I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-05-17 00:27

Vettiga RPGs?

Med RPGs så menar jag s.k "hardcore" rpgs. Alltså räknar vi bort dem typiska japanska rpgs:en som släpps titt som tätt till DS etc, dessa passar oftast bättre under "adventure", även om en del av dessa också kan vara bra. Sega hack n Slash spel som diablo med tillhörande kloner går också bort.

Tycker nog att Baldurs gate funkar rätt okej som ett exempel (tänker främst på första spelet); karaktärsskapande och vidarutbyggande, inte helt ointressant action (då det är färre men intresantare fiender till skillnad från hack n slashen) samt en relativt funkis story som dessutom man inte sitter helt fjättrad i.
Givetvis finns det andra trevliga saker ett bra rpg kan innehålla också såsom alternativa slut och mer "flexibel" story än vad som bjuds på i just baldurs gate (men jag var tvungen att ta ett exempel för att få er på rätt spår).

Det behöver givetvis inte vara det perfekta rpg:et utan tipsa om vad du finner bra helt enkelt, sålänge det inte är helt utanför ramarna. Spelet behöver inte nödvändigtvis vara nytt heller, om det är bra och har några år på nacken så kvittar det, lika så spelar det ingen större roll vad det är till för platform. Jag äger visserligen bara en dator och ett NDS men man kan ju alltid simulera på datorn om spelet är roligt nog.

Det känns som jag avverkat en hel del av dessa spel genom åren till den grad jag lär fråga efter tips på forum nu =/