I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

De mest överskattade/underskattade spelen?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

   

2008-03-30 17:06

De mest överskattade/underskattade spelen?

Vilka spel anser ni vara tidernas mest överskattade respektive underskattade? Släng gärna med en motivering till varför ni tycker att spelet i fråga är överskattat/underskattat.

Överskattade
*Halo-serien. Främst på grund av det repetitiva spelupplägget samtidigt som nyskapandet i efterföljarna har varit minimalt. Det hindrar dock inte spelkritiker världen över att ge spelen 10/10 efter att ha spelat dem under en knapp arbetsdag.

*Fable. Överhypen a'la Peter Molyneux bidrog stort till att jag aldrig imponerades av det, ovanligt korta och ytliga, rollspelet. Lärdom av detta: Läs aldrig intervjuer med Molyneux innan ett av hans spelsläpp.

*Assassins Creed. Det spel som jag suktat efter ett bra tag visade sig vara mycket snyggt men samtidigt sakna väldigt mycket gällande djup i gameplayet. Så fort man lärde sig att kontra förlorade spelet all sin charm.

Underskattade
*Arcanum: Of Steamworks and Magic Obscura. Omfångsrikt, atmosfäriskt, fritt och sjukt roligt. Ett av de bästa RPGn som släppts någonsin. Älskat av många spelkritiker men det fick aldrig någon större genomslagskraft eftersom det släpptes i skuggan av det briljanta Baldurs Gate 2.

*Kingdom Under Fire - The Crusaders. Köttarspel med stora taktiska inslag som hade avgörande betydelse för spelets djup och underhållningsvärde. Släpptes till XBOX och fick ett visst erkännande av kritikerna, nådde dock aldrig ut till den stora massan som det förtjänade att göra.

*Assassins Creed. Samtidigt som spelet enligt min mening inte är något vidare underhållande så är det fortfarande ett bra gjort spel som säkert passar vissa spelare. Att betyget varierar från väldigt lågt till väldigt högt från spelkritikerna säger väl allt.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.