[TV-Spel, Wii] Metroid Prime 3: Corruption
Allas vår favorithjältinna, Samus, är tillbaka I hennes tredje First Person Shooter-Äventyr i 3D, och oj vad skönt det är att så är fallet. Metroid-serien har alltid varit populär, ända sedan serien hade premiär på Nintendos första stationär konsoll NES, men Retro Studios överträffade sig själva när den första delen i Prime-serien hade premiär på Nintendos förra generations konsol; Gamecube. Ett FPS blandat med äventyrselement á la Zelda var något helt nytt och fick alla Nintendo fanboys att hoppa ur byxorna och ner i soffan av lycka. Nu är serien alltså tillbaka på Nintendos innovativa konsoll Wii, och det kunde nästan inte vara bättre. Wiis originella kontroll tar detta spel till en helt ny nivå, en nivå som kommer vara svår att överträffa, till och med för Nintendo. Efter att ett av Wiis flaggskepp, Red Steel, fick dålig kritik av i princip alla som spelat det, så var många, inklusive jag själv, skeptiska till om Nintendo kunde få in en riktig fullträff i form av ett FPS på sin nya konsol. Men i och med Metroid Prime 3 så har Nintendo återigen bevisat varför dom har varit älskade bland konsollspelare genom hela deras historia.
När man startat spelet och först får ta kontroll över rymdhjältinnan så befinner man sig i hennes rymdskepp på väg mot Federationens rymdbas som man blivit kallad till för att få information om ett virus som infekterat deras nätverk av organistiska superdatorer. Man blir kallad in till ett rum tillsammans med en grupp av andra prisjägare och blir informerad om att Federationen tror att Rymdpirater ligger bakom infektionen. Uppdraget man får är att hitta alla superdatorer och få bort viruset från dom. Tyvärr hinner man inte långt innan rymdbasen blir attackerad av Rymdpiraterna och den obligatoriska inlärningsbanan drar igång. Eftersom Wii har en helt ny form av handkontroll så är det den man måste anpassa sig till först. Detta kan ta lite tid, men när man fått in snitsen så glömmer man nästan att man spelar ett TV-spel och istället känns det som att det är ens egen arm som svingar fram och tillbaka, skjutandes aliens. Kontrollen är läskigt precis och det känns som att det var såhär det var menat att FPSer ska spelas. Det enda jag kan klaga på när det gäller kontrollen är att man använder knappen ”1” för att få upp kartan över området man befinner sig på, och eftersom den knappen sitter så långt ner på Wii-kontrollen är det ganska svårt att trycka på den utan att ändra ens hands position. En liten petitess som beror mer på kontrollens design än på spelets användning av kontrollen. Man skjuter med A-knappen och hoppar på B-knappen, nunchuckens joystick används för att röra sig och genom att röra hela kontrollen så får man Samus arm att röra sig, och därmed också hennes blick. Tänk på det som ett tangentbord och en mus, bara att det känns som om man själv faktiskt rör sig precis så som Samus rör sig på TVn. Läs resten @ http://www.snitch.se
Married to the money, fuck the world, that's adultery
|