot! :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-21 15:16
Ja och nej.

Det finns speltillverkare som strävar efter att göra deras spel så verklighetstrogna som möjligt. Samtidigt finns det speltillverkare som helt enkelt är ute efter att göra spel snygga, rent konstnärligt snygga då.

Ett spel behöver inte simulera verkligheten för att vara "snyggt" och därmed strävar inte alla speltillverkare efter detta. Men alla spel har mer eller mindre vissa element från verkligheten och det är nog så det kommer att utvecklas.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-05-21 15:19
kolla på spel som fight night o crysis, och animationer blir juh bara bättre o bättre, so why not?
Ja'da!

2008-05-21 15:21
T ex. De snyggaste spelen jag har spelat är ICO och SoTC. De är inte alls lika verklighetstrogna eller rent tekniskt lika avancerade som andra spel. Men konstnärligt är de utan tvekan de snyggaste spelen jag har sett.
Speltillverkaren har där tagit vissa element från verkligheten såsom arkitektur, ambience ljud, verklighetstrogna animationer och blandat med pre-surrealistisk konst(Giorgio De Chirico) och lagt stora betoningar på ljus och skuggor osv.
Slutprodukten blev därmed något helt unikt som överträffar både verkligheten och den surrealistiska konst tillverkarna hade inspirerats utav.

Även om tekniken att kunna göra spel som är helt fotorealistiska så småningom kommer att komma (den är till och med redan här i vissa avseenden) så kommer det ändå finnas speltillverkare som inte kommer att sträva efter fotorealistisk grafik/design utan mer konstnärlig/fiktiv design.

2008-05-21 16:30
marvingaye : håller med delvis, men i spel där man söker efter realismen t ex sport spel så kommer det bli mer o mer realistiskare, men såklart äventyr spel som ico o sotc knäcker pga av desigen, låt oss se det såhär, som konst, finns verklighetstroget konst, för självporträtter osv. och helt surrealistiska som dali's verk, tror nog vi kommer se en utveckling från både håll.
Ja'da!

2008-05-21 17:24
Jahmal P21

Japp, precis. Jag nämnde det i mitt första inlägg :)
Det finns speltillverkare som strävar efter att göra deras spel så verklighetstrogna som möjligt.

2008-08-15 15:53
senaste spelen och särskilt de som är på väg att komma är ju en bra bit på väg till fotorealism på högsta skärminställningarna, och snart är det väl helt fulländat också

dock när det gäller verklighets-trogenhet måste det väl alltid finnas begränsingar för vad man kan göra i spel, t.ex att skjuta bazookas på vilken vägg eller fönster som helst så den pajar så man kan bomba sig ur vilken byggnad som helst i Half Life t.ex
vore lite jobbigt för speltillverkarna att göra SÅ stora världar :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-15 15:56
dock när det gäller verklighets-trogenhet måste det väl alltid finnas begränsingar för vad man kan göra i spel, t.ex att skjuta bazookas på vilken vägg eller fönster som helst så den pajar så man kan bomba sig ur vilken byggnad som helst i Half Life t.ex
vore lite jobbigt för speltillverkarna att göra SÅ stora världar :)

det där finns redan i t ex crysis där det är helt physics engine-based och i spel som bf:bc där det är halvt physics/halvt scriptat

far cry 2 kommer också ha det och från vad jag har sett nya brothers in arms spelet

2008-08-15 16:02
marvingaye X23: åfan.. inte testat Crysis
men i Half-Life där man går omkring i städer då? kommer man kunna bomba alla hus med bazookas och granater så de faller sönder? spel måste ju alltid ha gränser och saker som gör att man inte kan fastna för alltid så man tvingas starta om osv.

2008-08-15 16:05

"At first, this image may seem rather boring. Who's this woman and why is she on the front page of Joystiq? This image is rather uneventful until two facts are revealed: a) she's a CG creation and b) she's being rendered in real time with new AMD technology. AMD's new effort, "Cinema 2.0," promises to bring photorealistic graphics that blend the visual fidelity found only in the most recent of Hollywood movies to the interactive space. AMD is imagining a future where consumers won't just play movies, they'll play in them."

2008-08-15 16:08
koladeal P25

Well. I crysis är man i jungeln för det mesta men det finns hus på vissa ställen och ja man kan förstöra allt man vill i omgivningen.

I bf:bc så är däremot man i städer under vissa delar av singel player delen och ja, "banorna"/kartorna är jävligt stora och man kan förstöra i princip det mesta, även om det är till stor del scriptat så funkar det ganska bra ändå. Husen går sönder där man skjuter dom etc

ex:

2008-08-17 04:33
koladeal P25

Tror inte att de kommer sitta och programera varenda liten pryl i spelet så att den blir möjlig att förstöra, detta utvecklar de nog koder och programvara för att göra, vilket betyder att man till slut sitter typ som i sims och bygger städerna utifrån befintliga mallar, dessa mallar är redan möjliga att förstöra eller göra vad man nu vill med.
Japp! jag är en trollkarl!

2008-08-17 13:10
tänk om 10 år.. undra hur spelen ser ut då!!!

2008-08-17 15:03
Frågan jag ställer då är, KAN spelen bli för verkliga? Kommer det förstöra lite av det roliga eller är det bara positivt?
Rappare

2008-08-17 19:56
Om jag hade spelat ett spel där huvudpersonerna såg ut som kvinnan lite högre upp i tråden så hade jag nog blivit väldigt uttråkad. Jag trodde full motion video var ute liksom.

I mina ögon är Gears of Wars grafik perfekt, mer verklighetstroget än så behöver det inte bli. Jag ser gärna att spelutvecklarna arbetar mer med intuitiva och okonventionella idéer, fysiken i spel, bandesign och dylikt, men grafiken behöver inte bli mer fotorealistisk än den är i till exempel Gears of War.

2008-08-17 20:12
Fotogeniska spel...hi hi. Kuligt.

Jag trodde full motion video var ute liksom.

Finns inte det minsta full-motion-video i det där alls. Det är realtidsrendering med extremt höga detaljer, EXTREMT höga.

Jag tror att spelen till en början kommer att suga, fram tills många kanske(kanske inte) finner nya användningsområden i spel eller interaktivitet på xbox live eller liknande. Produktionen och möjligheterna är det man kan tänka på idag, sen får vi se vad framtida generationer gör med detta roliga område.

''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
Rappare

2008-08-17 20:17
Finns inte det minsta full-motion-video i det där alls. Det är realtidsrendering med extremt höga detaljer, EXTREMT höga.

Nej, jag vet. Det var ett försök av mig att vara rolig. Det var varken roligt eller logiskt, eller hur? Jag är bra kass.

2008-08-18 01:46
Men nu vart det roligt när jag förstod
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2008-08-18 14:57
när spelen blir så verkliga så man stiger rakt in i en 100% foto-realistisk verklig krigszon med VR hjälm så undrar jag fan om man inte kan få psykoser av skitet :S
*särskilt om man röker på samtidigt

2008-08-18 15:40
Självklart?
A historian is a prophet in reverse

2008-08-19 12:28
ja det är självklart men det är skrämmande också.. till slut får man svårt att skilja verklighet från spel eftersom båda upplevs exakt likadant

2008-08-19 16:28
Note to koladeal: Det inuti skärmen är på låtsas, det utanför är på riktigt. Sen kan man ju undra hur långt projektor-tekniken kommit vid det laget.
A historian is a prophet in reverse

2008-08-19 16:44
Daniel-Blade P19: jag pratar ju såklart inte bara om hur bra spelen/mjukvaran utveklas, utan också om hur de visuella medium man kommer uppleva dem på kommer utvecklas

2008-08-19 17:03
koladeal P26

snackar du om nån slags comeback av virtual reality hjälmar? haha.
de floppade ju rejält första gången men man vet aldrig:)
Graffare

2008-08-19 22:57
ett spel är ett spel, det skulle bli väldigt tråkigt om ett spel blev verklighet :/
men att grafiken snyggas till är en annan femma
Jag är miljöaktivist, tycker det gröna är gott. Om det går att röka förstås.

2008-08-19 23:12
marvingaye X23: ja typ men det blir väl mer en typ av glasögon med tunn skärm på eller nåt
eller att man spelar på nån slags hologram skärmar som lurar ögat och blir jätte-skärmar a la cosmonova som omringar en totalt
det som är science fiction nu blir verklighet en vacker dag

2008-08-20 10:13
Den ultimata spelformen vore annars som i gamla filmen Brainscan med Edward Furlong. Se den.

2008-08-21 00:14

2008-08-21 11:30
hade varit grymt
SKU - SKU - SKULASON!

2008-08-23 16:31
Jag skulle fan tycka de skulle vara skit grymt o ha ''verklighets-grafik'' eller va man ska kalla de. Tänk er spela ett krigsspel som får dig att känna att du verkligen är där. Sen kan de ju bli som ngn annan i tråden sa, att de kan ju bli att man inte vet skillnaden mellan verkligheten och spelets verklighet. Nu är det inte så att det gäller alla, men va fan, finns ju 15 åringar just nu i världen som känner för att döda efter att ha spelat spel som typ GTA osv.. vad händer om dessa personer får tag på ett verklighets spel, dom kommer ju flippa ur totalt, när dom typ ser en miljö som liknar spelets, vem vet vad dom gör då, dom kanske tom. i värsta fall härmar spelet rätt ut och dödar någon eller dylikt...

så man får ju väga nackdelarna med fördelarna, men jag ser mest fördel för mig sj, dåe jag har en stark skillnad mellan spel och verklighet

2008-08-24 02:00
Det obehagliga tycker jag är avtrubbningen inför våld som lär ske när det verkligen ser ut som att man skjuter ihjäl riktiga människor. Det är ju realistiskt våld nu i den utsträckning av rörelser och vissa filmklipp, men ändå långt ifrån att se ut som riktiga människor.

Den där emilygrejen var skitläskig. Om man inte kan lita på media i stor utsträckning nu, så lär det vara omöjligt att lita på något om några år när folk inte ens behöver finnas på riktigt.